کشته شدن ۱۰ تن از کارمندان مین‌‌یاب در استان بغلان

دولت افغانستان کشتن این ۱۰ مین‌یاب را کار طالبان خواند، اما طالبان رد کرد

در نتیجه حمله به کارمندان موسسه مین‌یاب در استان بغلان، ۱۰ تن شهید شدند - SHAH MARAI / AFP

سه‌شنبه ۱۸ خرداد حوالی ساعت ۱۱ شب، شماری از افراد مسلح ناشناس به یک پایگاه مین‌یابی در روستای شیخ جلال در اطراف روستای نهرین استان بغلان حمله کردند که در نتیجه آن، ۱۰ تن از کارمندان مین‌یاب کشته و بیش از ۱۵ تن دیگر زخمی شدند.

چند منبع محلی در تماس تلفنی با خبرنگاران افغان، افراد مسلحی را که به مرکز مین‌یابی در استان بغلان حمله‌ور شدند، از گروه طالبان خواندند و تاکید کردند که آنان پس از این حادثه پول، چندین دستگاه مخابراتی و تلفن‌های همراه مین‌یاب‌ها را نیز با خود برده و از منطقه فرار کرده‌اند.

طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور افغانستان، هم حمله به مرکز مین‌یابی در استان بغلان و کشته و زخمی شدن شماری از مین‌یاب‌ها در این حادثه را کار طالبان خوانده و در صفحه فیس‌بوکش نوشته است: «طالبان تروریست شماری از کارمندان مین‌یاب در بغلان را تیرباران کردند؛ در حالی که این گروه بارها بر مصونیت کارمندان مین‌یابی تاکید داشتند اما مانند همیشه دست به جنایت زدند و شماری از کارمندان مین‌یاب را به گلوله بستند.»

آقای آرین، در حالی که کشته‌شد‌گان این حادثه را ۱۰ و تعداد زخمی‌ها را ۱۴ تن اعلام کرد، افزود: «ادعای طالبان تروریست‌ مبنی بر مصونیت افراد محلی، یک ادعای گمراه‌کننده و دروغ محض است. این گروه بارها کارمندان نهادهای خدماتی را هدف قرار داده است.»

سخنگوی وزارت کشور افغانستان با انتقاد از این رفتار طالبان با افراد محلی و کارمندان نهادهای خدماتی در این کشور اظهار داشت: «نهادهای خدمات‌رسانی، دانشگاهی و مکان‌های مقدس، مصونیت جنگی دارند اما طالبان تروریست برخلاف تمام ارزش‌های انسانی و حقوق بشری به جنایت‌ در این مکان‌ها و کشتن افراد بیگناه ادامه می‌دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان حمله به کارمندان مین‌یاب در استان بغلان را رد کرده و گفته است که این حادثه هیچ ارتباطی به جنگجویان آنان ندارد.

دکتر نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، پس از آنکه وزارت کشور افغانستان حمله به کارمندان مین‌یاب در استان بغلان را کار طالبان خواند، در توییترش نوشت: «حمله به کارمندان موسسه مین‌یاب در استان بغلان که در نتیجه آن ۱۰ تن شهید شدند و چندین تن دیگر زخم برداشتند، هیچ ارتباطی به مجاهدین امارت اسلامی ندارد.»

طالبان تاکنون هیچ‌گاه مسئولیت چنین رویدادهای را که کشته و زخمی شدن کارمندان خدماتی و افراد بی‌گناه را در پی داشته، نپذیرفته و برعکس تاکید کرده است که باید کسانی که چنین حملات را انجام می‌دهند شناسایی کنند و چهره آنان به مردم نشان داده شود؛ اما دولتمردان افغانستان حملات انتحاری، انفجاری، ترورهای هدفمند و حمله‌های مسلحانه به شهروندان افغانستان به ویژه افراد محلی و کارمندان خدمات عمومی در این کشور را کار طالبان و جنگجویان آنان می‌دانند و تاکید دارند که طالبان که در میدان جنگ و سیاست شکست خورده است، می‌خواهد با این رفتارهای ضد انسانی خود در میان مردم وحشت خلق کند و از دولت افغانستان امتیاز بگیرد.

طالبان در حالی که این گفته‌های دولتمردان افغانستان را رد می‌کند، اعلام کرده است که با این گونه‌ها نهادهای کمک‌رسانی برای مردم کاری ندارد و می‌کوشد امنیت آنان را نیز تامین کنند.

شماری از شهروندان افغانستان نیز طالبان را به کشتار، حملات انتحاری، انفجاری و حمله به نهادهای خدمات‌رسانی و افراد محلی در این کشور متهم می‌کنند و تاکید دارند که طالبان که سال‌ها جنگ با دولت افغانستان را ادامه داده، خواهان پایان جنگ و کشتار نیست و می‌خواهد که از این راه به اهداف شومی که دارد دست یابد.

سمیع‌الله صمدی، ساکن کابل، می‌گوید: «بدون شک این کار طالبان است. جز طالبان هیچ گروه دیگری با دولت و ملت ما در جنگ نیست و این را همه می‌دانند. طالب هر قدر تلاش کند که واقعیت را پنهان کند، نمی‌تواند؛ جز زمانی که به روند صلح بپیوندند و از جنگ و کشتار دست بردارند.»

شمس‌الله غفوری می‌گوید: «طالبان پس از آمدن به افغانستان نشان دادند که دشمن همه‌چیزند و در ۲۰ سالی که گذشت، نیتشان معلوم شد. با کشتن کارمندان مین‌یاب خواستند که دیگر کسی در برابر مین‌گذاری‌هایشان برای نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان قرار نداشته باشد. اگر طالب دروغ نمی‌گوید، صلح کند. آن وقت معلوم می‌شود که دشمن ما کیست؟ اینک طالبان دشمن بازسازی، ترقی و پیشرفت مردم و افغانستانند. اگر بپذیرند یا رد کنند، فرقی ندارد. این مردمند که قضاوت می‌کنند.»

در این روزها افغانستان در وضعیت امنیتی نامناسبی قرار گرفته است. جنگ، ناامنی، حملات انتحاری، انفجاری و حمله‌های مسلحانه در تمام استان‌ها در این کشور رخ می‌دهد. طالبان برای تصرف روستاها و استان‌های بیشتر در افغانستان و رسیدن به قدرت در تلاشند و این تلاش‌های آنان، ساقط شدن بیش از ۵۰ روستا و کشته و زخمی شدن شماری زیادی از نیروهای امنیتی و دفاعی و مردم محلی را در پی داشته است.

دولت افغانستان در حالی که می‌کوشد از فرو افتادن این کشور در بحرانی جدی جلوگیری کند و نگذارد که طالبان با هدف قرار دادن نهادهای نظامی و محلی به اهداف که دارند دست یابند، اما باز هم دیده می‌شود که جنگ میان دو طرف افزایش یافته و زندگی را برای مردم دشوار و ناامید کننده کرده است.

در همین حال، جامعه جهانی و به ویژه ایالات متحده آمریکا نیز تلاش دارند تا جنگ میان دولت افغانستان و طالبان را از راه مذاکره و گفت‌وگو به پایان برسانند اما در عمل دیده می‌شود که این تلاش‌ها هنوز هیچ نتیجه مثبتی نداشته، بلکه تشدید جنگ و افزایش تلفات نظامیان و غیرنظامیان در این کشور را به دنبال داشته است.