ایالات متحده و استرالیا بازی‌های زمستانی پکن را تحریم کردند

هدف از این تحریم سیاسی، اعتراض به دولت چین است؛ بدون آنکه از شرکت ورزشکاران در این رقابت‌ها ممانعت شود

مسابقات چین در گیرودار «یکی از بدترین موارد نقض و سرکوب آزادی، دموکراسی و حقوق بشر» برگزار خواهد شد - Noel Celis / AFP

استرالیا برای اعتراض به وضعیت حقوق بشر در چین، در تحریم سیاسی المپیک زمستانی که قرار است سال آینده در چین برگزار شود، با ایالات متحده همراه شد.

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، روز چهارشنبه در سیدنی به خبرنگاران گفت: «با توجه به نقض حقوق بشر در سین‌کیانگ و بسیاری دیگر از مسائلی که مدام استرالیا مطرح‌اند، بسیار خشنود و خرسند خواهیم شد اگر دولت چین درباره این مسائل گفت‌وگو کند. اما دولت چین پیوسته در فرصت‌های مختلف، دیدار و گفت‌وگو درباره این مسائل را نپذیرفته است.»

هدف از این تحریم سیاسی، اعتراض به دولت چین است؛ بدون آنکه از شرکت ورزشکاران در این رقابت‌ها ممانعت شود.

آقای موریسون افزود تصمیم به تحریم این بازی‌ها تا حدی به دلیل انتقاد چین از تلاش‌های استرالیا برای داشتن نیروهای دفاعی قوی‌تر در منطقه است؛ مخصوصا در ارتباط با «تصمیم ما مبنی بر دستیابی به زیردریایی‌های با قدرت هسته‌ای».

آقای موریسون گفت: «بنابراین جای تعجب ندارد که مقام‌های دولت استرالیا برای این بازی‌ها به چین نمی‌روند. من چنین می‌کنم چون به نفع استرالیا است. کار درست همین است.»

روز دوشنبه، ایالات متحده ضمن هم‌صدایی با کشورهای جهان برای تحریم سیاسی چین اعلام کرد که هیچ‌یک از مقام‌های دولتش در این رویداد ورزشی‌ جهانی‌ که قرار است در ماه فوریه برگزار شود، شرکت نخواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، گفت: «دولت بایدن هیچ دیپلمات یا مقامی را به نمایندگی از خود به بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ و پاراالمپیک نخواهد فرستاد؛ زیرا [چین] همچنان به نسل‌کشی و جنایات علیه بشریت در سین‌کیانگ و سایر موارد نقض حقوق بشر ادامه می‌دهد.»

کمیته المپیک استرالیا اعلام کرد این تحریم سیاسی بر فعالیت ورزشکاران اثری نخواهد داشت.

مت کرول، مدیر اجرایی کمیته المپیک استرالیا، گفت: «همچنان بزرگ‌ترین چالش ما سالم رساندن ورزشکاران به پکن، به سلامت شرکت دادن آن‌ها در مسابقات و صحیح و سالم به خانه بازگرداندن آن‌ها است. ورزشکاران استرالیایی ما چهار سال است که با رویای شرکت در این المپیک تمرین و رقابت می‌کنند و هرچه در توانمان باشد، برای کمک به موفقیت آن‌ها انجام می‌دهیم.»

سفارت چین روز چهارشنبه در بیانیه‌ای، از دولت استرالیا به‌شدت انتقاد کرد و این دولت را مقصر گسسته شدن روابط پکن و کانبرا دانست.

در این بیانیه آمده است: «موفقیت استرالیا در المپیک زمستانی پکن به عملکرد ورزشکاران استرالیایی بستگی دارد نه حضور مقام‌های استرالیایی و نمایش‌های سیاسی برخی سیاستمداران استرالیایی.»

این سفارت اعلام کرد: «همان‌طور که همه می‌دانیم، مقصر مشکلات کنونی روابط استرالیا و چین مستقیما طرف استرالیا است.»

در این بیانیه می‌افزاید: «چین بار دیگر از طرف استرالیایی می‌خواهد برای ایجاد شرایط مساعد بهبود روابط دوجانبه اقدام‌های عملی انجام دهد. بیانیه طرف استرالیایی مبنی بر نفرستادن مقام‌ها به المپیک زمستانی پکن با انتظارهای اعلام شده این کشور در عرصه عمومی برای بهبود روابط استرالیا و چین، در تضاد است.»

کنشگران گفته‌اند که مسابقات چین در گیرودار «یکی از بدترین موارد نقض و سرکوب آزادی، دموکراسی و حقوق بشر» برگزار خواهد شد.

ائتلافی متشکل از دست‌کم ۸۶ نهاد جهانی حقوق بشری به کارزار NoBeijing2022# (نه به پکن۲۰۲۲) پیوسته‌‌اند و می‌گویند که «سرکوب بی‌امان در سراسر چین، تبت، ترکستان شرقی، جنوب مغولستان و هنگ‌کنگ در دوره ریاست‌جمهوری شی جین‌پینگ شدت بیشتری یافته است».

گزارش‌های تکمیلی در سایر خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از ورزش