رئیس‌جمهوری اسرائیل وارد امارات شد

امارات و اسرائیل نگرانی‌های مشترکی در مورد اقدامات ایران در منطقه دارند

در مسیر سفر به امارات، هواپیمای رئیس‌جمهوری اسرائیل بر فراز عربستان سعودی پرواز کرد- AFP

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل روز یکشنبه، ۳۰ ژانویه، در اولین دیدار خود از امارات وارد این کشور شد. از زمان تشدید تنش‌های منطقه‌ای بر سر پرونده هسته‌ای ایران، اسرائیل به دنبال تقویت روابط خود با کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده است.

رئیس‌جمهوری اسرائیل در بدو ورود به ابوظبی پایتخت امارات مورد استقبال شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه این کشور قرار گرفت. خبرگزاری دولتی امارات متحده عربی اعلام کرد که وی سپس توسط شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی، در کاخ ریاست جمهوری الوطن در کنار وزرا و مقامات امارات استقبال شد.

هرتزوگ در رابطه با اقدامات حاکم امارات متحده عربی گفت: «برای [شیخ محمد] آرزوی سلامتی می‌کنم و از شجاعت و رهبری جسورانه او برای منعقد کردن توافقنامه صلح با اسرائیل و ارسال پیام صلح برای مردم منطقه، سپاسگزارم.»

امارات به همراه بحرین، مراکش و سودان چهار کشور عربی‌اند که در سال ۲۰۲۰، با حمایت دولت آمریکا به رهبری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آن کشور، در روند موسوم به‌ «توافق ابراهیم» برای عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل اقدام کردند. نسبت به سه کشور دیگر، روابط تل‌آویو و ابوظبی پیشرفت بیشتری داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، در مسیر سفر به امارات، هواپیمای رئیس‌جمهوری اسرائیل بر فراز عربستان سعودی پرواز کرد که به گفته وی «واقعاً لحظه‌ای تکان دهنده» بود. ریاض و تل‌آویو روابط دیپلماتیک ندارند، اما اسرائیل گفته است که مایل است با عربستان که خانه دو مکان مقدس اسلام است، رابطه برقرار کند.

ریاست جمهوری در اسرائیل یک پست تشریفاتی است. البته نفتالی بنت نخست‌وزیر اسرائیل که مسئولیت اجرایی دارد نیز در ماه دسامبر از امارات دیدن کرد.

قرار است اسحاق هرتزوگ با جوامع یهودی در امارات متحده عربی، دیدار کند. پیش از این، یائیر لاپید، وزیر خارجه و سایر وزرای اسرائیلی هم به امارات رفته و در طول نمایشگاه جهانی در دبی نیز بسیاری از اسرائیلی‌ها به این شهر سفر کرده‌اند.

گفته می شود امارات قصد دارد از حکایت های اطلاعاتی اسرائیل در تقابل با حوثی ها بهره مند شود.

بیشتر از جهان