تعداد مبتلایان سویه اومیکرون پنج برابر آمار رسمی است

توقف واردات آسترازنکا باعث شده است تمایل ایرانیان را برای تزریق دوز سوم کاهش یابد

در شبانه‌روز منتهی به دوشنبه، ۱۱ بهمن، بیش از ۲۸ هزار بیمار جدید شناسایی شده‌اند - انتخاب

ابراهیم قادری، رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با هشدار درباره افزایش میزان ابتلا به کرونا در ایران، احتمال داد که در هفته‌های آینده،  تعداد مبتلایان روزانه تا ۱۰۰ هزار نفر هم برسد.

قادری تعداد بیماران مبتلا به سویه اومیکرون در ایران را خیلی بیشتر از آمار رسمی دانست و افزود: «آن‌هایی که گزارش داده نمی‌شود، مواردی‌اند که تشخیص داده نشده‌اند که تعداد آن‌ها کم هم نیست؛ شاید بیش از پنج برابر تعدادی باشد که در حال حاضر تشخیص داده می‌شود.»

پیش‌ از این، سایر مقام‌های وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران هم اذعان کرده بودند که آمار مبتلایان روزانه کرونا بیشتر از آمار رسمی است. تابستان ۱۴۰۰، هم‌زمان با اوج موج پنجم همه‌گیری کرونا، ایرج‌ حریرچی، معاون وقت وزارت بهداشت، در یک برنامه تلویزیونی گفت که آمار ابتلای روزانه دو تا سه برابر آمار رسمی است. حالا نیز ابراهیم قادری در مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر این موضوع را تایید کرده است.

در شبانه‌روز منتهی به دوشنبه، ۱۱ بهمن، بیش از ۲۸ هزار بیمار جدید شناسایی شده‌اند که اگر آمار پنج‌ برابری را که قادری به آن اشاره کرده، معیار قرار دهیم، به معنای آن است که در واقع در یک شبانه‌روز حدود ۱۴۰ هزار نفر بیمار شده‌اند.

به گفته قادری، تعداد مبتلایان همچنان رو به افزایش است و در حال حاضر ایران در مرحله «اپیدمی تصاعدی» قرار دارد: «اکنون در یک‌پنجم ابتدایی این مرحله‌ایم؛ یعنی تعداد بیماران در چند هفته آینده به‌تدریج افزایش خواهد یافت».

 افزایش تعداد بیماران مبتلا به سویه اومیکرون بالا رفتن میزان مراجعه و بستری در بیمارستان را به دنبال دارد. تقی ریاحی، رئیس بیمارستان رسول اکرم تهران، در همین زمینه به خبرگزاری ایسنا گفت: «اوایل دی‌ماه هیچ بیمار نیازمند بستری در آی‌سی‌یو نداشتیم و میزان بستری به دلیل کرونا در بخش‌ها نیز بسیار محدود بود؛ اما در ۱۰ تا ۱۵ روز گذشته میزان مراجعات سرپایی کرونا افزایش یافته و به تبع آن، میزان مراجعه برای بستری‌ هم بالا رفته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس بیمارستان رسول اکرم از بازگشایی بخش‌ مراقبت ویژه این بیمارستان‌ هم‌زمان با وخامت حال برخی از مبتلایان به کرونا خبر داد و گفت: «اکنون در بخش تنفسی‌ ما هم بیماران مبتلا به کرونا بستری شده‌اند.» به گفته او، اگر تعداد موارد ابتلا همچنان افزایش داشته باشد، پای گروه‌های پرخطر هم به بخش‌های بیمارستانی باز می‌شود؛ حتی اگر بیماری آنان خفیف باشد.

روند فزاینده ابتلا به سویه اومیکرون در ایران نگرانی‌ها را افزایش داده است. کارشناسان درباره خطر اوج‌گیری بیماری و تکرار مرگ‌های سه‌رقمی هشدار داده‌اند اما وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا تاکنون در جهت کنترل بیماری اقدام موثری انجام نداده‌اند.

حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کرونا، روز سه‌شنبه، ۱۲ بهمن، گفت که با توجه به شیوع گسترده سویه اومیکرون، اعضای کمیته علمی کرونا بر اعمال محدودیت‌های اجتماعی تا دو هفته اجماع کرده‌اند؛ به گفته او، پس‌ از این دو هفته نیز باید بر اساس شرایط تصمیم‌گیری شود.

مصوبه‌ اعضای کمیته ملی کرونا باید در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب نهایی برسد ولی تجربه دو سال گذشته نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران به دلیل مسایلی چون بار مالی از اعمال محدودیت‌ و قرنطینه شهرها خودداری می‌کند.

پیامدهای توقف واردات واکسن آسترازنکا 

موضوع دیگری که خطر ابتلای ایرانیان به کرونا را افزایش می‌دهد، توقف واردات آسترازنکا است. وزارت بهداشت به مردم توصیه کرده است که برای دوز سوم واکسن سینوفارم چینی یا یکی از واکسن‌های داخلی را تزریق کنند با این حال، بسیاری از مردم تمایل دارند برای دوز سوم واکسن آسترازنکا بزنند اما واردات این واکسن در حال حاضر متوقف شده است.

تاکنون حدود ۱۷ میلیون نفر از ایرانیان دوز سوم را تزریق کرده‌اند؛ در حالی که تعداد واجدان شرایط حدود ۶۷ میلیون نفر است. این آمار نشان می‌دهد که برای تزریق دوز سوم واکسن تمایل چندانی وجود ندارد. یکی از مقام‌های وزارت بهداشت که نخواست نامش فاش شود، به خبرآنلاین گفت: «من هم موافق که اگر آسترازنکا تامین شود، موارد تزریق دوز سوم واکسن کرونا افزایش پیدا می‌کند.»

علیرضا ناجی، متخصص ویروس‌شناسی، در پاسخ به این پرسش که چرا ترجیح مردم  آسترازنکا است، گفت: «بالاخره افراد به اطلاعات واکسن‌ها دسترسی دارند. این اطلاعات می‌گوید کسانی که واکسن‌های غیرفعال مانند سینوفارم تزریق کرده‌اند، بهتر است برای دوز بوستر(تقویت‌کننده) آسترازنکا یا فایزر بزنند چرا که در این صورت، واکسن‌ها عملکرد بهتری دارند و تحریک ایمنی بهتری ایجاد می‌کنند؛ بنابراین وقتی این مطالعات انجام شده است و مردم هم آن‌ها را شنیده‌اند، به‌دنبال تزریق این واکسن‌ها هستند.»

مسعود یونسیان، عضو کمیته علمی کرونا، نیز با تایید سخنان ناجی، گفت: «مطالعات خارجی و داخلی نشان داده‌اند که اثربخشی آسترازنکا کمی از سینوفارم بیشتر است. بعضی ترجیح می‌دهند واکسنی بزنند که اثربخشی نسبتا بالاتری داشته باشد؛ حتی اگر عوارضش بیشتر باشد.»

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران به دلیل عوارض احتمالی واکسن آسترازنکا در باروری افراد زیر ۵۰ سال و حمایت از واکسن‌های داخلی، از واردات این واکسن خودداری می‌کند؛ اما در طرف دیگر این ماجرا، ایرانیانی‌اند که دوز اول و دوم واکسن‌های چینی یا ایرانی تزریق کرده‌اند و به دلیل تردید در کارایی این واکسن‌ها، به تزریق دوز سوم تمایلی ندارند. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که جامعه پزشکی تاکید کرده‌ است بهترین راه در امان ماندن از سویه اومیکرون تزریق دوز یادآور است.