تاکید نشست پنج‌جانبه لندن بر حمایت از امنیت کشورهای خلیج فارس

نمایندگان ارشد دولت‌های بریتانیا، آمریکا، عمان، عربستان سعودی و امارات درمورد وضعیت یمن و همچنین حملات اخیر حوثی‌ها  گفت‌وگو کردند

پنج کشور بریتانیا، ایالات متحده آمریکا، عمان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، در اطلاعیه‌ای مشترک، حملات اخیر حوثی‌ها به مکان‌های غیرنظامی در پادشاهی عربستان و ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، را محکوم و بر حمایت از امنیت ملی هر دو کشور حوزه خلیج فارس تاکید کردند.

جیمز کلورلی، معاون وزیر خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، روز چهارشنبه، ششم بهمن‌ماه، در لندن میزبان نشستی پنج‌جانبه (Quint) درمورد وضعیت یمن بود. 

در این نشست، نمایندگان ارشد دولت‌های بریتانیا، آمریکا، عمان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، درمورد وضعیت یمن و همچنین حملات اخیر حوثی‌ها به امارات و عربستان سعودی گفت‌وگو کردند. هانس گروندبرگ، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن، نیز به‌عنوان میهمان در این نشست پنج‌جانبه حضور داشت.  

براساس اطلاعیه مشترکی که وزارت خارجه بریتانیا منتشر کرده است، شرکت‌کنندگان در این نشست، حملات مکرر حوثی‌ها علیه غیرنظامیان در داخل یمن، ازجمله کارکنان محلی سفارت ایالات متحده در صنعا، و همچنین ادامه «حملات تروریستی شنیع» آنها علیه عربستان سعودی و به‌تازگی امارات متحده عربی را «به‌شدت محکوم کردند» و این اقدام‌ها را مانعی در مقابل تلاش‌ها برای صلح و تشدید رنج یمنی‌ها دانستند.

آن‌ها تاکید کردند که «تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن یکی از جدی‌ترین تهدیدها برای صلح و امنیت بین‌المللی است» و ضروری است که عاملان این حملات به‌عنوان مسئول اقدام‌های تروریستی، مورد محاکمه قرار گیرند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این اطلاعیه با اشاره به حق مشروع عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای دفاع از خود دربرابر حملات تروریستی مطابق با قوانین بین‌المللی و حقوق بین‌الملل بشردوستانه (ازجمله با درنظرگرفتن تمام موارد احتیاطی ممکن برای جلوگیری از آسیب‌دیدن غیرنظامیان)، بر حمایت کامل از دو کشور و نگرانی‌های مشروع آن‌ها درزمینه امنیت ملی‌شان تاکید شده است.

شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های اخیر تعداد حملات فرامرزی پهپادی و موشکی به مناطق پرجمعیت عربستان سعودی را افزایش داده‌اند و در دو هفته گذشته نیز دوبار ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی را هدف حمله قرار دادند. حوثی‌ها همچنین به حملات خود به غیرنظامیان در مناطق مختلف یمن، ازجمله استان مارب، ادامه می‌دهند. 

نمایندگان پنج کشور شرکت‌کننده در نشست لندن خواستار توقف فوری حملات حوثی‌ها شدند و همچنین با تاکید بر خطر قابل‌توجه این گروه شبه‌نظامی برای امنیت دریایی کشتی‌ها در خلیج عدن و دریای سرخ توقیف کشتی «روابی» حامل پرچم امارات در سواحل یمن را محکوم کردند.

آن‌ها همچین درمورد پشتیبانی تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران از حوثی‌ها و ارائه غیرقانونی تامین غیرقانونی موشک‌ها و دیگر تسلیحات پیشرفته به این گروه شورشی که نقض قطعنامه‌های ۲۲۱۶ و ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد محسوب می‌شود، گفت‌وگو کردند.

این کشورها بار دیگر بر اهمیت دستیابی به یک «راه‌حل فوری و جامع سیاسی» برای پایان‌دادن به درگیری‌های یمن و ضرورت ادامه کمک‌های مستقیم بشردوستانه به این کشور تاکید کردند و از رهبری طرف‌های درگیر در یمن خواستند که با نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای ادامه گقت‌وگوها تعامل سازنده داشته باشند.

جیمز کلورلی روز چهارشنبه علاوه‌بر این نشست، با محمد آل‌جابر، سفیر سعودی در یمن، و تیم لندرکینگ، نماینده ویژه آمریکا در امور یمن، به‌طور جداگانه دیدار و درمورد وضعیت این کشور گفت‌وگو کرد.