دیدار هیئت پارلمانی امارات با اعضای کنست اسرائیل

از زمان امضای «پیمان ابراهیم»، نخستین‌بار است که اعضای شورای ملی فدرال امارات به اسرائیل سفر می‌کنند

میکی لوی، رئیس کنست در دیدار با هیئت اماراتی گفت: «تردید دارم ایران حاضر به امضای هر نوع توافقی باشد.»- @KnessetENG/ Twitter

سه عضو شورای ملی فدرال امارات متحده عربی در سفر به اسرائیل، با اعضای کنست (پارلمان اسرائیل) دیدار کردند.

از زمان امضای «پیمان ابراهیم» میان امارات متحده عربی و اسرائیل در سال ۲۰۲۰ به‌ میانجی‌گری آمریکا و برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور، این نخستین‌بار است که یک هیئت پارلمانی اماراتی به اسرائیل سفر می‌کند. 

علی راشد النعیمی، رئیس کمیته امور دفاعی، داخلی و روابط خارجی شورای ملی فدرال امارات متحده عربی، ریاست هیئت اماراتی را در سفر به اسرائیل برعهده داشت. 

این هیئت روز دوشنبه، ۱۸ بهمن‌ماه، با تعدادی از قانونگذاران اسرائیلی به رهبری میکی لوی، رئیس کنست، دیدار کرد. همچنین کمیته امور خارجی و دفاعی پارلمان اسرائیل، میزبان هیئت سه‌نفره اماراتی، شامل علی النعیمی و همچنین ساره فلکناز و مروان عبید المحیری، دو عضو دیگر شورای ملی فدرال امارات، بود. آن‌ها علاوه‌بر این با گروه دوستی پارلمانی اسرائیل و امارات متحده عربی نیز دیدار کردند.   

به گزارش وب‌سایت کنست اسرائیل، میکی لوی در دیدار با قانونگذاران اماراتی در دفتر خود، به موضوع «تهدید ایران» پرداخت و درباره مذاکرات احیای برجام که در وین در جریان است، گفت: «تردید دارم ایران حاضر به امضای هر نوع توافقی باشد. به هرحال آنها با چه چیزی موافقت می‌کنند؟ ما، همه کشورهای منطقه باید دربرابر خطرات و تندروها متحد شویم.»

علی النعیمی نیز گفت: «ما درحال نوشتن تاریخیم. همکاری نه‌تنها بین رهبران، بلکه بین جوانان هر دو ملت نیز باید وجود داشته باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نعیمی همچنین در نشست کمیته امور خارجی و دفاعی کنست گفت: «زمانی که درباره پیمان ابراهیم صحبت می‌کنیم، از شما می‌خواهیم به تصویر بزرگ نگاه کنید… این تنها یک توافق سیاسی، یا موضوعی مربوط به امور امنیتی و دفاعی نیست. نه، این یک عامل تغییر برای کل منطقه است و از مشارکت کامل در همه بخش‌ها حمایت می‌کند.»

نعیمی با اشاره به جنگ سال ۲۰۲۱ غزه بین اسرائیل و حماس گفت که در آن زمان، «مردم می‌پرسیدند توافق ابراهیم چه خواهد شد». او افزود: «می‌خواهم همه بدانند که راه بازگشتی وجود ندارد؛ ما به جلو می‌رویم؛ تاریخ را تکرار نمی‌کنیم؛ تاریخ را می‌نویسیم.»

رام بن باراک، رئیس کمیته امور خارجی و دفاعی کنست نیز مهمانان خود را «همسایه و برادر» خواند و گفت: «این تصور اشتباه وجود دارد که گویا توافق عادی‌سازی تنها براساس یک عنصر است، تهدیدها و چالش‌های مشترک؛ اما این کوچک‌ترین بخش توافق است… اسرائیل به این توافق متعهد است و برای تقویت و گسترش آن در همه زمینه‌ها برنامه‌ریزی می‌کند.»

هیئت اماراتی پیش از رفتن به کنست، با حضور در موزه «ید وشم»، تاج گلی برای ادای احترام به قربانیان هولوکاست در آنجا گذاشتند. نعیمی در این موزه به مسئولیت جمعی برای جلوگیری از تکرار این‌گونه فجایع، اشاره کرد.