ادامه دوستی با شریک سابق زندگی؟ بایدها و نبایدها

بسیاری از افراد پس از جدایی از شریک عاطفی سابق، توانسته‌اند با مدیریت رابطه، با هم دوست بمانند

کامیلا کبیو و شان مندز که پارسال از هم جدا شدند با انتشار یادداشتی در اینستاگرام خود، گفتند که «دوست صمیمی» میمانند.Angela WEISS / AFP

لازم به گفتن نیست که قطع رابطه می‌تواند سخت باشد و سامان دادن به عواطف در برهه اوج این رخداد، شاید ناممکن بنماید.

روابط میان افراد اغلب درهم و برهم است و بسیاری، برای یافتن راهی میان دل‌شکستگی و تنهایی از خود، می‌پرسند «با شریک سابق زندگی‌ام دوست بمانم یا نه؟»

کامیلا کبیو و شان مندز که پارسال از هم جدا شدند، هردو به این پرسش پاسخ «آری» داده‌اند. هردوی این آوازخوان‌ها با انتشار یادداشتی در اینستاگرام خود، گفته‌اند که «دوست صمیمی» خواهند ماند.

این زوج که وقتی با هم بودند، به «شان‌میلا» معروف بودند، در این بیانیه مشترک گفته‌اند، «سلام بچه‌ها، ما تصمیم گرفتیم به رابطه عاشقانه‌مان پایان بدهیم، اما علاقه انسانی ما به یکدیگر از همیشه بیشتر است.»

«در آغاز رابطه رفیق صمیمی همدیگر بودیم و دوست صمیمی باقی خواهیم ماند. از حمایت شما از همان ابتدا بسیار ممنونیم. پیش به سوی آینده.»

البته تمام جدایی‌ها نباید به‌گونه‌ای رخ دهد که هریک از دو نفر راه کاملا جداگانه خود را برود و دیگر هرگز با هم حرف نزنند. بسیاری از افراد پس از جدایی از شریک عاطفی سابق، توانسته‌اند با مدیریت رابطه، با هم دوست بمانند.

اما چگونه می‌توان چنین کرد و از کجا می‌توان فهمید چه وقت باید، یا نباید، با شریک سابق زندگی دوست ماند؟

بِک جونز، مربی جدایی در مؤسسه امیکبل (Amicable) که خدمات اینترنتی طلاق ارائه می‌دهد، در مورد مزایا و معایب دوست ماندن پس از جدایی نوشته است:

«مزایای این کار چیست؟

در هر رابطه، افراد معمولاً چیزهایی بیش از خانه یا رختخواب را با هم شریک می‌شوند؛ مثلا پس از جدایی ممکن است بر سر فرزندان، دوستان، و حتی حیوان خانگی مناقشه پیش آید.

اما حفظ رابطه خوب با شریک زندگی، می‌تواند مدیریت این روابط مشترک را آسان‌ کند. اگر بچه دارید، حفظ روابط دوستانه به معنای این است که می‌توانید وارد رابطه سالمی برای سرپرستی مشترک فرزندان شوید.»

جونز در مصاحبه با ایندیپندنت گفت: «درست است که دیگر رابطه عاشقانه با هم ندارید، اما فرزندتان می‌بیند که هنوز رابطه خوبی با هم دارید که می‌تواند اضطراب و نگرانی احتمالی او را از جدایی شما، کاهش دهد.»

جونز می‌گوید :«اگر فرزند ندارید، شاید گروه دوستان مشترکی داشته باشید. دوست ماندن شما به این معنی است که هیچ‌‌یک مجبور نیستید حالا که دیگر با هم نیستید، کاملاً زندگی خود را تغییر دهید.»

«این باعث می‌شود که جدایی برای هردوی شما راحت‌تر شود، زیرا برای همیشه از هم خداحافظی نمی‌کنید و فقط رابطه را تبدیل به دوستی می‌کنید و همچنان در زندگی هم حضور دارید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معایب احتمالی این کار چیست؟

جونز هشدار می‌دهد که البته اگر قطع رابطه تصمیمی دوطرفه نباشد، ممکن است اوضاع بسیار سخت‌تر شود و شاید تلاش برای دوست ماندن، بهترین گزینه نباشد.

او می‌گوید: «اگر شما آن طرفی باشید که دل‌شکسته شده‌اید، هرگونه امیدواری به دوست ماندن ممکن است باعث شود عشق میان شما و شریک سابق زندگی‌تان دوباره شعله‌ور شود و در نهایت بیش از پیش دل‌شکسته خواهید شد.»

از سوی دیگر، اگر جدایی از آغاز تصمیم شما بوده باشد و حالا به دنبال دوستی با شریک سابق خود باشید، شاید باعث شود او نتواند رابطه‌ای را که با هم داشته‌اید، تمام کند و به راه خود برود.»

همچنین، اگر شریک سابق زندگی‌ وارد رابطه جدیدی با شخص دیگری شود و مجبور باشیم در سطح پایین‌تری با هر دو رابطه داشته باشیم، باید مواظب احساسات خود باشیم.

 جونز می‌گوید: «مانند هنگامی که سرپرستی فرزندان به صورت مشترک باشد، دیدن این که فرزندان‌مان در زندگی‌شان با «پدر یا مادر» جدیدی مواجه شوند، می‌تواند دشوار باشد. در چنین مواردی حفظ رابطه مهربانانه با شریک سابق زندگی و شریک جدید زندگی او، ممکن است از دوستی تمام‌عیار با آن‌ها آسان‌تر باشد.

از کجا بدانیم باید دوستی با شریک سابق زندگی را حفظ کرد؟

در برخی وضعیت‌ها، مانند مواقعی که رابطه «به هر حال همراه با توهین، دخالت‌های بی‌پروا، یا زهرآگین باشد»، حفظ دوستی با شریک سابق زندگی جزو گزینه‌ها نیست.

همچنین، ممکن است برای کنار آمدن با پایان رابطه به مدتی تنهایی نیاز داشته باشیم و برای دوستی با شریک سابق زندگی آمادگی نداشته باشیم. این وضعیت طبیعی و قابل‌درک است و نباید خود را مجبور به انجام کاری کنیم که ناخوشایند است.

طبق توصیه جونز، «خیلی مهم است که در پایان رابطه‌ای طولانی، طرفین برای طی کردن روند بهبودی و بازسازی خود، مستقل از هم وقت بگذارند.»

چگونه رابطه‌ دوستانه کارسازی با شریک سابق زندگی داشته باشیم؟

حتی اگر دو طرف نیز خواهان حفظ رابطه‌ای دوستانه باشند، باید حد و حدودی را رعایت کرد تا بتوان از فرولغزیدن به عادت‌های قدیم جلوگیری کرد.

جونز می‌گوید: «توصیه می‌کنم مدتی جدا باشیم، بعد رابطه‌ای دوستانه برقرار کنیم. طلاق، جدایی، و قطع رابطه دشوار است و هیجانات عاطفی پدید می‌آورد. بنابراین، هر دو طرف باید وقت بگذارند تا از رنج‌های قطع رابطه بهبود یابند تا بتوانند رابطه دوستی استوارتر و درست‌تری برقرار کنند.

«رابطه دوستانه عادی و بدون دخالت احساسات با شریک سابق زندگی برقرار کنیم.

او همچنین توصیه می‌کند که اوقات خودرا  با شریک سابق زندگی در «محیطی رومانتیک یا جاهای یادآور رابطه قبلی» سپری نکنیم؛ یعنی شام خوردن با هم در پاسی از شب گذشته یا قرار گذاشتن در مکان‌های احساسی، ممنوع.

او افزود: «باید مواظب چگونگی و زمان ارتباط باشیم. برای مثال، پیام‌های آخر شب و منتهی به بوسه می‌تواند غلط‌انداز باشد. باید در عین حفظ دوستی، به ارتباط حالت رسمی‌تر داد.»

© The Independent

بیشتر از زندگی