شناسایی نخستین موارد ابتلا به اومیکرون در عربستان و امارات

مبتلایان در هر دو کشور از کشورهای آفریقایی آمده‌اند

امارات و عربستان یکی از بالاترین نرخ‌های واکسیناسیون را دارند-Dado Ruvic / Reuters

عربستان سعودی و امارات متحده عربی روز چهارشنبه اعلام کردند که نخستین موارد ابتلا به اومیکرون، سویه جدید کرونا در این کشورها شناسایی شده است.

این نخستین موارد ابتلا به اومیکرون است که در منطقه خلیج فارس گزارش می‌شود. ایران هنوز موردی گزارش نکرده است اما باتوجه به سابقه اطلاع‌رسانی مخدوش درباره شیوع کرونا، تردید‌هایی که درباره آمار وزارت بهداشت مطرح است، واکسیناسیون با واکسن‌های بی‌کیفیت و نرخ پایین تزریق دوز سوم، هنوز وجود نداشتن اومیکرون در ایران تضمین شده نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی کشورهای منطقه مانند لبنان باوجود اینکه هنوز موردی از ابتلا به اومیکرون در آن گزارش نشده، قوانین منع تردد شبانه را به اجرا گذاشته‌اند.

عربستان و امارات یکی از بالاترین نرخ‌های واکسیناسیون را دارند و امارات اخیرا اعلام کرده که ۱۰۰ درصد جمعیت این کشور دست‌کم یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، موردی که در عربستان سعودی گزارش شده مربوط به مسافری از یک کشور آفریقای شمالی است. او و همراهانش در قرنطینه به‌سر می‌برند.

در امارات متحده عربی نیز یک زن آفریقایی که به کشورش سفر کرده و به امارات بازگشته بود، به اومیکرون مبتلا شده است.

تا کنون ۲۰ کشور شامل آمریکا، استرالیا و ژاپن مواردی از ابتلا به اومیکرون را گزارش کرده‌اند و همچنان ابهام‌های زیادی درباره عوارض این سویه و میزان ثمربخشی واکسن‌ها در ایجاد ایمنی در مقابل آن مطرح است.

فاوچی، متخصص بیماری‌های عفونی اعلام کرده که در دو تا چهار هفته آینده اطلاعات بیشتری در مورد این سویه به دست خواهد آمد.

برخی متخصصان می‌گویند یکی از سناریوها این است که اومیکرون در مقایسه با سویه‌های دیگر سرایت‌پذیری بیشتری دارد. برخی هم بر این باورند که عوارض آن مانند دیگر سویه‌ها از جمله دلتا، شدید نیست.

اومیکرون نخست در کشورهای آفریقای جنوبی شایع شد و بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده پرواز‌ها از این کشورها را متوقف کرده‌اند.

بیشتر از جهان