چتر امنیتی ۲۴ ساعته آمریکا بر فراز امارات برای مقابله با حمله حوثی‌ها

جت‌‌های اف-۲۲ و ناوهای پیشرفته به زودی به امارات متحده عربی می‌رسند

تصویر آرشیوی از بازدید شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی از جت اف-۲۲-KARIM SAHIB / AFP

ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده سنتکام که در امارات متحده عربی به‌سر می‌برد، اعلام کرد که جت‌های قدرتمند اف-۲۲ با هدف مقابله با حمله‌های موشکی و پهپادی شورشیان حوثی به زودی به امارات می‌رسند. حوثی‌ها اخیر حمله‌های پهپادی متعددی علیه امارات انجام می‌دهند که در سال‌های گذشته کم‌سابقه بوده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر سیستم دفاع هوایی امارات متحده عربی با پشتیبانی کامل ایالات متحده آمریکا و گشت‌زنی جت‌های پیشرفته اغلب پهپادها و موشک‌های حوثی‌ها را منهدم می‌کند و چتر امنیتی بیش از پیش تقویت خواهد شد.

گشت مسلحانه هوایی جنگنده‌های اف-۱۶سی گارد ملی هوایی آمریکا به صورت شبانه‌روزی است و هدف ماموریت آنها مقابله سریع با خطر پهپادهای انتحاری حوثی‌ها عنوان شده است. این پهپادها در حمله ۲۷ دی‌ماه حوثی‌ها علیه پالایشگاه نفت ابوظبی استفاده شدند.

این در حالی است که دولت آمریکا قرارداد ۶۵ میلیون دلاری تقویت سیستم دفاع هوایی امارات متحده عربی با تجهیزات و سلاح‌های پیشرفته را نیز تایید کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مک‌کنزی روز سه‌شنبه با اشاره به در راه بودن جت‌های اف-۲۲ گفت، این جت‌ها بهترین در جهان‌اند و آمریکا با شرکای اماراتی خود برای دفاع از کشورشان همکاری می‌کند.

هفته گذشته نیز لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا از اعزام ناوهای پیشرفته و موشک‌های هدایت‌شونده به امارات خبر داده بود.

حوثی‌ها از دی‌ماه حمله به خاک امارات متحده عربی را آغاز کرده‌اند و این اقدام را پاسخی به حضور نیروهای امارات در یمن خواندند. جایی که از سال ۲۰۱۵ درگیری بین دولت مشروع یمن و شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد.

جمهوری اسلامی ایران که سهم بسیار بزرگی در بحران یمن دارد، خواستار خروج نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی از یمن است.

مساله یمن و کاهش تنش‌ها در یک سال اخیر محور چند دور گفت‌و‌گوی نمایندگان جمهوری اسلامی با نمایندگان عربستان سعودی بود. مقامات ایران و امارات متحده عربی نیز اخیرا گفت‌و‌گو‌هایی با هدف کاهش تنش‌ها انجام دادند.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که احتمال حرکت امارات متحده عربی در جهت دستیابی به چارچوبی برای خروج نیروها از یمن وجود دارد.

عربستان سعودی پیش‌تر پیشنهاد آتش‌بس در یمن را مطرح کرده بود که باوجود حمایت آمریکا و دیگر طرف‌ها، حوثی‌ها که کنترل بخش بزرگی از یمن را در دست دارند با آن موافقت نکردند.