ممنوعیت واردات کالاهای تولیدی استان سین کیانگ چین به آمریکا

بر اساس قانون شهروندان آمریکایی نباید از کالاهای تولید شده به‌وسیله کار اجباری را استفاده کنند

مسئله نسل کشی اویغورها مورد توجه افکار عمومی است - Jewel SAMAD / AFP

واشنگتن به‌منظور مجازات پکن به دلیل نسل‌کشی اویغورها و دیگر گروه‌های مسلمان، روز چهارشنبه، ۱۴ ژوئیه سنای آمریکا قانونی را برای ممنوعیت واردات محصولات از منطقه سین کیانگ چین تصویب کرد.

به گزارش رویترز، با توجه به اینکه کالاهای تولید شده در سین کیانگ با کار اجباری ساخته شده است، قانون پیشگیری از کار اجباری مصوب ۱۹۳۰، اجازه فروش آنها را در ایالات متحده نمی‌دهد.

با تصویب این قانون، مسئولیت اثبات اینکه کالاهای وارداتی با استفاده از کار اجباری تولید نشده‌اند، بر عهده واردکنندگان است. در صورت وجود شواهد معقول در مورد کار اجباری، قانون کنونی واردات کالا را ممنوع می‌کند. این لایحه قبل از ارسال به کاخ سفید برای رئیس‌جمهور باید تأیید مجلس نمایندگان را نیز کسب کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه که این قانون را به همراه جف مرکلی دموکرات اعلام کرد، از مجلس خواست که سریع اقدام کند. روبیو در بیانیه‌ای گفت: «ما از جنایات مداوم حزب کمونیست چین علیه بشریت چشم نخواهیم بست و به شرکت‌ها اجازه نمی‌دهیم از این سو استفاده‌های وحشتناک سود کسب کنند.»

مرکلی نیز در این رابطه گفت: «هیچ شرکت آمریکایی نباید از این سو استفاده‌ها سود ببرد. هیچ مصرف‌کننده آمریکایی نباید سهواً محصولات کارگران برده را خریداری کند.»

این لایحه فراتر از اقداماتی است که قبلاً برای تأمین زنجیره تأمین ایالات متحده در قبال اتهامات نقض حقوق در چین از جمله ممنوعیت‌های موجود در گوجه‌فرنگی، پنبه و برخی از محصولات تولیدی سین کیانگ انجام شده است. دولت بایدن تحریم‌ها را افزایش داده و روز سه‌شنبه با صدور هشداری به مشاغل تجاری اعلام کرد که در صورت ارتباط حتی غیرمستقیم با شبکه‌های نظارتی در سین کیانگ، ممکن است با مشکلات قانونی در ایالات متحده مواجه شوند.

حقوقدانان، محققان، ساکنان سابق سین کیانگ و برخی از قانون‌گذاران و مقامات غربی می‌گویند که چین از سال ۲۰۱۶ با بازداشت حدود یک میلیون اویغور و سایر اقلیت‌های مسلمان، استفاده از کار اجباری را آغاز کرده‌اند.

بیشتر از جهان