حمله هوایی اسرائیل به اهدافی در نزدیکی دمشق

«در هفته‌های اخیر، خطوط هوایی مورد استفاده برای حمل سلاح‌های ایرانی، یک‌سری پروازهای باری بین ایران و سوریه انجام داده‌اند»

پدافند هوایی ارتش سوریه تعدادی از موشک‌های ارسال‌شده ازسمت ریاق لبنان را رهگیری و منهدم کرد (تصویر آرشیوی است)- SANA /AFP

رسانه‌های دولتی سوریه بامداد روز دوشنبه، ۱۱ بهمن‌ماه، به نقل از یک منبع نظامی اعلام کرد در واکنش به رگبار موشکی اسرائیل که حومه دمشق، پایتخت آن کشور، را هدف قرار داد، پدافند هوایی ارتش سوریه فعال شده است. در سال جاری میلادی، این نخستین حمله هوایی منتسب به اسرائیل در سوریه است.

گزارشی از آسیب جانی در اثر این حملات منتشر نشده است، اما منبع نظامی سوری گفت درپی انهدام بیشتر موشک‌ها، در منطقه میزانی خسارت‌ مادی به‌بار آمده است.  

به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، موشک‌ها حدود ساعت سه بامداد دوشنبه، ازسمت ریاق، شهری در شرق بیروت در لبنان، از جت‌های جنگنده اسرائیلی به‌سمت سوریه ارسال شده است.

این حمله به خاک سوریه، یک هفته پس از رزمایش مشترک هوایی جت‌های نظامی سوریه و روسیه و گشت‌زنی آن‌ها در امتداد مرزهای آن کشور، ازجمله در بلندی‌های جولان، صورت گرفته است.

حملات هوایی اسرائیل در سوریه اغلب محموله‌های تسلیحاتی ارسال‌شده از ایران برای نیروهای نیابتی آن در سوریه و لبنان، به‌ویژه شبه‌نظامیان حزب‌الله را هدف قرار می‌دهند. هدف اصلی حمله‌ بامداد دوشنبه اعلام نشده، اما به نوشته اورشلیم‌پست، بنابر اعلام برخی ردیاب‌های مستقل پرواز، هفته‌های اخیر، در خطوط هوایی که برای حمل سلاح‌های ایرانی به‌کار گرفته می‌شوند، یک‌سری پروازهای باری بین ایران و سوریه انجام شده است.

ماه گذشته، یک حمله هوایی منتسب به اسرائیل، بندر تجاری لاذقیه در شمال غربی سوریه را هدف قرار داد. به گزارش هاآرتص، در آن حمله که دومین حمله به لاذقیه و سومین حمله هوایی منتسب به اسرائیل در سوریه، در ماه دسامبر بود، کانتینرهای حاوی سلاح و مهمات ایرانی هدف قرار گرفتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوایل ماه جاری، منابع خبری برخی رسانه‌های عربی از جمله الحره و الحدث مدعی شدند منابع اسرائیلی به آن‌ها گفته‌اند که نیروهای ویژه اسرائیل به‌تازگی برای جلوگیری از هرگونه تهدید حزب‌الله یا دیگر نیروهای مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در سوریه، عملیات حساسی را در خاک آن کشور انجام داده‌اند. براساس گزارش الحدث، از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون سه عملیات از این دست، در عمق خاک سوریه انجام شده است.

گزارش الحدث می‌افزاید که به‌دلیل نگرانی از حمله یا پرتاب راکت، ارتش اسرائیل در امتداد مرزهای لبنان و سوریه درحالت آماده‌باش قرار گرفته است. علاوه‌بر این، الحدث مدعی شده است که گشت‌های هوایی اخیر سوریه و روسیه به‌منظور محدود کردن آزادی عملیات اسرائیل در سوریه بوده است.

به گزارش الحره نیز تلاش نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای مستقر شدن در امتداد مرز با اسرائیل با پیچیدگی‌های بیشتری روبه‌رو شده است.

حملات هوایی منتسب به اسرائیل بامداد دوشنبه ساعاتی پس از آن انجام شد که پدافند هوایی امارات متحده عربی موشک بالیستیک حوثی‌ها را که به‌سمت آن کشور ارسال شده بود، رهگیری و منهدم کرد. این درحالی است که اسحاق هرتزوگ، رئیس‌ جمهوری اسرائیل برای یک سفر رسمی در امارات متحده عربی به‌سر می‌برد. پس از خنثی‌شدن حمله موشکی حوثی‌ها به امارات، اعلام شد که برنامه سفر هرتزوگ و هیئت همراهش ادامه خواهد داشت.