آزیتا راجی، دیپلمات ایرانی-آمریکایی، درگذشت

راجی نخستین زنی بود که به عنوان سفیر ایالات متحده در سوئد انتخاب شد

آزیتا راجی متولد تهران بود و سال‌های کودکی و نوجوانی خود را در ایران و کشورهای اروپای غربی گذراند - توییتر IranianWin

آزیتا راجی، دیپلمات و بانکدار ایرانی-آمریکایی ساکن کالیفرنیا، در ۶۱ سالگی درگذشت.

راجی، اولین زن سفیر ایالات متحده در سوئد و همچنین اولین آمریکایی متولد ایران بود که به عنوان سفیر آمریکا خدمت کرد. او در اکتبر ۲۰۱۴ و در دولت باراک اوباما سفیر ایالات متحده در سوئد شد و تا ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ این سمت را در اختیار داشت.

این سرمایه‌دار و فعال برجسته بازارهای مالی آمریکا در سال ۲۰۱۲ و در جریان رقابت‌های انتخاباتی، با جمع‌آوری نزدیک به چهار میلیون دلار کمک مالی برای کارزار باراک اوباما، به دومین حامی مالی بزرگ اوباما تبدیل شد.

فعالیت‌های راجی در سمت‌های مختلف سبب شد او به عنوان یکی از نامزدهای کسب بالاترین جایزه وزارت امور خارجه امریکا برای خدمات دیپلماتیک معرفی شود.

آزیتا راجی متولد تهران بود و سال‌های کودکی و نوجوانی خود را در ایران و کشورهای اروپای غربی گذراند. او از دبیرستان بین‌المللی لوزان در سوئیس دیپلم گرفت و سپس در سن ۱۷ سالگی، در ایالات متحده به دانشگاه وارد شد و در دو رشته‌ کارشناسی معماری و زبان فرانسه و کارشناسی ارشد بودجه تحصیل کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

راجی پس پایان تحصیلات، به عنوان تحلیلگر معتمد مالی و عضو کمیته برتون وودز فعالیت می‌کرد. در کارزار انتخاباتی باراک اوباما در سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۱)، او معاون رئیس بودجه ملی و رئیس صندوق پیروزی در ایالت‌های مردد بود. همچنین از سال ۲۰۰۸ (۱۳۸۷) به عنوان عضو «هیئت مشورتی کمیته ملی حزب دموکرات» فعالیت داشت.

آزیتا راجی که مادر پنج فرزند است و هفت نوه دارد، به عنوان فردی که همواره در فعالیت‌های بشردوستانه شرکت داشته است، نیز شناخته می‌شود. او در مراسم اهدای جوایز نوبل، نامه باب دیلن، برنده جایزه نوبل ادبیات، را به نمایندگی از او قرائت کرد. راجی در سال ۲۰۱۷ سخنران اصلی اولین کنفرانس رهبری زنان ایرانی بریتانیا در لندن بود.

در معرفی کاخ سفید از این ایرانی-آمریکایی سرشناس متخصص و باتجربه‌ در بازارهای مالی و اقتصاد جهانی و تفکر راهبردی، به سوابق او در مشاغل گوناگون و همچنین فعالیت‌هایش در نهادهای غیرانتفاعی از جمله ریاست هیئت امنا و سمت مشاور در شوراهای ملی و کمیته‌های ریاست‌جمهوری برای بورسیه‌های کاخ سفید، کالج برنارد در دانشگاه کلمبیا، برنامه سرمایه‌گذاری تجاری اجتماعی در کالج بازرگانی دانشگاه کلمبیا، گالری ملی پرتره‌ها در انستیتوی اسمیتسونین، مشارکت ملی برای زنان و خانواده‌ها و بسیاری از نهادهای دیگر اشاره شده است.

راجی در ژوییه ۲۰۱۶، به‌عنوان یکی از مهاجران ارزشمند و کسی که با پذیرفتن تابعیت آمریکایی سهم قابل توجهی در پیشرفت جامعه آمریکا داشته‌ است، شناخته شد. او در سال ۲۰۱۷ مدال افتخار جزیره الیس را هم برنده شد. این مدال افتخار در جزیره تاریخی الیس به گروهی از افراد برگزیده‌ تعلق می‌گیرد که برای آمریکا دستاوردها و خدمات ارزنده‌ای به ارمغان آورده‌اند.