امارات و عربستان سعودی، بهترین کشورها برای زندگی در دوره شیوع اومیکرون

بلومبرگ هرماه با رده‌بندی کشورها براساس «تاب‌آوری دربرابر کووید»، بهترین کشورها در مدیریت موثر همه‌گیری کرونا را معرفی می‌کند

رمز موفقیت امارات متحده عربی درمقابل کرونا، واکسیناسیون گسترده شهروندان ضمن بازبودن دائم مرزها برای سفر است- Karim SAHIB /AFP

در تازه‌ترین رده‌بندی کشورها براساس «تاب‌آوری دربرابر کووید» که خبرگزاری بلومبرگ هرماه منتشر می‌کند، امارات متحده عربی و عربستان سعودی در صدر بهترین کشورها برای زندگی در دوره همه‌گیری و گسترش سویه اومیکرون کرونا در جهان، قرار گرفتند.

با گسترش سویه اومیکرون، دوره جدیدی از مدیریت این همه‌گیری جهانی در کشورهای مختلف آغاز شده است. درحالی‌که این سویه جهش‌یافته ویروس سارس-کوو-۲ بزرگ‌ترین موج جهانی شیوع کووید-۱۹ را از آغاز همه‌گیری تاکنون به راه انداخته است، بسیاری از کشورها برای بازگشایی اقتصاد خود ضمن زندگی با ویروس، مصمم‌تر شده‌اند.

به گزارش بلومبرگ، خفیف بودن بیماری حاصل از ابتلا به سویه اومیکرون و گسترش واکسیناسیون تعداد مرگ‌ومیر ناشی‌از این بیماری را به‌نسبت پایین نگه می‌دارد و موج جدید بیماری در کشورهای مختلف با سرعت بیشتری اوج می‌گیرد و سریع هم فروکش می‌کند.

این مسئله باعث شده است کشورهای مختلف، از بریتانیا تا تایلند و از ایرلند تا فنلاند، در طول چند هفته محدودیت‌های مربوط به کرونا را کنار بگذارند و درنتیجه جایگاه خود را در رده‌بندی بلومبرگ براساس «تاب‌آوری دربرابر کووید» جابه‌جا کنند. 

امارات متحده عربی که ماه ژانویه ۲۰۲۲ در صدر بهترین کشورها قرار گرفته است، دو ماه پیش، یعنی در نوامبر هم بهترین کشور برای زندگی در دوره کرونا ارزیابی شده بود. 

به گزارش بلومبرگ، از بیش از یک‌سال پیش تاکنون که این رتبه‌بندی انجام می‌شود، امارات متحده عربی یکی از بهترین عملکردها را در مدیریت همه‌گیری داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موفقیت این کشور در مقابله با کرونا براساس رویکردی بوده که ماه‌ها دنبال کرده است: ترکیبی از واکسیناسیون تقریبا کامل شهروندان ضمن باز بودن دائم مرزها برای سفر، در کنار این‌که سویه اومیکرون در این کشور نسبت‌به سایر نقاط، شیوع کمتری داشته است.

با رد بازگشت به قرنطینه کامل، اقتصاد امارات متحده عربی برای رشد اقتصادی بالا در سال جاری آماده است و افزایش قیمت نفت هم به کمک آن می‌آید.     

رویکردی مشابه، شامل ترکیبی از نرخ بالای واکسیناسیون و چشم‌انداز اقتصادی قوی باعث شده است که در ماه جاری، عربستان سعودی با ارتقای ۱۸پله‌ای به رتبه دوم این رده‌بندی صعود کند.

 فنلاند، کشوری که بیشترین تعداد مقصدهای سفر به‌روی شهروندان واکسینه‌شده‌اش باز است، در رتبه سوم رده‌بندی این ماه قرار دارد.

در جدول رده‌بندی این ماه، ایران با هفت رتبه ارتقا نسبت‌به ماه گذشته، در میان ده کشور نخست و در رنبه هفتم قرار گرفته است. ترکیه، سنگاپور، شیلی، ایران، تایوان، کره جنوبی و ایرلند، به‌ترتیب در رتبه‌های چهارم تا دهم رده‌بندی این ماه قرار دارند.

رده‌بندی «تاب‌آوری دربرابر کووید»، هر ماه تصویری از کشورهایی ارائه می‌دهد که توانسته‌اند همه‌گیری کرونا را با کمترین تغییرات اجتماعی و اقتصادی، به‌طور موثرتر مدیریت کنند.

این رتبه‌بندی با استفاده از ۱۲ شاخص که مهار ویروس، کیفیت مراقبت‌های بهداشتی، پوشش واکسیناسیون، تعداد کل مرگ‌ومیر کلی و پیش‌روی به‌سمت ازسرگیری سفرها را پوشش می‌دهند، چگونگی واکنش ۵۳ اقتصاد بزرگ جهان به همه‌گیری کرونا را مقایسه می‌کند.

به‌نظر می‌رسد ویژگی‌های سویه اومیکرون کرونا شامل «سرایت‌پذیری شدید و ایجاد بیماری خفیف» به بحث جهانی درمورد اتخاذ رویکرد درمانی مشابه با آنفلوانزا برای کووید-۱۹ در آینده، دامن زده است است.

از اسپانیا تا ژاپن، اظهارنظرهای مبنی‌بر تلقی این بیماری به‌عنوان چیزی عادی و قابل کنترل، درحال افزایش است. البته در این میان، کشورهایی مانند چین و هنگ‌کنگ هم وجود دارند که همچنان راهبردهای سرکوب و کنترل شدید بیماری (Covid-Zero) را دنبال می‌کنند. 

بیشتر از جهان