واکسیناسیون اجباری در اتریش

اتریش نخستین کشور اتحادیه اروپا است که افراد واکسینه نشده را جریمه می‌کند

این قانون برای همه ساکنان بزرگ‌سال اعمال می‌شود، البته به استثنای زنان باردار، کسانی که در ۱۸۰ روز گذشته به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، و کسانی که معافیت پزشکی دارند- Hans PUNZ / POOL / AFP

مقام‌های دولتی اتریش اعلام کردند که شهروندان بزرگ‌تر از ۱۸ سال آن کشور باید علیه کووید-۱۹ واکسینه شوند؛ در غیر این صورت، جریمه سنگینی خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پارلمان اتریش در اقدامی بی‌سابقه در اتحادیه اروپا تصویب کرد که واکسیناسیون علیه کرونا اجباری است. این تصمیم را روز جمعه رئیس جمهوری اتریش نیز تایید کرد و واکسیناسیون اجباری رسما به قانون تبدیل شد.

تصمیم جدی و جدید اتریش مخالفان و منتقدانی هم دارد. مانوئل کراتگارتنر که علیه رویکرد جدید اتریش مبارزه می‌کند، گفت: «هیچ کشور دیگری در اروپا قانون واکسن اجباری وضع نکرده است. فقط ما هستیم که چنین قانونی داریم و به نظر نمی‌رسد که اجبار مردم رویکرد مناسبی باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آلمان، کشور همسایه اتریش، ماه گذشته اولاف شولتز، صدراعظم جدید، از قانون مشابهی حمایت کرد. اما به دلیل اختلاف بین اعضای پارلمان، آن قانون هنوز به تصویب نرسیده است.

اتریش در شرایطی قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای واکسیناسیون کرونا وضع می‌کند که میزان واکسیناسیون در آن کشور به نسبت سایر کشورهای اروپایی هنوز به وضع مطلوبی نرسیده و حتی کمتر از میزان مشابه در فرانسه یا اسپانیا است. تا کنون کمتر از ۸۰ درصد از مردم اتریش یک دوز از واکسن کرونا را زده‌اند.

اتریشی‌هایی که هنوز واکسینه نشده‌اند، تا کنون از رفتن به رستوران‌ها و اماکن ورزشی و فرهنگی محروم بودند، اما بر اساس قانون جدید، حالا جریمه هم می‌شود. این قانون برای همه ساکنان بزرگ‌سال اعمال می‌شود، البته به استثنای زنان باردار، کسانی که در ۱۸۰ روز گذشته به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، و کسانی که معافیت پزشکی دارند.

گفته می‌شود که میزان جریمه مزبور در اتریش مبلغی بین ۶۰۰ تا ۳۶۰۰ یورو است. با این حال، اگر فرد جریمه شده ظرف دو هفته واکسینه شود، جریمه او لغو می‌شود.

بر اساس یک نظرسنجی، بیش از ۶۰ درصد اتریشی‌ها از تصمیم دولت برای واکسیناسیون اجباری حمایت می‌کنند، اما بخش بزرگی از جمعیت همچنان به‌ شدت مخالف این کارند.

چند هفته پس از اعلام احتمال اجباری شدن واکسیناسیون، ده‌ها هزار نفر به خیابان‌های شهرهای بزرگ اتریش آمدند تا علیه آنچه سیاستی سخت‌گیرانه می‌پندارند، اعتراض کنند. منتقدان اجبار به واکسیناسیون همچنین به این دلیل این کار را نمی‌پذیرند که سویه اومیکرون بسیار ملایم‌تر از سوی دلتا است.

اکوادور اولین کشور در جهان بود که واکسیناسیون کرونا را برای همه شهروندان بزرگ‌تر از پنج سال اجباری کرد. تاجیکستان، ترکمنستان، اندونزی، و ایالات فدرال میکرونزی نیز واکسیناسیون کرونا را برای همه بزرگ‌سالان اجباری کرد‌ه‌اند.

بیشتر از جهان