چین در پی «منحرف کردن توجه‌ها از کارنامه بد حقوق بشر در آن کشور» است

رسانه چینی: آمریکا به ورزشکاران پول می‌دهد تا المپیک زمستانی را آشفته کنند

کشورهایی که این رقابت‌ها را بایکوت دیپلماتیک می‌کنند، هیچ مقامی را برای شرکت در مراسم گشایش بازی‌ها در روز جمعه به پکن نمی‌فرستند- REUTERS/Fabrizio Bensch

یک رسانه‌ دولتی چین روز شنبه ۲۹ ژانویه گزارش داد که ایالات متحده آمریکا به منظور «آشوب‌آفرینی» در جریان المپیک زمستانی پکن، به ورزشکاران پول می‌دهد.

به گزارش فرانس۲۴، این اتهام فقط یک هفته پیش از آغاز سیاسی‌ترین رقابت‌های المپیک در دهه‌های اخیر عنوان می‌شود. سفارت آمریکا در پکن بی‌درنگ این اتهام را رد کرد.

روزنامه «چاینا دیلی» گفته‌های منبعی را منتشر کرده است که می‌گوید «واشنگتن طرحی داشت تا ورزشکاران را به بازی ضعیف» یا «تحریم شرکت در این رقابت‌ها و بیان ناخشنودی از وضعیت چین» متقاعد کند. در مقابل، برای جبران این کار و حفاظت از شهرت ورزشکارانی که با این طرح همکاری کنند، آمریکا وعده پرداخت پول به آن‌ها داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا در صدر گروهی از کشورهای غربی است که به ادعای کارنامه حقوق بشر چین به‌ویژه سرکوب مردم مسلمان در استان سین کیانگ در شمال غرب آن کشور، این رقابت‌ها را «بایکوت دیپلماتیک» می‌کنند.

کشورهایی که این رقابت‌ها را بایکوت دیپلماتیک می‌کنند، هیچ مقامی را برای شرکت در مراسم گشایش بازی‌ها در روز جمعه به پکن نمی‌فرستند، اما ورزشکاران آن‌ها در رقابت‌ها شرکت می‌کنند.

سفارت آمریکا در پکن روز شنبه اتهام طرح شده در روزنامه چینی را رد کرد. این سفارت در ایمیلی به خبرگزاری فرانسه نوشت: «ما کارزاری جهانی در ارتباط با شرکت در رقابت‌های المپیک هماهنگ نکرده‌ایم و نمی‌کنیم. ورزشکاران آمریکایی حق دارند هماهنگ با روح کلی و منشور المپیک که ارتقای حقوق بشر را نیز در بر می‌گیرد، آزادانه ابراز عقیده کنند.»

سفارت آمریکا در چین می‌گوید که دولت چین در پی «منحرف کردن توجه‌ها از کارنامه بد حقوق بشر در آن کشور» است.

بیشتر از جهان