زنگ خطر اومیکرون در ایران به صدا درآمد

میزان بستری مبتلایان کرونا در خراسان شمالی، سمنان، کرمان و ایلام رو به افزایش است

از تدوین برنامه‌های جدید و دستورالعمل‌های مبتنی بر انجام اقدامات پیشگیرانه در ایران خبری نیست - ATTA KENARE / AFP

«زنگ خطر اومیکرون در ایران به صدا درآمده است» این هشدار را معاون درمان وزارت بهداشت شنبه بیست و پنجم دی مطرح کرد و گفت: «در حال حاضر میزان کل مراجعین سرپایی و بستری تفاوتی نکرده، اما تعداد تست‌های مثبت افزایش یافته و این یک زنگ خطر است.»

سعید کریمی تاکید کرد که تمام مراکز باید در حالت آماده‌باش قرار بگیرند با این حال از تعداد مبتلایان به اومیکرون آماری ارائه نداد.

وزارت بهداشت در آماری که درباره تعداد مبتلایان به کرونا ارائه می‌کند به طور مجزا تعداد مبتلایان به سویه جدید اومیکرون را اعلام نمی‌کند اما در گفتگوهای پراکنده مسئولان می‌توان آماری را بیرون آورد که نشان می‌دهد اومیکرون با رشد فزاینده‌ای در حال تبدیل شدن به سویه غالب در ایران است.

در هشتمین روز دی ماه مسئولان وزارت بهداشت اعلام کردند تعداد مبتلایان به اومیکرون تنها ۴۳ نفر است، اما سه روز بعد تعداد موارد ابتلای قطعی اومیکرون ۱۵۹ نفر اعلام شد و در تازه‌ترین گفته‌های مقامات بهداشتی ۸۶۳ مورد ابتلا به اومیکرون گزارش شده است. 

اومیکرون جای دلتا را می‌گیرد

در چنین شرایطی، فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا در استان تهران، درباره تاب‌آوری سیستم بهداشت و درمان هشدار داد و گفت: «اگر ناگهان بر شدت مراجعات افزوده شود، با مشکل مواجه خواهیم شد بنابراین نباید در باره اومیکرون ساده‌اندیشی کنیم.»

به گزارش ایسنا، علیرضا زالی در باره آخرین وضعیت شیوع کرونا در ایران گفت: «در حال حاضر در خراسان شمالی، سمنان، کرمان و ایلام تعداد مبتلایان نیازمند بستری رو به افزایش است؛ اما استان تهران حالت ایستایی دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با بیان این که ۲۷ درصد نمونه‌های مشکوک ارسال شده اومیکرون بوده‌اند، تاکید کرد: «از نمونه‌های ارسالی در بخش بستری ۹ تا ۱۰ درصد اومیکرون بودند و بیش از ۴۰ درصد نمونه‌ها مربوط به بیماران بستری مربوط به دلتا بوده است. پیش‌بینی می‌شود که هر چه زمان بگذرد از میزان دلتا کاسته می‌شود و به میزان اومیکرون افزوده خواهد شد.»

لزوم واکسیناسیون گروه‌های زیر ۱۲ سال نیز موضوع دیگری است که زالی به آن اشاره کرد و گفت: «براساس آخرین مقاله‌ای که منتشر شده است از هر هفت کودکی که اومیکرون می‌گیرد یک کودک دچار عوارض طولانی‌تری می شود. نظر کمیته علمی نیز در مورد واکسیناسیون افراد زیر ۱۲ سال بر اثرگذاری است؛ البته با اولویت گروه‌های پرخطر.»

روز شنبه ۲۵ دی همچنین حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران از تصمیم کمیته علمی برای واکسیناسیون کودکان خبر داد و با این حال تاکید کرد که هنوز قطعیتی در این زمینه وجود ندارد. 

ایران در شرایطی همچنان تصمیمی برای واکسیناسیون کودکان ندارد که متخصصان هشدار داده‌اند یکی از گروه‌های در معرض ابتلا به سویه اومیکرون، افراد کم‌سن هستند که واکسینه نشده‌اند. 

آغاز آموزش حضوری و تجمعات پرخطر

آمارها بیانگر این است که در ایران تاکنون ۶ میلیون و ۲۱۸ هزار و ۷۴۱ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند که ۱۳۲ هزار و ۴۴ نفر از آنها جانشان را از دست داده‌اند. 

ارقام منتشر شده مربوط به ۲۴ ساعت منتهی به شنبه ۲۵ دی ماه نیز نشان می‌دهد که یک هزار و ۴۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ شناسایی و ۱۹۴ نفر از آنها بستری شدند.

با این حال، نه تنها از تدوین برنامه‌های جدید و دستورالعمل‌های مبتنی بر انجام اقدامات پیشگیرانه خبری نیست بلکه بر فعالیت حضوری مدارس و دانشگاه‌ها و حتی برگزاری تجمعات گوناگون تاکید می‌شود. 

استاندار تهران روز شنبه در جلسه ستاد مقابله با کرونای استان تهران به خبرنگاران گفت: «دغدغه اول رئیس‌جمهوری در این جلسه بازگشایی کامل مدارس و دانشگاه‌ها بود. باید با شیب ملایمی بازگشایی حداکثری مداس و دانشگاه‌ها را در دستور کار قرار دهیم. در جایی که به هر دلیلی بازگشایی حداکثری نمی‌تواند محقق شود باید برگزاری آزمون‌ها به صورت حضوری انجام شود.»

محسن منصوری درمورد برگزاری مسابقات ملی ورزشی با حضور تماشاگر نیز اعلام کرد که ستاد ملی مقابله با کرونا با این موضوع موافقت کرده است.

او در مورد برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن هم اشاره کرد که «هنوز تصمیمی از سوی ستاد ملی در خصوص شیوه برگزاری این راهپیمایی اتخاذ نشده اما به نظر می‌رسد مانعی برای برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن وجود نداشته باشد.»

از سر گیری تجمعات سراسری در ایران در شرایطی است که تا کنون ۶۰ میلیون و ۲۸۹ هزار و ۹۳۹ نفر دوز اول، ۵۳ میلیون و ۶۴ هزار و ۲۷۵ نفر دوز دوم و تنها ۱۲ میلیون و ۲۰۵ هزار و ۸۲۱ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.