بازگشت اسطوره «فدال» به دنیای تنیس

فدرر و نادال هم‌زمان دوستانی بسیار نزدیک‌ و رقیبانی بسیار سرسخت‌اند

راجر فدرر (راست) و رافائل نادال ستارگان دنیای تنیس - Adrian DENNIS / POOL / AFP

حتی آن‌هایی هم که تنیس را دنبال نمی‌کنند، نام این دو اسطوره یعنی راجر فدرر و رافائل نادال را شنیده‌اند. فدرر ۴۰ ساله اهل سوییس و نادال ۳۵ ساله از اسپانیا سال‌های زیادی است که ستاره زمین‌ها و مسابقات تنیس‌اند. آن‌ها در کنار نواک جوکوویچ صرب، رکورد بیشترین قهرمانی گرنداسلم جهان (مهم‌ترین رقابت‌های تنیس دنیا) را نیز در اختیار دارند؛ البته در فینال آزاد استرالیا ۲۰۲۲ که اولین گرنداسلم سال است، پیروزی رافائل نادال سبب شد که او از رکورد ۲۰ قهرمانی که در دست این سه نفر بود، عبور کند و با ۲۱ قهرمانی گرنداسلم در صدر بایستد.

از آنجایی که فدرر و نادال هم‌زمان دوستانی بسیار نزدیک‌ و رقیبانی بسیار سرسخت‌اند، رویارویی‌شان با یکدیگر در مسابقات تنیس همیشه خبرساز می‌شود؛ آن‌قدر که حضور هم‌زمان نادال با فدرر در یک مسابقه اسم مخصوص به خود را دارد و به آن «فِدال» می‌گویند. تاریخی‌ترین فدال هم به فینال سال ۲۰۰۸ در گرنداسلم ویمبلدون انگلستان برمی‌گردد که آن‌قدر خاطره‌انگیز بود که مستند معروف «ضربات نبوغ» (Strokes of Genius) درباره آن ساخته شد. در این فینال، نادال موفق شد در مسابقه‌ای پنج ساعته فدرر را شکست دهد و به اولین قهرمانی‌ خود در یک مسابقه گرنداسلم به جز رولن گاروس (آزاد فرانسه) دست یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته فدال همیشه به معنای رویارویی این دو ستاره تنیس نیست. در مسابقات لیورکاپ (Laver Cup) که بین دو تیم اروپا و جهان برگزار می‌شود، معمولا فدرر و نادال در تیم اروپا کنار هم بازی می‌کنند. خبر داغ تنیس امسال نیز پس از رکوردشکنی نادال، حضور دوباره این دو در مسابقات لیورکاپ است که در سپتامبر برگزار می‌شود. این خبر وقتی داغ‌تر می‌شود که بسیاری خداحافظی راجر فدرر از دنیای تنیس حرفه‌ای را نزدیک می‌دانند و احتمال می‌دهند که این مسابقه از آخرین فدال‌های تاریخ تنیس باشد.

راجر فدرر در مصاحبه‌هایش گفته است که فعلا قصد ندارد از تنیس خداحافظی کند؛ با این حال از ویمبلدون ۲۰۲۱، به علت جراحی زانو هنوز در هیچ مسابقه‌ای شرکت نکرده و حضور او در ویمبلدون امسال نیز قطعی نیست؛ اما این ستاره سوییسی گفته است که در لیورکاپ ۲۰۲۲ حضور خواهد داشت.

لیورکاپ مجموعه‌ای از مسابقات نمایشی تنیس است که هر سال با حضور ۱۲ نفر از بهترین بازیکنان تنیس دنیا و در قالب دو تیم اروپا و جهان برگزار می‌شود. ایده برگزاری این مسابقات را نیز اولین بار راجر فدرر با الهام از مسابقات گلف «رایدرکاپ» مطرح کرد که از آن استقبال شد.

اولین دوره لیورکاپ در سال ۲۰۱۷ در پراگ برگزار شد. شهرهای مختلف اروپا هر سال به صورت چرخشی میزبان لیورکاپ‌اند و امسال نیز لندن از ۲۳ تا ۲۵ سپتامبر، پذیرای ستارگان تنیس و فدال خواهد بود.

بیشتر از تنيس