ابررایانه‌ با شبیه‌سازی‌، سیر پیدایش کیهان را به تصویر کشید

به یاری این نقشه‌ سه بعدی می‌توان به موقعیت‌های دقیق و ویژگی‌ گروه‌های کهکشانی دست یافت

دانشمندان با طراحی بزرگ‌ترین و دقیق‌ترین شبیه‌سازی رایانه‌ای کیهان، فرگشت کیهان از زمان مه‌بانگ (بیگ‌بنگ) تاکنون را مشاهده‌پذیر کردند.

به گزارش دیلی‌‌میل، این نقشه‌ سه بعدی شگفتی‌انگیز را گروهی از دانشمندان دانشگاه دورهام بریتانیا مدل‌سازی‌ کردند و به یاری آن می‌توان به موقعیت‌های دقیق و ویژگی‌ گروه‌های کهکشانی دست یافت.

این شبیه‌سازی که با یک ابررایانه انجام شد، جوری طراحی شده است که پیامدهای واقعی قوانین فیزیک بر ماده تاریک و گازهای کیهانی در طول ۱۳.۷ میلیارد سال از زمان رویداد مه‌بانگ (بیگ بنگ) تاکنون را بازنمایی می‌کند.

کارلوس فرنک، مدیر پژوهش، می‌گوید: «ستاره‌شناسان با این مدل سه بعدی می‌توانند به همان سادگی که می‌توان زمین را کاوش کرد، در کیهان کاوش کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تیم پژوهشی دانشگاه دورهام می‌گوید شبیه‌سازی آن‌ها آنقدر با الگوی استاندارد جهان مطابقت دارد که این شبیه‌سازی در کنار شواهد دیگر، وجود «ماده تاریک سرد» را اثبات می‌کند.

این پروژه که «سیبلیوس-دارک» (Sibelius-Dark) نام دارد، تا فاصله ۶۰۰ میلیون سال نوری از زمین را پوشش می‌دهد و دربردارنده بیش از ۱۳۰ میلیارد ذره است و حجم داده‌های آن معادل ۵۰۰ میلیارد صفحه کتاب چاپی استاندارد است.

«ماده تاریک سرد» ماده‌ای فرضی است که دانشمندان می‌پندارند همچون نوعی «چسب گرانشی نادیدنی» کهکشان‌ها را به یکدیگر می‌چسباند؛ بدون اینکه نور را جذب کند یا بازتاب دهد.

پروفسور فرنک گفت: «این واقعیت که ما توانستیم این ساختارهای آشنا را بازآفرینی کنیم، به‌طرز چشمگیری به تقویت مدل استاندارد ماده تاریک سرد می‌انجامد و به ما می‌گوید که در فهم فرگشت کل جهان از زمان مه‌بانگ تاکنون، در مسیر درستی قرار داریم.»

برای ترسیم این نقشه از کیهان چندین هزار رایانه به یکدیگر متصل شدند تا کار محاسبه را انجام دهند. شبیه‌سازی را ابررایانه‌ای با نام کاسما انجام داد.

دکتر استوارت مک‌آلپین، دانشجوی پیشین دوره دکترا در تیم پژوهش که اکنون در دانشگاه هلسینکی کار می‌کند، گفت: «این پروژه میان دهه‌ها نظریه‌سازی و مشاهده‌های ستاره‌شناسی پل مهمی ایجاد کرد.»

بیشتر از علوم