دیدار تاریخی رهبران اسرائیل و امارات متحده عربی

شاهزاده محمد بن‌زاید ابراز امیدواری کرد که نخستین سفر یک رهبر اسرائیل به آن کشور، به همکاری‌های بیشتر به نفع مردم دو کشور و منطقه منجر شود

 نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، روز دوشنبه، ۲۲ آذرماه با شاهزاده محمد بن‌زاید آل‌نهیان، ولیعهد ابوظبی و چهره اصلی سیاست در امارات متحده عربی که در عمل رهبری آن کشور را برعهده دارد، در کاخ شخصی او دیدار و گفت‌وگو کرد. این دیدار، نخستین ملاقات رهبران دو کشور است که پس از عادی‌سازی روابط در سال گذشتهبرمبنای «پیمان ابراهیم»، امکان‌پذیر شده است. 

به گزارش خبرگزاری دولتی امارات متحده عربی، وام، در ابتدای این دیدار، شاهزاده محمد بن‌زاید ضمن خوشامدگویی به نفتالی بنت، ابراز امیدواری کرد که نخستین سفر یک رهبر اسرائیل به آن کشور، به همکاری‌های بیشتر به نفع مردم دو کشور و منطقه منجر شود.

بنت که روز یکشنبه برای سفری دو روزه وارد ابوظبی شده، پیش از دیدار با شاهزاده محمد بن‌زاید در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرگزاری دولتی امارات متحده عربی (وام) با اشاره به همکاری‌های میان دو کشور در زمینه‌های مختلف، گفته بود: «به نظر من، این همان صلح و واقعیت جدیدی است این منطقه شاهد آن است، و ما با هم کار می‌کنیم تا آینده بهتر را برای فرزندانمان تضمین کنیم.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخست‌وزیر اسرائیل که پیشاپیش هدف سفر خود به امارات را تعمیق روابط و همکاری میان دو کشور عنوان کرده بود، همچنین به خبرگزاری وام گفت: «پیامی که می‌خواهم به رهبران امارات و شهروندان اماراتی برسانم این است که دوستی شراکت دوجانبه ما، امری طبیعی است. ما همسایه و پسرعموییم. ما نوه‌های حضرت ابراهیمیم. دوره پس از امضای پیمان ابراهیم بهترین گواه بر این است که توسعه روابط دوجانبه گنجی گرانبها برای ما و کل منطقه است.»

او با اشاره به توافق عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و چهار کشور امارات متحده عربی، بحرین، مراکش و سودان که سال گذشته در قالب «پیمان ابراهیم» برقرار شد، تاکید کرد که این توافق‌های صلح، «ساختاری جدید، عمیق و محکم برای روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و مبتنی‌بر همکاری در منطقه ایجاد کرده است که رفاه جوامع و خوشبختی مردم را درپی خواهد داشت.»

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل پیش‌تر اعلام کرده بود که بنت در دیدار با شاهزاده محمد بر موضوع تهدید مشترک ناشی از جمهوری اسلامی ایران و همچنین پیشبرد همکاری‌های اقتصادی دو کشور متمرکز خواهد بود.

نفتالی بنت روز دوشنبه، پیش از دیدار با ولیعهد ابوظبی، با سلطان احمد الجابر، وزیر صنعت و فناوری پیشرفته امارات متحده عربی و همچنین خانم نورا بنت محمد الکعبی، وزیر فرهنگ و جوانان آن کشور نیز دیدار کرد.