مخالفان واکسن کرونا اروپا را به آشوب کشیدند

در جزیره گوادالوپ فرانسه، سومین شب پیاپی تظاهرات با غارت و شورش همراه شد

تظاهرات یکشنبه شب علیه مقررات بهداشتی در بروکسل -  KENZO TRIBOUILLARD / AFP

ده‌ها هزار نفر در اعتراض به تزریق واکسن کرونا روز یکشنبه در بروکسل، پایتخت بلژیک، راهپیمایی کردند.

برخی از معترضان به سمت پلیس فشفشه انداختند و پلیس هم با پرتاب گاز اشک‌آور و استفاده از تفنگ آبپاش با آن‌ها مقابله کرد.

اعتراض اصلی راهپیمایان به «گذرنامه کرونا» بود که مانع ورود افراد واکسینه نشده به مکان‌هایی مثل رستوران‌ها و میخانه‌ها می‌شود.

هلند هم روز شنبه شاهد تظاهرات علیه مقررات جدید قرنطینه‌ بود. در لاهه، معترضان به سوی پلیس فشفشه انداختند و دوچرخه‌ها را به آتش کشیدند. شب پیش از آن، تظاهراتی مشابه در شهر رتردام هلند به خشونت گرایید و پلیس تیر هوایی شلیک کرد.

روز یکشنبه، هزاران نفر هم در خیابان‌های برخی از شهرهای اتریش، کرواسی، و ایتالیا، خشم خود را علیه مقررات جدید پیش‌گیری از شیوع دوباره کرونا نشان دادند.

در بلژیک، مقررات استفاده از ماسک جدی‌تر شده است و بیشتر اهالی آن کشور باید تا حدود بیست و پنج روز دیگر، چهار روز هفته را از خانه کار کنند. طرح‌هایی هم برای اجباری کردن واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان در دست است.

با اوج‌گیری موج جدیدی از شیوع کرونا، دولت‌های بسیاری در اروپا محدودیت‌های جدیدی اعمال کرده‌اند.

اعتراض‌ها نسبت به واکسیناسیون کووید-۱۹ و مقررات مربوط به کرونا در کشورهای اروپایی در شرایطی انجام می‌شود که سازمان ملل اعلام کرده است آمار کرونا در همه جا، به جز اروپا، روند نزولی دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جزیره گوادالوپ در اقیانوس اطلس که جزو قلمرو فرانسه است، تظاهرات علیه محدودیت‌های بهداشتی برای سومین شب ادامه یافت و با غارت و شورش همراه شد. به گزارش رویترز، مردان مسلح به ماموران پلیس و آتش‌نشان‌ها تیراندازی کردند.

روز شنبه پلیس اتریش اعلام کرد که ۳۵هزار معترض در راهپیمایی‌های مختلف در سراسر شهر شرکت کردند و حدود ۱۳۰۰ مامور برای کنترل اعتراض‌های خیابانی اعزام شدند. پلیس همچنین خبر داد که چند معترض را بازداشت کرده است، اما به تعداد دقیق آنها اشاره نکرد.

تظاهرات علیه مقررات جدید وضع شده توسط دولت‌های اروپایی در ایتالیا، سوئیس، کرواسی، ایرلند شمالی و هلند نیز برگزار شد. در ایتالیا حدود سه هزار نفر در اعتراض به قوانین ضد کرونایی این کشور در یکی از میدان‌های اصلی شهر تجمع کردند و شعار دادند. در این کشور، برای ورود به اماکن عمومی مانند سینما، سالن‌های ورزشی، رستوران و حتی محل کار، داشتن گواهینامه واکسن یا جواب منفی آزمایش کووید-۱۹ ضروری است. 

اعتراض‌ها در ایرلند شمالی هم رخ داد و مخالفان گواهینامه واکسن دست به تظاهرات زدند. ایرلند شمالی لزوم ارائه گواهی واکسن برای ورود به باشگاه‌های شبانه و رستوران‌ها از ۱۳ دسامبر را اجباری کرده است. برخی از معترضان به این اجبار، پلاکاردهایی را در دست داشتند که محدودیت‌های مربوط به ویروس کرونا را با اقدامات آلمان نازی مقایسه می‌کرد. 

همچنین روزشنبه، ۲۰ نوامبر، هزاران نفر در زاگرب پایتخت کرواسی تجمع کردند و پرچم‌ها، نمادهای ملی و مذهبی را همراه با بنرهایی علیه واکسیناسیون و آنچه آن را محدودیت آزادی مردم خواندند، حمل کردند. 

اعتراض‌ها البته در برخی کشورها مانند هلند با خشونت بیشتری همراه بود و به تیراندازی پلیس به معترضان و به آتش کشیدن ماشین‌های پلیس و کشیده شد.

بیشتر از جهان