قهوه بنوشید تا بیشتر عمر کنید

احتمال ابتلا به بیماری قلبی یا سکته در کسانی که قهوه می‌نوشند تا یک‌پنجم کمتر است

فواید نوشیدن قهوه برای سلامتی فقط مختص مصرف قهوه آسیاب‌شده است و نه قهوه فوری- Pexels

نتایج تحقیق جدیدی نشان می‌دهد نوشیدن سه فنجان قهوه در روز به طول عمر کمک می‌کند.

نتایج یک دهه مطالعه روی حدود ۵۰۰ هزار نفر نشان می‌دهد احتمال مرگ کسانی که معمولا این نوشیدنی داغ را می‌نوشند تا ۱۲ درصد کمتر از کسانی است که قهوه مصرف نمی‌کنند.

نتایج این تحقیق هم‌چنین نشان می‌دهد احتمال ابتلای این افراد به بیماری‌های قلبی عروقی یا سکته تا یک‌پنجم کمتر است.

اما متخصصان دریافتند فواید این نوشیدنی برای سلامتی فقط مختص مصرف قهوه آسیاب‌شده است و نه قهوه فوری.

مصرف بیش از سه فنجان در روز اثر مثبت بیشتری ندارد، اما این نوشیدنی محبوب علاوه بر کافئین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان نیز دارد که طبق تحقیقات، میان مصرف آن‌ها با کاهش خطر ابتلا به سرطان، دیابت نوع دوم و زوال عقل رابطه‌‌ای وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بااین‌حال سایر تحقیقات نشان می‌دهد مصرف این نوشیدنی ممکن است خطر ابتلا به فشارخون بالا یا مرگ بر اثر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش دهد.

این مطالعه جدید را محققان دانشگاه سملویس مجارستان و دانشگاه کویین مری (ملکه مری) لندن انجام داده‌اند.

دکتر استفن پترسون یکی از نویسندگان این پژوهش از دانشگاه کویین مری گفت این نتایج نشان می‌دهد مصرف قهوه در حد معتدل «آسیبی به قلب و عروق نمی‌رساند و حتی ممکن است مفید هم باشد.»

او در مصاحبه با دیلی میل گفت: «تا جایی که می‌دانیم، این تحقیق بزرگ‌ترین پژوهشی بوده که تا امروز با تمرکز بر اثرات مصرف قهوه بر قلب و عروق انجام شده است.»

۲۲ درصد شرکت‌کنندگان در این پژوهش قهوه نمی‌نوشیدند و ۵۸ درصد تا سه فنجان در روز قهوه می‌نوشیدند.

طبق این مطالعه منتشره در مجله کاردیولوژی پیشگیرانه اروپا (European Journal of Preventive Cardiology) بقیه شرکت‌کنندگان هم دست‌کم سه فنجان قهوه می‌نوشیدند.

طبق نتایجی که در پایان این مطالعه به دست آمد احتمال مرگ آن‌هایی که روزی ۰.۵ تا سه فنجان قهوه می‌نوشند در قیاس با آن‌هایی که قهوه نمی‌نوشند ۱۲ درصد کمتر است.

در ضمن در مقایسه با آن‌هایی که قهوه نمی‌نوشند احتمال مرگ این افراد بر اثر بیماری قلبی عروقی ۱۷ درصد و احتمال سکته آن‌ها ۲۱ درصد کمتر است.

در ضمن در قیاس با آن‌هایی که اصلا قهوه نمی‌نوشند احتمال ابتلای این افراد به بیماری قند کمتر است.

با توجه به آن‌که کافئین اشتها را کم می‌کند به نظر محققان می‌تواند منجر به کاهش میزان چاقی و امراض مرتبط به آن شود.

با توجه به آن‌که قهوه فوری دارای مقدار بیشتری کافئین، مواد آنتی‌اکسیدان و دو برابر آکریل‌آمید (ماده موجود در برخی غذاها و مرتبط با افزایش خطر سرطان و آسیب دستگاه عصبی) است یک‌چهارم افراد گروه که قهوه فوری مصرف کردند هیچ‌گونه فواید سلامتی نصیبشان نشد.

محققان معتقدند علت اثر مثبت قهوه را می‌توان با تغییرهای ساختار قلب مصرف‌کنندگان این نوشیدنی کافئین‌دار توضیح داد.

این محققان با بررسی اسکن ام.آر.آی قلب و عروق ۳۰ هزار نفر از شرکت‌کنندگان متوجه شدند آن‌هایی که قهوه می‌نوشند قلب سالم‌تری دارند.

آن‌هایی که این نوشیدنی کافئین‌دار را به میزان معتدل یا زیاد مصرف می‌کردند قلبشان بطن‌های بزرگ‌تری داشت یعنی قلبشان می‌توانست خون بیشتری را به بیرون تلمبه کند.

© The Independent

بیشتر از زندگی