سنگاپور، بهترین مکان برای زندگی در دوره همه‌گیری کرونا

در رتبه‌بندی ماهانه بلومبرگ در زمینه «تاب‌آوری دربرابر کووید»، سنگاپور برای نخستین‌بار در صدر قرار گرفت

به‌علت برقراری قرنطینه سختگیرانه و محدودیت‌های مرزی در سنگاپور، شهروندان اکنون تا حد زیادی به زندگی روزمره و عادی بازگشته‌اند- ROSLAN RAHMAN / AFP 

براساس رتبه‌بندی این ماه، سنگاپور بهترین مکان برای زندگی در طول دوره همه‌گیری کرونا معرفی شد.

در جدول رتبه‌بندی ماهانه بلومبرگ که کشورها را از لحاظ «تاب‌آوری دربرابر کووید» با یکدیگر مقایسه می‌کند،  کشور سنگاپور ماه جاری برای نخستین‌بار در صدر و بالاتر از نیوزیلند قرار گرفت.

سنگاپور که تاکنون حدود یک‌پنجم جمعیت خود را درمقابل بیماری کووید-۱۹ واکسینه کرده است، همراه با چند کشور دیگر آسیای جنوب شرقی، ازجمله تایوان، کره جنوبی و ژاپن، در میان ۱۰ کشور برتر در این رتبه‌بندی قرار دارند.

در این رتبه‌بندی ۵۳ کشور که بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان محسوب می‌شوند، براساس مجموعه‌ای از معیارها، ازجمله میزان دسترسی به واکسن، آزادی رفت‌وآمد و نرخ انجام آزمایش کووید-۱۹، ارزیابی می‌شوند تا «رتبه تاب‌آوری» آن‌ها دربرابر بیماری کووید-۱۹ مشخص شود.  

سنگاپور که در این رتبه‌بندی امتیاز ۷۹.۷ را به‌دست آورده، به‌علت برقراری برنامه سختگیرانه قرنطینه و محدودیت‌های مرزی، که میزان مبتلایان به کووید-۱۹ در این کشور را به نزدیک صفر رسانده، مورد تحسین قرار گرفته است.

به گزارش بلومبرگ، در نظر گرفتن این محدودیت‌ها از زمان آغاز همه‌گیری کرونا به این مسأله منجر شده است که حالا سنگاپوری‌ها تا حد زیادی به زندگی روزمره و عادی بازگشته‌اند و حتی می‌توانند به کنسرت یا سفرهای تفریحی بر روی کشتی بروند.  

در جدول رتبه‌بندی ماه آوریل، ایالات متحده آمریکا (با امتیاز ۶۵.۳) به‌علت پیشبرد سریع واکسیناسیون کرونا و مهار مرگ‌ومیر در اثر این بیماری، با چهار رتبه ارتقا، در مکان هفدهم قرار گرفته است.

بریتانیا (با امتیاز ۶۴.۳) نیز هم‌زمان با برداشتن تدریجی محدودیت‌های سختگیرانه و سراسری قرنطینه که از چهارم ژانویه برقرار کرده بود، حالا با هفت رتبه ارتقا، در جایگاه هجدهم قرار گرفته است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌جز بریتانیا، سه کشور دیگر اروپایی که در میان ۲۰ جایگاه نخست این رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند، از این قرارند: فنلاند، دانمارک و نروژ.

کشور هند که در حال حاضر گرفتار یک گونه جهش‌یافته جدید ویروس کرونا شده و تعداد موارد ابتلا و مرگ‌ومیر در آن به‌‌ سرعت بی‌سابقه‌ای بالا می‌رود، با امتیاز ۵۲.۴، ده رتبه تنزل کرده و در جایگاه سی‌ام جدول قرار گرفته است.  

برزیل، لهستان و آرژانتین نیز که در این ماه با شیوع گونه‌های جهش‌یافته ویروس کرونا و افزایش تعداد مبتلایان روبه‌رو شده‌اند، به‌ترتیب در آخرین رتبه‌های این رده‌بندی قرار گرفته‌اند.

۱۰ مکان برتر برای زندگی در دوره همه‌گیری کرونا:

۱) سنگاپور (۷۹.۹)

۲) نیوزیلند (۷۹.۶)

۳) استرالیا (۷۶.۲)

۴) اسرائیل (۷۴.۹)

۵) تایوان (۷۴.۷)

۶) کره جنوبی (۷۲.۷)

۷) ژاپن (۷۰.۹)

۸) امارات متحده عربی (۶۹.۷)

۹) فنلاند (۶۸.۹)

۱۰) هنگ‌کنگ (۶۸.۲) 

(امتیاز هر کشور در رتبه‌بندی بلومبرگ، در مقابل نام کشور، در پرانتز آمده است)

بیشتر از جهان