اوضاع مردم سیل‌زده کرمان هنوز نابسامان است

با گذشت ۲۰ روز از سیل، در روستاهای کرمان هنوز دسترسی به جاده و آب آشامیدنی فراهم نیست

«همه اسباب و وسایل مردم زیر گل‌ولای رفتند و وضعیت روستا و زندگی مردم غیرعادی است» - افکار نیوز

اواخر دی ماه، بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب، چندین روستای کرمان را دچار آبگرفتگی شدید کرد. بسیاری از روستاها بر اثر سیلاب آسیب‌های گسترده‌ای دیدند به طوری که مردم این مناطق مجبور به ترک خانه‌های خود شدند و در پناهگاه‌های موقت اسکان پیدا کردند.

با این که در روزهای اولیه سیل در کرمان، مقامات محلی و مسئولان دولتی از رسیدگی فوری به وضعیت افراد سیل‌زده خبر دادند، گزارش‌ رسانه‌های ایران نشان می‌دهد روستاهای آسیب‌دیده هنوز درگیر مصیبت‌های پس از سیل هستند و اقدام جدی برای بهبود زندگی ساکنان خانه‌های ویران‌شده انجام نگرفته است.

روستاهای قاسم‌آباد و تکُل‌آباد از جمله روستاهای درگیر سیل در کرمان، هنوز در وضعیتی بحرانی زندگی می‌کنند و آثار به جا مانده سیل برای مردم این روستاها مشکلات زیادی به همراه دارد.

خداداد نارویی رئیس شورای اسلامی روستای تکل‌حسن با گلایه‌مندی از این وضعیت به ایسنا گفت: «با گذشت نزدیک به ۲۰ روز از سیل اخیر، مردم هنوز از دسترسی به جاده روستای قاسم‌آباد محروم هستند و آب آشامیدنی ندارند زیرا موتور پمپ‌ها در اثر سیل خراب شدند و همچنین تأمین مایحتاج روزمره نیز سخت است.»

او با اشاره به این که همه مزارع یونجه، هندوانه و دام‌ها تلف شدند و مردم هیچ منبع درآمدی ندارند، گفت: «همه اسباب و وسایل مردم زیر گل‌ولای رفتند و وضعیت روستا و زندگی مردم غیرعادی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به گزارش‌های مدیریت بحران استان کرمان در روزهای ابتدایی وقوع سیل، مجموع خسارات ناشی از سیل و توفان از ۲۵ تا ۳۰ دی ماه در نقاط مختلف این استان حدود ۴ هزار و ۴۹۵ میلیارد تومان بود. این میزان البته در روزهای بعد افزایش یافت و به هفت هزار میلیارد تومان رسید. در این میان، ۳ هزار و ۷۹۲ واحد مسکونی آسیب دیده‌اند که ۳ هزار و ۴۸۰ واحد نیازمند تعمیر است و ۳۱۲ واحد نیاز به بازسازی کامل دارد.

در روز اول بهمن ماه، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران در سفر به مناطق سیل‌زده بر لزوم رسیدگی جدی و سریع به وضعیت مردم سیل‌زده تاکید کرد. علی زینی‌وند، استاندار کرمان نیز روز سه‌شنبه سوم بهمن از واریز ۷۵ میلیارد تومان برای جبران خسارات سیل خبر داد و البته با انتقاد از روال اداری و بوروکراسی طولانی انتقال این مبلغ، تاکید کرد: «مردم به‌شدت مشکل دارند و به معنای واقعی سیل‌زده هستند. اگر با این روال اداری قرار باشد پول هزینه شود، تا چهار ماه آینده تازه به قراردادها می‌رسیم و راه‌ها همچنان باید بسته باشد.»

حالا به نظر می‌رسد پیش‌بینی او درباره بوروکراسی طولانی و اختصاص نیافتن بودجه لازم برای کمک به مردم سیل‌زده درست از آب درآمده به طوری که وجود چادرهای هلال‌ احمر نشان می‌دهد در برخی روستاهای سیل‌زده هنوز دسترسی به جاده فراهم نیست، زندگی هنوز حالت عادی ندارد و هنوز از کپرها به عنوان سرپناه استفاده می‌شود.

سیل کرمان در شرایطی هزاران نفر را در روزهای سرد زمستانی بی‌خانمان کرد و به آنها آسیب اقتصادی زد که به گفته کارشناسان، اگر منابع مالی لازم برای احداث سدبند اختصاص داده می‌شد، میزان خسارت‌های وارد شده بسیار کمتر بود. 

استاندار کرمان، روز چهاردهم بهمن با انتقاد از این که با وجود چنین خسارت‌ عظیمی به مردم همچنان عزمی برای پیشگیری از وقایع بعدی وجود ندارد، از نمایندگان مجلس خواست به این موضوع توجه نشان دهند. 

علی زینی‌وند با بیان این که ۵ هزار از ۷ هزار میلیارد تومان خسارات سیل به دلیل احداث نشدن سیل‌بند خرم است، اظهار کرد: «سیل‌بند خرم در دهه ۵۰ مطالعه شده و ۲۰ کیلومتر آن قبل از انقلاب اجرا شده، ۱۵۰ کیلومتر باقیمانده آن را در ۴۳ سال آن را انجام نداده‌ایم و منجر به بروز این میزان آسیب برای مردم منطقه شده است.»

سیل‌بند خرم تنها یک نمونه از طرح‌های رها شده در کرمان است که پس از انقلاب اسلامی نیمه‌تمام ماند. کامل نشدن ساخت این سازه را علت اصلی سیل کرمان می‌دانند و مردم مناطق محروم کرمان که حالا دام و خانه‌ و وسایلشان را در اثر بی‌توجهی مسئولان از دست داده‌اند، امیدوارند که بالاخره مبالغی برای احداث سیل‌بند اختصاص داده شود.