قیمت گوشت قرمز به کیلویی ۲۰۰ هزار تومان رسید

آمار بالای جست‌وجوی قیمت گوشت قرمز در گوگل؛ استان لرستان در صدر است

«صادرات دام زنده» و «کاهش عرضه دام» افزایش قیمت گوشت در فصل سرما را به دنبال دارد  - اسپوتنیک

مرکز آمار ایران در گزارش اخیر خود از نرخ اقلام خوراکی در دی‌ ۱۴۰۰، مدعی شد که نسبت به ماه پیش، قیمت گوشت گوسفندی ۱.۹ درصد و قیمت گوشت گوساله ۱.۷ درصد افزایش‌ یافته و بر اساس این گزارش، در حال حاضر قیمت گوشت گوسفندی کیلویی ۱۴۰ هزار تومان است و گوشت گوساله نیز کیلویی ۱۴۶ هزار تومان عرضه می‌شود؛ اما بررسی‌های میدانی در بازار نشان می‌دهد که قیمت گوشت قرمز در برخی فروشگاه‌ها به کیلویی ۳۰۰ هزار تومان هم می‌رسد.  آمار جست‌وجوی ایرانیان در گوگل برای قیمت گوشت قرمز هم بسیار بالا رفته است.

روند افزایش قیمت گوشت در حالی ادامه دارد که برخی فعالان این صنف پیش‌تر خبر داده‌ بودند که در زمینه عرضه گوشت هیچ کمبودی وجود ندارد. منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام ایران، به خبرگزاری صداوسیما گفته بود که به دلیل زایش‌های خوب پاییزی، جمعیت دام زنده به هشت میلیون راس رسیده است. او گفته بود نه‌تنها عرضه گوشت در زمستان با مشکلی مواجه نمی‌شود که در صورت تامین علوفه، در فصل بهار نیز کمبودی وجود نخواهد داشت.

پوریان پیش‌بینی کرده بود که قیمت گوشت قرمز تا پایان سال افزایش نیابد و بتوان مازاد دام موجود را صادر کرد اما برخی دیگر از فعالان صنفی برخلاف گفته او، احتمال افزایش قیمت گوشت تا کیلویی ۲۰۰ هزار تومان را مطرح کردند. اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، از جمله افرادی بود که به این مسئله اشاره کرد و گفت که «صادرات دام زنده» و «کاهش عرضه دام» افزایش قیمت گوشت در فصل سرما را به دنبال دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا بررسی میدانی قیمت‌ها در بازار حاکی نشان می‌دهد که پیش‌بینی اخیر درست از آب درآمده و در حال حاضر قیمت گوشت در برخی فروشگاه‌ها از کیلویی ۲۰۰ هزار تومان هم عبور کرده و به ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری فرارو، در حال حاضر، قیمت یک کیلو گوشت چرخ‌کرده مخلوط بین ۱۳۰ تا ۱۶۰ هزار تومان و یک کیلو گوشت خورشتی گوساله حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان است. برای یک کیلو ران گوساله یا سردست بدون استخوان هم باید تا ۲۰۰ هزار تومان هزینه کرد. قیمت انواع خاص گوشت گوساله مثل ماهیچه بدون استخوان و استیک کبابی در دسته‌بندی درجه‌۱ نیز از ۲۰۰ هزار تومان عبور می‌کند و یک کیلو فیله ممتاز گوسفندی هم حدود ۳۰۰ هزار تومان تمام می‌شود.

این گزارش می‌افزاید که «قیمت گوشت قرمز» یکی از عبارات پرکاربرد فارسی در موتور جست‌وجوی گوگل است؛ به‌ طوری‌ که جست‌وجوی «قیمت گوشت گوسفندی امروز تهران ۱۴۰۰» در یک سال گذشته با افزایش ناگهانی روبه‌رو بوده است. این موضوع مختص استان تهران نیست بلکه استان لرستان است که در کل کشور، بیشترین میزان جست‌وجوی اینترنتی درباره قیمت گوشت را به نام خود ثبت کرده است. استان‌های مرکزی، سمنان، همدان، اردبیل، اصفهان، یزد، البرز، کرمان و گیلان با فاصله‌ای زیاد و کاملا معنی‌دار، در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند و تهران هم در جایگاه چهاردهم جدول است.

مرکز آمار ایران در گزارش‌های پیشین خود اعلام کرده بود که سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران که در سال ۱۳۹۰ حدود ۱۳ کیلوگرم بود، در ۱۰ سال گذشته کاهش یافته و در سال ۱۴۰۰، به شش کیلوگرم در سال رسیده است. بر اساس این گزارش، هر فرد ایرانی ماهانه به‌طور متوسط ۵۰۰ گرم گوشت مصرف می‌کند.

مهم‌ترین عامل حذف تدریجی گوشت قرمز از سفره خانوارهای ایرانی افزایش بی‌رویه قیمت آن و کاهش قدرت خرید شهروندان است.

بیشتر از اقتصاد