وزیر بهداشت: قرنطینه هوشمند بی‌فایده است، باید محدودیت کامل ایجاد شود

بهرام عین‌اللهی می‌گوید ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهادها را تصویب نمی‌کند

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران - عصر ایران

در شبانه‌روز منتهی به چهارشنبه، ۱۳ بهمن‌، بیش از ۳۸ هزار بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شدند و ۵۹ نفر نیز جان باختند. در حال حاضر تهران و ۴۱ شهرستان دیگر ایران در وضعیت قرمز قرار دارند و شمار مبتلایان تصاعدی در حال افزایش است.

روز چهارشنبه، محسن منصوری، استاندار تهران، از افزایش ۶۱ درصدی موارد بستری‌ به علت کرونا نسبت به هفته قبل خبر داد و گفت که مراجعه بیماران به مراکز درمانی نیز نسبت به هفته قبل تا ۷۸ درصد افزایش یافته است. او همچنین مدعی شد که سویه اومیکرون به دلیل «ساده‌انگاری» در تهران گسترش یافته است؛ در حالی که این ستاد ملی مقابله با کرونا است که در برابر هرگونه اعمال محدودیت‌ مقاومت می‌کند و وزیر کشور هم با وجود هشدارهای کارشناسان درباره آغاز موج ششم همه‌گیری، دستور می‌دهد که مدارس و دانشگاه‌ها حضوری بازگشایی شوند.

حالا در شرایطی که تعداد زیادی از کودکان به کرونا مبتلا شده‌اند، دستور تعطیلی یک‌هفته‌ای مدارس ابتدایی صادر شده اما وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرده است که دانش‌آموزان مقاطع متوسطه اول و دوم باید همچنان در مدارس حاضر شوند.

استاندار تهران در واکنش به‌احتمال تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها با اوج‌گیری سویه اومیکرون گفت: «با توجه به افت تحصیلی دانش‌آموزان، قطعا به تعطیلی دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها علاقه‌مند نیستیم، لذا همه باید در این زمینه مراقبت‌های لازم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در دستور کار قرار دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در موج ششم همه‌گیری کرونا نیز همچون موج‌های پیشین با تعطیلی‌های سراسری و قرنطینه مخالفت می‌کنند و مدعی‌اند که تعطیلی‌ها در کنترل بیماری تاثیر ندارند. علیرضا اولیایی‌منش، معاون بهداشت ستاد مقابله با کرونا در تهران، در همین زمینه می‌گوید: «اعمال محدودیت‌ها نمی‌تواند به‌صورت تعطیلی سراسری باشد زیرا هر بار که تعطیلی‌ها تمام شوند، دوباره با افزایش شدید بیماری مواجه می‌شویم.»

در خبری دیگر، حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نیز از مخالفت این کمیسیون با تعطیلی کامل خبر داده است.

سخنان متناقض مقام‌های حکومت ایران درباره تعطیلی و اعمال محدودیت‌ها نشان می‌دهد که این موضوع در میان آنان اختلاف‌هایی ایجاد کرده است. در حالی‌ که مجلس و ستاد ملی مقابله با کرونا با اعمال محدودیت مخالفت می‌کنند، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران، می‌گوید: «وقتی وضعیت به پیک برسد، قرنطینه هوشمند دیگر ارزشی ندارد و باید محدودیت کامل ایجاد شود.» او روز چهارشنبه به پایگاه خبری جماران گفت که وزارت بهداشت، به‌طور مرتب پیشنهادهای خود را به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه می‌دهد اما بخشی از این پیشنهادها تصویب نمی‌شوند.»

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تعداد بیماران مبتلا به کرونا در طول یک هفته چهار برابر شده است؛ به گفته کمال حیدری، معاون وزیر بهداشت، شمار مراجعان سرپایی نیز چهار برابر بیشتر از قبل است.

 ابراهیم قادری، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که تعداد بیماران مبتلا به کرونا پنج برابر بیشتر از آمار رسمی است. او پیش‌بینی کرد که شمار مبتلایان در ایران در هفته‌های آینده به روزی ۱۰۰ هزار نفر برسد.