نیوزیلند ۵ میدان مین را در افغانستان پاکسازی کرد

بیشتر اقلام کشف شده مهمات روسی، چینی و ایرانی بودند که در نتیجه جنگ‌های پیش از سال ۲۰۰۱ در افغانستان به جا مانده بودند

معمولا بیشترین قربانیان انفجار مین و مهمات جنگی در افغانستان، کودکان‌اند- WAKIL KOHSAR / AFP

نیروهای دفاعی نیوزیلند پنج میدان تمرین نظامی در استان بامیان افغانستان را که در طول دو دهه جنگ از آن‌ها استفاده می‌کردند، از وجود مین و مواد منفجره پاکسازی کردند. در این عملیات که از سال ۲۰۱۹ آغاز شد و در ژانویه ۲۰۲۲ به پایان رسید، بیش از هزار قطعه مواد انفجاری کشف و خنثی شد.

نخست‌وزیر نیوزیلند پس از انتشار گزارشی مبنی بر جان باختن ۱۷ غیرنظامی افغان در نتیجه انفجار مهمات جنگی در مناطق تمرینی نیروهای نیوزیلند در افغانستان، دستور این پاکسازی را صادر کرد.

خبرگزاری استف، رسانه معروف نیوزیلندی، روز جمعه، هشتم بهمن، خبر پایان عملیات نیروهای دفاعی نیوزیلند برای پاکسازی بامیان را منتشر کرد. در نتیجه این عملیات، یک هزار و ۵۵ مین و ماده انفجاری کشف و خنثی شد که ۲۲۲ مورد آن، مهمات متعلق به نیروهای ناتو و ۷۰ مورد مواد استفاده‌شده نیروهای نیوزیلندی بودند و مابقی به جنگ‌های قبل از حضور ناتو در افغانستان تعلق داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرمانده بالداریل کاکرافت که این پروژه را رهبری می‌کرد، به استف گفت: «بیشتر موارد کشف شده مهمات روسی، چینی و ایرانی بودند. این مهمات عبارت‌اند از گلوله‌های توپخانه‌ای بزرگ، راکت‌های پرتاب زمین‌به‌هوا و انواع بمب‌.»

این عملیات پاکسازی که از طریق شرکت‌های پیمانکار افغانستانی و موسسه مین‌روبی اومر (OMAR) انجام شد، ۶.۲ میلیون دلار هزینه برداشت. به گفته فرمانده کاکرافت، این پروژه در منطقه تغییر قابل توجهی ایجاد کرده، زیرا زمین برای ساکنان محلی امن‌تر شده است. کاکرافت توضیح داد: «نیروهای نیوزیلند قبل از خروج از بامیان، محدوده‌ها را تا حد استاندارد «سطحی» پاکسازی کرده بودند، اما نیروهای ناتو در افغانستان بعدا استانداردی را در نظر گرفتند که پاکسازی تا عمق یک متر را الزامی می‌کرد.»

مرگ‌ومیر ناشی از انفجار مین و مهمات به‌جامانده از جنگ در افغانستان بخش بزرگی از دلیل تلفات غیرنظامیان افغان در دو دهه اخیر در این کشور بوده است. بر اساس آمارهای وزارت پیشین مبارزه با حوادث افغانستان که در پایان سال ۱۳۹۹ منتشر شد، در این سال، یک هزار و ۴۰۰ مورد مرگ یا قطع عضو در نتیجه انفجار مین و مواد انفجاری به‌جامانده از جنگ به ثبت رسیده است. معمولا بیشترین قربانیان انفجار مین و مهمات جنگی در افغانستان، کودکان‌اند. در تازه‌ترین مورد، در تاریخ دهم ژانویه ۲۰۲۲، انفجار یک سرگلوله خمپاره در استان ننگرهار جان ۹ کودک را گرفت و چهار تن دیگر را مجروح کرد.

در همین حال، عملیات پاکسازی میدان‌های تمرین نظامی نیروهای نیوزیلندی در بامیان پس از آن شدت گرفت که مستندی در مورد کشته شدن ۱۷ غیرنظامی در نتیجه انفجار مواد و مهمات جنگی در میدان‌های تمرینی نیروهای نیوزیلندی در بامیان منتشر شد. این مستند واکنش شدید سیاست‌مداران نیوزیلندی را به همراه داشت و جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند، دستور پاکسازی سریع این مناطق را صادر کرد.

به گفته فرمانده کاکرافت، مسئول عملیات پاکسازی، در بخشی از این پروژه، برای بیش از ۱۲ هزار تن از مردم محلی بامیان برنامه‌ای برای آموزش دستورالعمل‌های شناسایی مواد منفجره و کاهش آسیب‌های احتمالی نیز گنجانده شد. در این پروژه، همچنین به بیش از ۱۰ هزار تن از ساکنان بامیان خدمات پروتز (برای موارد قطع عضو)، فیزیوتراپی و روان‌درمانی ارائه شده است.