شهروند بریتانیا به همدستی با سه نفر برای نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران اعتراف کرد

جلال روح‌الله‌نژاد، ایرانی زندانی در فرانسه که در تبادل زندانی با رولان مارشال فرانسوی آزاد شد، برای دور زدن تحریم‌ها از همکاری این افراد استفاده کرده بود

صابر فقیه، شهروند بریتانیایی، در دادگاه فدرال ناحیه کلمبیا به دو اتهام‌ مطرح‌شده در دادخواست اعتراف کرد- U.S. Library of Congress

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که یک شهروند بریتانیایی به نام صابر فقیه اتهام‌ خود را در پرونده‌ای مرتبط با نقض تحریم‌های ایران پذیرفت و به همدستی با سه‌نفر در این زمینه، اعتراف کرد. هم‌زمان دادستانی نیز کیفرخواست مربوط به این پرونده را که علیه چهار متهم صادر شده است، علنی کرد. 

براساس بیانیه وزارت دادگستری ایالات متحده که روز پنجشنبه، هفتم بهمن‌ماه، منتشر شد، صابر فقیه، شهروند بریتانیایی ۴۶ساله، روز سه‌شنبه در دادگاه فدرال ناحیه کلمبیا در واشینگتن به دو مورد ازاتهام‌های مطرح‌شده در دادخواست اعتراف کرده است. او اعلام کرد که همراه با بدر فقیه، شهروند ۴۱ساله کانادایی و الطاف فقیه شهروند ۷۰ساله امارات متحده عربی و همچنین علیرضا تقوی، شهروند ایرانی ۴۶ساله، بدون دریافت مجوز لازم از اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک)، برای صادرات یک دستگاه مایکروویو صنعتی و سامانه‌های ضدپهپاد از آمریکا به ایران، اقدام کرده‌اند. 

متیو جی. اولسن، دستیار دادستان کل از بخش امنیت ملی وزارت دادگستری آمریکا، گفت: «فقیه و همدستانش تلاش کردند تا تحریم‌های ایالات متحده را دور بزنند و از تامین‌کنندگان بی‌اطلاع آمریکایی، تجهیزاتی بسیارحساس را برای ایران تهیه کنند… فقیه با این کار نه‌تنها امنیت ملی ایالات متحده، بلکه امنیت ملی هر کشور دیگری را هم که ایران تصمیم می‌گیرد هدف قرار دهد، به خطر می‌انداخت.»

این پرونده در دفتر دادستانی ناحیه کلمبیا و دایره ضدجاسوسی و کنترل صادرات بخش امنیت ملی وزارت دادگستری ایالات متحده تحت پیگرد قانونی است.

در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا همچنین به علنی‌شدن کیفرخواست مرتبط دیگری در ناحیه کلمبیا اشاره شده که جلال روح‌الله‌نژاد، شهروند ایرانی ۴۴ساله، را به قاچاق، کلاهبرداری آنلاین و جرایم مربوط به نقض تحریم‌های ایران متهم کرده است. روح‌الله‌نژاد پیش از این در ماه مارس ۲۰۲۰ (اسفندماه ۱۳۹۸) به‌دلیل اقدام برخلاف امنیت ملی یا منافع سیاست خارجی ایالات متحده ازطریق تهیه کالا برای یک فرد تحت تحریم آمریکا، در فهرست سیاه (Entity List) اداره صنایع و امنیت وزارت بازرگانی ایالات متحده قرار گرفته بود. افرادی که نامشان در این فهرست قرار می‌گیرد، برای خرید یا صادرات کالاهای خاص به مجوز ویژه نیاز دارند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جلال روح‌الله‌نژاد که به اتهام نقض تحریم‌ها علیه ایران در فرانسه بازداشت شده و در آستانه استرداد به آمریکا بود، فروردین‌ماه سال ۱۳۹۹ با رولان مارشال، پژوهشگر فرانسوی که در ایران به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» زندانی بود، مبادله و آزاد شد.  

براساس کیفرخواست‌ها، این افراد در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ برای صادرات اقلامی به ایران اقدام کرده‌اند که دارای کاربردهای دوگانه نظامی و غیرنظامی بودند. دستگاه مایکروویو صنعتی (IMS) با کمی تغییر و دستکاری می‌تواند به سامانه‌های تسلیحاتی انرژی هدایت‌شده مبتنی‌بر امواج مایکروویو با قدرت بالا تبدیل شوند. سامانه‌های ضدپهپاد هم که کاربرد دوگانه تجاری و نظامی دارند، می‌توانند برای متوقف کردن، شناسایی، تغییر مسیر، فرود یا حتی در اختیار گرفتن کنترل کامل یک هواپیمای بدون سرنشین هدف مورد استفاده قرار گیرند.

در دو کیفرخواست‌ آمده است که روح‌الله‌نژاد و تقوی خود را به‌عنوان نمایندگان شرکتی به‌نام «رایان رشد افزار» معرفی کرده‌اند که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مرتبط است.

طبق مدارک دادگاه، تقوی به فقیه اطلاع داده بود که به‌دلیل ایرانی بودن نمی‌تواند دستگاه مایکروویو صنعتی را خریداری کند. پس از آن، صابر فقیه با آگاهی از این‌که مقصد نهایی خریدش ایران خواهد بود، دستگاه مایکروویو صنعتی را برای تقوی و روح‌الله‌نژاد خریداری کرد.

روح‌الله‌نژاد ارسال معادل ۴۵۰هزار دلار از ایران به امارات متحده عربی را ترتیب داد و الطاف فقیه پس از برداشت پول، آن را از واحد پول اماراتی به دلار آمریکا تبدیل کرد؛ سپس این پول را ازطریق سه حواله جداگانه به بدر فقیه در کانادا منتقل کرد تا او پول را برای خرید دستگاه به شرکت آمریکایی منتقل کند.

علاوه‌بر این، صابر فقیه و بدر فقیه، برای خرید دو سامانه ضدپهپاد به ارزش نزدیک‌به یک میلیون دلار برای علیرضا تقوی نیز همکاری کرده‌اند.

صابر فقیه به‌دلیل نقض تحریم‌های آمریکا (قانون IEEPA) با ۲۰سال حبس و/یا جریمه یک‌میلیون دلاری مواجه خواهد شد. یک قاضی دادگاه ناحیه‌ای فدرال پس از در نظر گرفتن دستورالعمل‌های کیفری ایالات متحده و سایر عوامل قانونی، حکم او را صادر خواهد کرد.