شورای امنیت حملات «فجیع» حوثی‌ها به ابوظبی را محکوم کرد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز در تماس تلفنی با وزیر خارجه سعودی، حملات شبه‌نظامیان حوثی به عربستان سعودی و امارات متحده عربی را محکوم کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه شورشیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران را به دلیل «حملات فجیع تروریستی در ابوظبی» محکوم کرد.

در بیانیه شورای امنیت آمده است: «اعضای شورای امنیت به شدیدترین شکل، حملات تروریستی فجیع ابوظبی در امارات متحده عربی و نیز نقاطی در عربستان سعودی را محکوم می‌کنند.»

نشست شورای امنیت به درخواست امارات و پشت درهای بسته برگزار شد.

سفارت امارات در واشنگتن در توییتی اعلام کرد که بیش از ۱۱۴ کشور دنیا حملات حوثی‌های یمن به ابوظبی را محکوم کرده‌اند. نام جمهوری اسلامی ایران در میان این کشورها نیست.

به گزارش شبکه العربیه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز روز جمعه در تماس تلفنی با شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی، حملات شبه‌نظامیان حوثی به عربستان سعودی و امارات متحده عربی را محکوم کرد و بر تعهد واشینگتن به ارتقای توانمندی‌های دفاعی این دو کشور برای مقابله تهدیدهای حوثی‌ها تاکید کرد.

ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، روز دوشنبه، ۱۷ ژانویه، هدف حمله پهپادی قرار گرفت و آتش‌سوزی و انفجار سه مخزن نفتی به کشته شدن سه نفر و زخمی شدن شش تن انجامید. آتش‌سوزی دیگری هم در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی ابوظبی رخ داد. شبه‌نظامیان حوثی مسئولیت این حمله‌‌ها را بر عهده گرفتند.

لانا نسیبه، سفیر امارات در سازمان ملل، روز جمعه پس از اعلام رای شورای امنیت به خبرنگاران گفت: «روشن است که صنعا در کنار برخی مبادی دیگر، نقطه‌ای بود که موشک‌های کروز و بالیستیک و پهپادها علیه کشور من از آنجا به پرواز درآمدند تا بیشترین شمار غیرنظامیان و تاسیسات غیرنظامی را هدف بگیرند.»

خانم نسیبه در عین حال، حمایت امارات از نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن را اعلام و بر نیاز به فرایندی سیاسی برای پایان دادن به جنگ در آن کشور تاکید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان سعودی، هم روز پنجشنبه با هانس گروندبرگ، نماینده سازمان ملل در امور یمن، دیدار و درباره آخرین تحولات یمن گفت‌وگو کرد.  او در این دیدار، بر تعهد ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در حمایت از دولت و مردم یمن و تلاش برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی که ثبات را برای منطقه به ارمغان آورد، تاکید کرد.

به گزارش عرب نیوز، شاهزاده خالد بن سلمان در این‌ باره گفت: «در جریان دیدار من با گروندبرگ، درباره آخرین تحولات یمن و تلاش‌های سازمان ملل برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی بحث کردیم و من بر عزم ائتلاف به رهبری عربستان برای دستیابی به امنیت و ثبات در یمن تاکید کردم.»

گروندبرگ هم گفت که آن‌ها راه‌های پایان دادن به جنگ و تضمین ثبات در شبه‌جزیره عربستان را بررسی کرده‌اند. او افزود: «ما توافق کردیم که از نزدیک با هم همکاری کنیم و من مشتاقانه منتظر ادامه همکاری‌ام.»

دفتر او پس از این سفر، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نماینده سازمان ملل با احمد بن مبارک، وزیر امور خارجه یمن، نایف الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس و همچنین سایر مقام‌های سعودی و یمنی دیدار کرده است.»

در این بیانیه آمده است که گروندبرگ با پنج عضو دائمی شورای امنیت هم مذاکره کرده است.

شبه‌نظامیان حوثی که تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران‌اند، در ماه‌های اخیر بر شدت حمله‌های خود در منطقه افزوده‌اند. خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سخنگوی حوثی‌ها نیز تهدیدهایی را مبنی بر حملات بیشتر مطرح کرده‌اند.

این حملات در حالی انجام می‌شود که عربستان سعودی و امارات متحده عربی با هدف کاهش تنش‌، رایزنی‌هایی را با جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده‌اند و تهران از اعزام سه دیپلمات به شهر جده در عربستان سعودی خبر داده است.

 گروندبرگ حملات حوثی‌ها به عربستان سعودی و امارات را محکوم و نگرانی عمیق خود در مورد «تاثیر این اقدام بر چشم‌انداز صلح در یمن و زندگی و معیشت غیرنظامیان» را اعلام کرد.

بیشتر از جهان