سفارت امارات متحده عربی در تل‌آویو افتتاح شد

در مراسم افتتاح سفارت امارات در تل‌آویو اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل و گابی اشکنازی، وزیر خارجه سابق آن کشور حضور داشتند

محمد الخاجه (راست) سفیر امارات در اسرائیل و اسحاق هرتزوگ (چپ) رئیس‌جمهور اسرائیل در مراسم افتتاح سفارت امارات در تل‌آویو- JACK GUEZ / AFP

امروز ۱۴ ژوییه (۲۳ تیر)، امارات متحده عربی سفارت خود را در ساختمان بورس و سهام تل‌آویو افتتاح کرد.

محمد الخاجه، سفیر امارات در اسرائیل در این زمینه گفت:‌ «این سفارت تنها محلی برای دیپلمات‌ها نیست، بلکه پایگاهی برای تداوم شراکت جدید دو کشور و آغاز فصل جدیدی برای صلح و نیز الگویی برای رویکرد جدید همکاری و حل اختلاف است.»

اورشلیم‌پست، مکان برگزاری مراسم در ساختمان بورس تل‌آویو را به دلیل مناسبات اقتصادی دو طرف، مناسب توصیف کرد.

امارات متحده عربی و اسرائیل در اوت ۲۰۲۰ از آشتی و عادی‌سازی مناسبات خود در چارچوب پیمان‌های ابراهیم خبر دادند. اندکی بعد بحرین، سودان و مراکش نیز مناسبات خود با اسرائیل را عادی کردند.

اسرائیل ماه گذشته و همزمان با سفر یائیر لاپید، وزیر خارجه آن کشور به امارات، سفارتخانه‌ خود در ابوظبی و کنسولگری‌اش در دبی را افتتاح کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مراسم افتتاح سفارت امارات در تل‌آویو، اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل و گابی اشکنازی، وزیر خارجه سابق آن کشور حضور داشتند. یائیر لاپید که به دلیل مثبت شدن جواب آزمایش کووید-۱۹ یکی از دستیارانش در قرنطینه به سر می‌برد، در مراسم حضور نداشت.

محمد الخاجه، سفیر امارات در تل‌آویو، در اظهاراتش بر همکاری میان دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز تحقیقاتی اسرائیل و امارات متحده عربی تاکید کرد و گفت که دو طرف توافق‌نامه‌هایی را در زمینه اقتصاد، سفرهای هوایی و کشاورزی امضا کرده‌اند.

الخاجه اظهار داشت:‌ «در جهان پس از کووید، نوآوران و مبتکران نقش رهبری خواهند داشت. امارات و اسرائیل کشورهای مبتکری‌اند که برای آینده مردم منطقه نوآوری به ارمغان خواهند آورد.» او گفت که مردم منطقه به یک خاورمیانه جدید و کامیاب امید بسته‌اند.

هرتزوگ نیز گفت: «یک سال پیش، دیدن پرچم امارات در تل‌آویو رویایی دور از دسترس به نظر می‌رسید.» او افزود:‌ «ما در دل شن‌های صحرا کشورهایی مدرن می‌سازیم و غیرممکن را ممکن می‌کنیم.»

هرتزوگ در اظهاراتش تلاش‌های محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائیل ‌در نزدیک کردن دو کشور را ستود.