فرزند پنجم بیاورید، ۱۰۰ میلیون تومان وام بگیرید

وام ازدواج دختران زیر ۲۳ سال به ۱۵۰ میلیون تومان افزایش یافت

جمهوری اسلامی ایران در حالی مشوق‌های مالی ازدواج و فرزندآوری را افزایش داده که با کسری بودجه روبه‌رو است - خبرگزاری فارس

کمیسیون تلفیق بودجه مجلس مبلغ وام ازدواج و فرزندآوری در سال ۱۴۰۱ را افزایش داد. طبق این مصوبه، بیشترین رقم وام ازدواج به افرادی تعلق می‌گیرد که قبل از ۲۳ سالگی ازدواج کنند. همچنین بیشترین مبلغ وام فرزندآوری نیز به فرزندان پنجم اختصاص می‌یابد.

با وجود هشدارهای پیاپی کنشگران مدنی درباره پیامدهای ازدواج‌های زودهنگام و افزایش جمعیت کودکان فقیر و محروم، مجلس یازدهم و دولت سیزدهم برای تحقق‌ سیاست‌های جمعیتی علی خامنه‌ای عزم خود را جزم کرده‌اند.

در ادامه اقدام‌های پیشین جمهوری اسلامی ایران برای افزایش زادوولد، کمیسیون تلفیق بودجه در روز دوشنبه، ۱۸ بهمن، تبصره ۱۶ بودجه ۱۴۰۱ را تصویب کرد. بر اساس این مصوبه، وام ازدواج دختران زیر ۲۳ سال و پسران زیر ۲۵ سال تا ۱۵۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد و در صورتی‌ که سن زوجه از ۲۳ و سن زوج از ۲۵ گذشته باشد، مبلغ وام ازدواج آنان ۱۲۰ میلیون تومان خواهد بود.

بنا بر این مصوبه، خانواده‌ها به ازای تولد فرزند پنجم ۱۰۰ میلیون تومان وام می‌گیرند. وام تولد فرزند چهارم نیز ۸۰ میلیون تومان است. در ازای تولد فرزند سوم نیز ۶۰ میلیون تومان وام پرداخت می‌شود و مبلغ وام تولد فرزندان دوم و اول نیز به ترتیب ۴۰ و ۲۰ میلیون تومان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که بانک مرکزی ایران موظف است تسهیلات وام ازدواج و فرزندآوری را از محل ۱۰۰ درصد مانده سپرده‌های قرض‌الحسنه و سپرده‌های جاری شبکه بانکی پرداخت ‌کند.

بر اساس قانون جوانی جمعیت که ابراهیم رئیسی روز ۲۴ آبان ۱۴۰۰ آن را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد، به خانواده‌هایی که صاحب فرزند سوم می‌شوند، ۲۲۰ میلیون تومان وام مسکن پرداخت می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران در حالی مشوق‌های مالی ازدواج و فرزندآوری را افزایش داده که با کسری بودجه روبه‌رو است و این تسهیلات را از محل بودجه عمومی پرداخت می‌کند. آن هم در شرایطی که تنگناهای اقتصادی و مشکلات ناشی از افزایش قیمت‌ها زندگی عادی مردم را مختل کرده است.

حکومت ایران بر اساس مطالبه علی خامنه‌ای، به‌منظور افزایش قدرت و اقتدار خود برای افزایش جمعیت ایران خیز برداشته است و برای افزایش جمعیت از جیب مردم خرج می‌کند. به‌ طوری‌ که فقط برای اجرای قانون جوانی جمعیت، بودجه‌ ۱۲ هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته است.

کارشناسان اجتماعی بارها متذکر شده‌اند که مشوق‌های مالی حکومت در ازدواج و فرزندآوری اقشار مرفه و متوسط جامعه تاثیری ندارد و تنها به افزایش ازدواج کودکان و گسترش فقر در جامعه منتهی خواهد شد؛ با این حال جمهوری اسلامی ایران برای تحقق اهداف خود و افزایش جمعیت روی ازدواج‌های زودهنگام و حتی تولد کودکان فقیر و بیمار حساب کرده است.