چراغ سبز وزارت خارجه آمریکا به فروش تسلیحات به عربستان و امارات

قرادادها شامل فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به اردن و تقویت دفاع هوایی عربستان سعودی و امارات متحده عربی است

سیستم دفاع موشکی THAAD-US Army Europe

وزارت امور خارجه آمریکا قراردادهای فروش سلاح به متحدان در خاورمیانه شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اردن را تایید کرد.

این قرادادها شامل فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به اردن و تقویت دفاع هوایی عربستان سعودی و امارات متحده عربی و تامین تجهیزات و سلاح‌های دیگر است. اما همچنان به سرنوشت قرارداد فروش جت‌های اف-۳۵ به امارات که در دولت دونالد ترامپ منعقد شده بود، اشاره‌ای نشده است.

موافقت وزارت امور خارجه آمریکا با این قراردادهای تسلیحاتی در بحبوحه افزایش حمله‌های موشکی و پهپادی حوثی‌ها، شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در یمن، عربستان و امارات متحده عربی و همچنین تشدید حمله‌های گروه‌های نیابتی ایران در عراق انجام شده است.

امارات متحده عربی در هفته‌های اخیر بارها هدف حمله‌های پهپادی و موشکی حوثی‌ها قرار داشته است. شماری از این پهپادها به کمک نیروهای مشترک امارات و آمریکا منهدم شدند. عربستان سعودی نیز به طور روزمره با حمله‌های راکتی و پهپادی حوثی‌ها رو‌به‌رو است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پنتاگون می‌گوید این قراردادها به تقویت شرکای منطقه‌ای‌ آمریکا برای مقابله با ایران و دیگر عاملان اقدامات خصمانه کمک می‌کند.

واشینگتن می‌گوید این قراردادها به امارات متحده عربی، عربستان سعودی و اردن برای باثبات کردن منطقه و مقابله با جمهوری اسلامی ایران کمک می‌کند.

بر اساس گزارش وزارت دفاع آمریکا که خبر موافقت وزارت خارجه را اعلام کرده است، پیشنهاد فروش تسلیحات شامل جنگنده‌ها، مهمات و دیگر تجهیزات به امان است که ارزش آن حدود ۴.۲۱ میلیارد دلار برآورد می‌شود. هزینه تقویت سیستم دفاع موشکی عربستان نیز ۲۳.۷ میلیون دلار خواهد بود و ۶۵ میلیون دلار نیز برای قطعات سیستم دفاع موشکی در امارات متحده عربی هزینه می‌شود.

وزارت دفاع آمریکا در عین حال تاکید کرده که این قراردادهای تسلیحاتی توازن نظامی در منطقه را بر هم نمی‌زند. تاکیدی که به نظر می‌رسد برای جلب نظر کنگره انجام شده است که عمدتا خواستار حفظ برتری نظامی اسرائیل در خاورمیانه است. این در حالی است که  کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل اخیرا از آمادگی اسرائیل برای فروش سامانه دفاع هوایی «گنبد آهنین» به امارات متحده عربی خبر داده بود.

به گزارش پنتاگون تقویت سیستم دفاع موشکی عربستان شامل تامین تجهیزات، آموزش و پشتیبانی خواهد بود. هدف از این اقدام حفاظت از عربستان و منطقه درمقابل تاثیر مخرب تروریسم، مقابله به نفوذ ایران و دیگر تهدید‌ها اعلام شده است. پنتاگون که پیش‌تر اعلام کرده بود برای حمایت از امارات متحده عربی جنگنده‌ها و ناوهای پیشرفته را به منطقه اعزام می‌کند، می‌گوید هدف از تقویت سیستم دفاع موشکی امارات کمک به این کشور برای حفظ آمادگی عملیاتی است.

نسخه‌ای از این گزارش در اختیار کنگره آمریکا قرار گرفته است.

در این گزارش همچنان به قرارداد فروش جت‌های اف-۳۵ به امارات متحده عربی که در دولت دونالد ترامپ منعقد شده بود، اشاره‌ای نشده است. دولت بایدن این قرارداد را برای بازبینی به حال تعلیق درآورد و هنوز در این مورد پیشرفتی نداشته است.

با این حال رییس‌جمهوری آمریکا پس از حمله‌های اخیر حوثی‌ها به امارات گفت که ایالات‌متحده از دوستان خود در منطقه پشتیبانی خواهد کرد.