«ملکه سینمای ایتالیا» درگذشت

مونیکا ویتی با بازی در اثری از میکل آنجلو آنتونیونی به شهرت جهانی رسید

وزارت فرهنگ ایتالیا اعلام کرد، مونیکا ویتی، هنرپیشه ایتالیایی که بیشتر به خاطر بازی در فیلم‌های میکل آنجلو آنتونیونی شناخته می‌شود، در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

در بیانیه‌ داریو فرانچسکینی، وزیر فرهنگ ایتالیا، آمده است: «بدرود مونیکا ویتی، بدرود ملکه سینمای ایتالیا. امروز روزی واقعاً غم‌انگیز است، ما یک هنرمند بزرگ و یک ایتالیایی بزرگ را از دست دادیم.»

ویتی با درام ۱۹۶۰ ماجرا (L’Avventura) که در آن نقش زنی رنج‌دیده را بازی می‌کرد که با معشوق دوست گمشده‌اش معاشرت می‌کند، به شهرتی جهانی دست‌یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویتی که نام اصلی‌اش ماریا لوئیزا سیارلی بود در تاریخ ۳ نوامبر ۱۹۳۱ در رم متولد شد. او در طول جنگ جهانی دوم، زمانی که خانواده‌اش را با نمایش‌هایی عروسکی سرگرم می‌کرد تا خستگی آن‌ها را از بین ببرد، اشتیاقش به تئاتر را کشف کرد.
او سال‌ها بعد گفت: «هنگام بمباران، زمانی که مجبور می‌شدیم به پناهگاه‌ها پناه ببریم، من و برادر کوچکم به‌صورت بداهه نمایش‌های کوچکی را برای سرگرم کردن اطرافیانمان می‌ساختیم.»


پس از فارغ‌التحصیلی از آکادمی ملی هنرهای دراماتیک رم در سال ۱۹۵۳، ویتی خود را در تئاتر آغاز کرد و در آنجا به دلیل استعداد طنز خود شناخته شد. آنتونیونی او را دید و به‌سرعت بین این دو رابطه‌ای هنری برقرار شد.

ویتی در مصاحبه‌ای با تلویزیون ایتالیا در سال ۱۹۸۲ گفت: «من به‌اندازه کافی خوش‌شانس بودم که کارم را با مردی با استعدادی شگرف شروع کنم که همچنین انسانی معنوی، سرشار از زندگی و اشتیاق بود.»

والتر ولترونی وزیر فرهنگ سابق ایتالیا، روز چهارشنبه دوم فوریه، با انتشار توییتی خبر درگذشت ویتی را اعلام کرد. او گفت که روبرتو روسو، شوهر ویتی، از او خواسته بود تا این کار را انجام دهد و از «درد، محبت و تاسف» خود صحبت کرد.

ویتی که از یک بیماری مفاصل رنج می‌برد، در سال‌های اخیر از حضور در انظار عمومی کناره‌گیری کرده بود.

بیشتر از زندگی