مذاکره ریاض و پکن برای ساخت پالایشگاهی عظیم در چین

آرامکو با درآمد میانگین ۷۵ میلیارد دلار در سال، بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان است

آرامکو و نورینکو در سال ۲۰۱۷ قراردادی برای ساخت پالایشگاهی با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز امضا کردند -  JASON PLEWS / SAUDI ARAMCO / AFP

آرامکو، شرکت نفت دولتی عربستان سعودی، مذاکره برای یک مجمتع پالایشگاهی و پتروشیمی چند میلیارد دلاری در چین را از سر گرفته است.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ و به نقل از منابع مطلع، آرامکو مشغول مذاکرات مقدماتی درباره پالایشگاهی در استان لیائونینگ در شمال شرقی چین با مشارکت نورینکو، پیمانکار دولتی پروژه‌های دفاعی چین است.

مذاکرات بر سر این طرح مشترک ۱۰ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۰ پس از سقوط بهای نفت بر اثر همه‌گیری ویروس کرونا، متوقف شده بود. حالا که بهای نفت دارد به ۱۰۰ دلار بر بشکه نزدیک می‌شود، آرامکو منابع مالی بیشتر و دست بازتری برای سرمایه‌گذاری در بزرگ‌ترین بازار صادراتی خود دارد.

بنا به این گزارش، با بالا رفتن تقاضای چین همگام با شتاب گرفتن رشد اقتصادی آن کشور، روابط پکن و ریاض مستحکم‌تر شده است. در سال گذشته میلادی، عربستان سعودی بزرگ‌ترین صادر‌کننده نفت به چین بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منابع آگاه به بلومبرگ گفتند که بخشی از مذاکرات جاری بر سر تحویل نفت خام عربستان سعودی به پالایشگاه جدید است.

آرامکو و نورینکو در سال ۲۰۱۷ قراردادی برای ساخت پالایشگاهی با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز امضا کردند.

شرکت آرامکو که به‌طور میانگین ۷۵ میلیارد دلار در سال درآمد دارد، بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان است. این شرکت قصد دارد شبکه جهانی پالایشگاهی خود را تا سال ۲۰۳۰ دو برابر کند تا درنهایت بتواند ۱۰ میلیون بشکه در روز تولید داشته باشد.

بیشتر از اقتصاد