سفر تاریخی نخست وزیر اسرائیل به امارات

اولین سفر نخست وزیر اسرائیل به امارات، هم‌زمان با افزایش تنش‌ها با ایران انجام می‌شود

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل - AFP

نفتالی بنت روز یکشنبه، ۱۲ دسامبر، برای دیدار با شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد امارات متحده عربی به ابوظبی می‌رود. این اولین سفر نخست وزیر اسرائیل به امارات متحده عربی خواهد بود.

به نوشته جروزالم پست، بنت قرار است روز دوشنبه و در راستای تعمیق روابط بین دو کشور، با شیخ محمد بن زاید آل نهیان ملاقات کند.

امارات و اسرائیل از اوت سال ۲۰۲۰ با امضای توافق نامه ابراهیم روابط خود را عادی‌سازی کردند.

این نشست در مقطع مهمی برای روابط بین کشورها برگزار می‌شود. خصوصاً که دو طرف نگرانی مشترکی در مورد تهدید هسته‌ای ایران دارند. موضوعی که از سال‌های پیش از برقراری روابط نیز باعث نزدیکی دو کشور شده بود.

بحرین، سودان و مراکش نیز بعداً به توافقنامه ابراهیم ملحق شدند و برخی دیگر از کشورها نیز در حال مذاکره هستند، هرچند تاکنون هیچ‌کدام به نتیجه نرسیده است.

از حدود دو هفته پیش قدرت‌های جهانی به مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای با ایران بازگشتند. اما طرف‌های غربی از بن‌بستی که ایران با ارائه پیشنهادات غیرواقعی ایجاد کرده، ابراز تأسف کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، ابوظبی اقداماتی را برای گرم کردن روابط با تهران انجام داده است، از جمله دعوت از ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران برای سفر به امارات و دیدار با شیخ محمد بن زاید آل نهیان.

هفته گذشته نیز شیخ طحن بن زاید مشاور امنیت ملی امارات با رئیسی در تهران دیدار کرد.

یک منبع دیپلماتیک ارشد اسرائیلی گفت که این نشست موضوع عجیبی نیست؛ زیرا امارات و ایران همسایه هستند و حتی زمانی که اماراتی‌ها نگران تهدیدات ایران بودند، به روابط تجاری خود ادامه دادند.

در بیانیه دفتر نخست وزیری آمده است که به جز ایران، بنت و شیخ محمد بن زاید آل نهیان قصد دارند در مورد مسائل اقتصادی و منطقه‌ای که به رفاه و تقویت ثبات بین دو کشور کمک می‌کند، گفتگو کنند.

روابط اقتصادی بخش بزرگی از روابط جدید اسرائیل و امارات متحده عربی است و این کشورها ماه گذشته مذاکراتی را برای توافق تجارت آزاد آغاز کردند. تجارت کالا بین کشورها از ۱۲۵ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ به ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱  افزایش یافته است.

اسرائیل و امارات سال‌ها است روابط مخفی نظامی و اطلاعاتی دارند و علیه حضور جمهوری اسلامی ایران در منطقه همکاری کرده‌اند. سفر علنی سرلشکر العلوی در واقع تثبیت روابطی است که از قبل برقرار بوده‌اند. تحلیل‌گران این سفر را در ضمن پیغامی روشن به جمهوری اسلامی می‌دانند: همکاری تل‌آویو - ابوظبی برای آمادگی در مقابل تهران.

بیشتر از جهان