علت پریودهای ناگهانی دوره پیش‌یائسگی چیست؟

اما این «پریودهای ناگهانی» لزوما نشانه‌ تخمک‌گذاری مجدد نیستند

دوره قاعدگی نامنظم یکی از علائم پیش‌یائسگی است و اغلب اولین نشانه است که بدن دارد وارد مرحله پیش از یائسگی می‌شود‌ـ Pexels

برای زنانی که دوره پیش‌یائسگی را پشت سر گذاشته‌اند قسمت جدید سریال «به همین سادگی» (And Just Like That) کاملا آشنا است.

در قسمت ۹ این سریال، که بازگشت شخصیت‌های سریال «سکس و شهر» (Sex and the City) است، روی یکی از علائم خاص پیش‌یائسگی متمرکز است‌ــ قاعدگی ناگهانی. پیش‌یائسگی دوره گذاری است که به یائسگی ختم می‌شود.

شارلوت یورک گلدنبلت (کریستین دیویس) درگیر دخترش لی‌لی است که در تلاش و تقلاست برای اولین بار از تامپون استفاده کند و شارلوت می‌گوید: «درست وقتی بالاخره از عادت ماهانه‌ام راحت شدم و فکر می‌کردم دیگر مجبور نیستم با این گ... سروکله بزنم.»

اما وقتی می‌چرخد، مخاطب رنگ قرمزی را می‌بیند که در قسمت کشاله شلوار سرهمی سفید و تروتمیز شارلوت پخش می‌شود، و کری بردشاو (سارا جسیکا پارکر) را وامی‌دارد تا بگوید عادت ماهانه‌ات «شاید آن‌طوری که فکر می‌کنی تمام نشده باشد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر در همین قسمت، شارلوت گفته بود که چهار ماه است پریود نشده است، پس چه شده است؟ چرا با اینکه در دوره پیش‌یائسگی بود، ناگهان پریود شد؟

میراندا هابز (سینتیا نیکسون)، شخصیت همبازی‌اش، به این پدیده با عنوان «پریود ناگهانی» اشاره می‌کند، قاعدگی که به‌دلیل دوره‌های نامنظم، ناگهان آغاز می‌شود.

دوره قاعدگی نامنظم یکی از علائم پیش‌یائسگی است و اغلب اولین نشانه است که بدن دارد وارد مرحله پیش از یائسگی می‌شود.

در دوره پیش‌یائسگی، میزان استروژن رو به کاهش می‌گذارد و میزان پروژسترون، که هماهنگ با استروژن در تخمک‌گذاری و قاعدگی نقش دارد، نامنظم می‌شود.

نامنظمی هورمونی بر دوره‌های قاعدگی اثر می‌گذارد. بر اساس آنچه در وب‌سایت سازمان خدمات سلامت ملی بریتانیا (ان‌اچ‌اس) آمده است، تناوب قاعدگی‌‌تان ممکن است تغییر کند، شاید هر دو یا سه هفته یک بار پریود شوید یا یک وقت اصلا پریود نشوید.

علاوه بر این، شاید خونریزی قاعدگی‌تان به‌طرزی غیرعادی خفیف یا شدید شود. 

اما این «پریودهای ناگهانی» لزوما نشانه‌ تخمک‌گذاری مجدد نیستند.

دکتر لاورن استرایکر، مدیر مرکز پزشکی نورت‌وسترن در زمینه طب جنسی و یائسگی، به تودی گفت که در دوره پیش‌یائسگی، زنان «به‌طور کلی تخمک‌گذاری نمی‌کنند، اما تحریک استروژنی به‌اندازه‌ای است که بتوانید تشکیل دیواره رحم را داشته باشید و بعد وقتی به اندازه مشخصی برسد، شروع به خونریزی می‌کنید و کاملا ناگهانی و غیرمنتظره است.»

 بر اساس آنچه در وب‌سایت دانشکده پزشکی هاروارد آمده است، میانگین مدت پیش‌یائسگی چهار سال است، اما بعضی افراد شاید این دوره را در چند ماه پشت سر بگذارند یا، در برخی موارد، تا ۱۰ سال طول بکشد. دوره پیش‌یائسگی ممکن است زود و از میانه دهه سی سالگی یا دیر و از میانه دهه پنجاه سالگی آغاز شود.

دوره پیش‌یائسگی زمانی به پایان می‌رسد که بیش از ۱۲ ماه دوره قاعدگی نداشته باشید.

سایر علائم پیش‌یائسگی عبارت‌اند از گُرگرفتگی، خشکی واژن، تکرر ادرار، اختلال‌های خواب مانند بی‌خوابی، و تغییر خلق‌و‌خو مانند زودرنجی و بدخلقی، افسردگی و نوسان خلق.

© The Independent

بیشتر از زندگی