اخطار جدید اف‌بی‌آی درباره گروه سایبری «ایمن‌نت پاسارگاد» 

ایمن‌نت پاسارگاد از اوت ۲۰۲۰، فعالیت‌های چند‌جانبه‌ای برای مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا انجام داده است

اف‌بی‌ای: «اعضای ایمن‌نت پاسارگاد پیشتر هم عملیات اطلاعاتی سایبری دیگری انجام داده بودند» - YURI GRIPAS / AFP

اف‌بی‌آی درباره گروه سایبری «ایمن‌نت پاسارگاد» یک اخطاریه جدید صادر کرد و ضمن مرور تاریخچه و معرفی رویه‌های کاری «ایمن‌نت پاسارگاد» در ایران، از موسسسات و نهادهای مختلف بخش خصوصی خواست فعالیت‌های سایبری مخرب این گروه را شناسایی کنند تا بتوانند در برابر آن‌ها از خود دفاع کنند.

به گفته مقام‌های اطلاعاتی آمریکا، شرکتی که قبلا با نام «ایلیانت‌ گستر» فعال بود و حالا با نام ایمن‌نت پاسارگاد فعالیت می‌کند، یک تهدید امنیتی شناخته‌شده است و نهادها و شرکت‌های خصوصی و دولتی باید درباره آن‌ها اطلاعات داشته باشند. 

در بخش‌هایی از این گزارش اف‌بی‌آی که منتشر شده، آمده است اعضای شرکت ایمن‌نت پاسارگاد از اوت ۲۰۲۰ فعالیت‌های چندجانبه‌ای را برای مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا انجام داده‌اند. آن‌ها با استفاده از اطلاعات محرمانه دست‌کم یک وب‌سایت انتخابات ایالتی، برای رای‌دهندگان ایمیل‌های تهدیدآمیز فرستاده‌اند. تلاش برای دسترسی بدون مجوز به سایت‌های مربوط به رای‌گیری چندین ایالت و دسترسی غیرمجاز به برخی از پایگاه‌های اطلاعاتی بخش دیگری از فعالیت این گروه سایبری ذکر شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این در ۲۰ اکتبر ۲۰۲۱، دادگاهی در نیویورک، دو شهروند ایرانی شاغل در ایمن‌نت پاسارگاد را به اتهام نفوذ و تقلب رایانه‌ای، ارعاب رای‌دهندگان و تهدیدهای ایالتی متهم شناخت. سیدمحمدموسی کاظمی و سجاد کاشیان متهم شدند که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا، با ارسال نامه‌های تهدیدآمیز برای رای‌دهندگان دموکرات از آن‌ها خواسته‌اند رای خود را از بایدن به ترامپ تغییر دهند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا برای کسب اطلاعات درباره کاظمی و کاشیان ۱۰ میلیون دلار پاداش گذاشت و چهار تن از مدیران این شرکت را نیز به تلاش برای نفوذ در انتخابات متهم کرد.

اف‌بی‌آی در بیانیه جدید خود اعلام کرد که اعضای ایمن‌نت پاسارگاد پیش از انتخابات سال ۲۰۲۰ نیز عملیات اطلاعاتی سایبری دیگری انجام داده بودند. در یکی از این فعالیت‌ها در اواخر سال ۲۰۱۸، این گروه به عنوان «ارتش سایبری یمن» ظاهر شد و از طریق ارسال پیامک، مطالبی انتقادی درباره عربستان سعودی منتشر کرد. 

به گزارش کارشناسان سازمان اطلاعات آمریکا، این گروه سایبری که برای ناشناخته ماندن از وی‌پی‌ان استفاده می‌کند، برای هدف قرار دادن بخش‌های اطلاعات کشتیرانی، هتل‌ها، خطوط هوایی، صنایع نفت و پتروشیمی و امور مالی و مخابراتی در ایالات متحده، اروپا و خاورمیانه تلاش‌ کرده و لازم است که شرکت‌های مختلف در جریان فعالیت آن‌ها قرار گیرند و برای تهدیدهای امنیتی یا نفوذهای احتمالی آماده باشند.