وزیر کشور مردم را به بازگشت محدودیت‌ها تهدید کرد

با وجود آغاز موج ششم همه‌گیری در ایران، راهپیمایی ۲۲ بهمن برگزار می‌شود

احمد وحیدی هفته گذشته در نامه‌ای به وزرای آموزش‌وپرورش و علوم بر بازگشایی حضوری مراکز آموزشی تاکید کرد - فرارو

احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، شیوع سویه اومیکرون و افزایش تعداد بستری‌ها را «دردسرساز» خواند و در سخنانی گفت: «اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند و اومیکرون شدت پیدا کند، بی‌تردید محدودیت‌ها باز می‌گردد.»

وحیدی که هفته گذشته در نامه‌ای به وزرای آموزش‌وپرورش و علوم بر بازگشایی حضوری مراکز آموزشی تاکید کرده بود، در پایان جلسه روز سه‌شنبه، ۵ بهمن، ستاد ملی مقابله با کرونا، از شهروندان خواست به دستورالعمل‌های بهداشتی توجه کنند.

او درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها گفت: «مراکز آموزشی غیر از کلاس‌های درس که حضوری شدن آن‌ها پیگیری می‌شود، برنامه‌های فوق‌برنامه را که به تجمع نیاز دارد، به زمان دیگری موکل کنند.»

بازگشایی حضوری مدارس و دانشگاه‌ها به دستور وزیر کشور، در حالی اتفاق افتاد که کارشناسان بارها هشدار داده بودند هرگونه بازگشایی ممکن است به اوج‌گیری دوباره بیماری و آغاز موج ششم همه‌گیری منجر شود. بی‌توجهی به این هشدارها از یک‌سو و قدرت سرایت سویه اومیکرون از سوی دیگر روند فزاینده ابتلا به بیماری را شدت بخشیده است.

حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا، روز سه‌شنبه از آغاز موج ششم بیماری در ایران خبر داد و گفت: «وضعیت بیماری تقریبا در بسیاری از استان‌ها به این سمت پیش می‌رود که اومیکرون به سویه غالب تبدیل شود و این در حالی است که در برخی استان‌ها، به سویه غالب بدل شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با هشدار درباره افزایش تعداد بستری‌ها در روزهای آینده، تصریح کرد: «در بیمارستان‌های مرجع کرونا تعداد مراجعان حدود دو برابر شده و این نشان می‌دهد که کشور در آستانه موج ششم است.»

مسعود یونسیان، دیگر عضو کمیته علمی کرونا، نیز این موضوع را تایید کرد و به خبرگزاری رکنا گفت: «از بیستم بهمن‌ماه، روزانه ۳۰ هزار ایرانی به کرونا مبتلا می‌شوند.» او با اشاره به اینکه در هفته‌های اخیر، آمار موارد روزانه ابتلا به کرونا ۱۲ درصد رشد کرده است، پیش‌بینی کرد از ۱۰ بهمن، روزانه ۱۲ هزار نفر به بیماری کرونا مبتلا ‌شوند.

این متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر اینکه اومیکرون به سویه غالب در کشور تبدیل شده است، گفت: «برای جلوگیری از خیزش دوباره کرونا در ایران، باید از همین امروز، اقدام‌های مداخله‌ای نظیر برقراری محدودیت‌های هوشمند  به طور جدی انجام شود.»

با وجود هشدارهای پیاپی درباره خطر برگزاری مراسم و تجمع‌ها و احتمال شیوع گسترده بیماری، ستاد دهه فجر استان تهران اعلام کرد که هم‌زمان با ۲۲ بهمن، سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ۴۰ راهپیمایی در شهرستان‌های استان تهران برگزار می‌شود. سیدمحسن محمودی، رئیس ستاد دهه فجر استان تهران، با اعلام این خبر افزود: «تهران و شهرستان‌های استان باید در مراسم ایام الله دهه فجر سنگ تمام بگذارند.»

نهادهای سیاسی و مذهبی ایران در تابستان ۱۴۰۰ نیز هم‌زمان با اوج‌ موج پنجم کرونا، بر برگزاری مراسم مذهبی ماه محرم پافشاری و مردم را به حضور در تجمع‌ها دعوت کردند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در شبانه‌روز منتهی به سه‌شنبه، ۵ بهمن، ۹ هزار و ۳۷۸ نفر بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شدند و این در حالی‌ است که آمار مبتلایان جدید در روز دوشنبه، هفت هزار و ۶۹۱ نفر بود. روز یکشنبه، ۳ بهمن، نیز تعداد مبتلایان جدید پنج هزار و  ۱۴۴ نفر اعلام شد؛ حال‌آنکه یک روز قبل‌تر، این تعداد سه هزار و ۵۰۳ نفر بود. مقایسه آمار روزانه مبتلایان، روند افزایشی ابتلا به بیماری و ورود به موج ششم همه‌گیری را اثبات می‌کند.