«مطمئن نیستیم واکسن‌های ایرانی جوابگوی اومیکرون باشند»

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از مسئولان خواست واکسن وارد کنند

ایران از هنوز واکسیناسیون علیه کرونا را کامل انجام نداده است - ATTA KENARE / AFP

نگرانی از ابتلا به کرونا و ورود به موج ششم با ورود سویه اومیکرون در ایران دوباره شدت گرفته است و برخی متخصصان سلامت معتقدند ظرف سه تا چهار هفته آینده تعداد مبتلایان به اومیکرون در ایران به اوج می‌رسد.

ایران از کشورهایی است که هنوز واکسیناسیون علیه کرونا را کامل انجام نداده است. بر اساس آمارهای وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران، تاکنون فقط ۱۳ میلیون نفر دوز سوم را تزریق کرده‌ و حدود هفت میلیون نفر هنوز هیچ واکسنی نزده‌اند و واکسیناسیون کودکان هم فعلا در دستور کار نیست.

بعد از تولید دیرهنگام و همراه اما و اگر واکسن‌های کرونا در ایران، برخی مسئولان از ممنوعیت واردات واکسن خبر دادند؛ هرچند این موضوع با انتقادهای کارشناسان مواجه شد و نتوانست اجرایی شود، همچنان اولویت با تزریق واکسن‌های داخلی است.

این در حالی است که علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، می‌گوید مشخص نیست که واکسن‌های تولید داخل بر اومیکرون چه تاثیری دارند. او روز سه‌شنبه، ۲۸ دی، در گفت‌وگویی با خبرآنلاین اشاره کرد: «سویه اومیکرون به گونه‌ای است که احتیاج داریم دوزهای بوستر (تقویتی) زده شود و حتی واکسن‌هایی با کیفیت بالاتر استفاده شوند. اگر تصمیم گرفته شود که این موضوع  فقط بر اساس تولید داخل صورت گیرد، با مشکلاتی روبه‌رو خواهیم شد. نباید دوباره این محاسبات اشتباه صورت بگیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناجی با اشاره به اینکه هنوز تحقیقات کافی انجام نشده است تا تاثیر واکسن‌های ایرانی مشخص شود، گفت: «تنها اطلاعی که داریم مربوط به واکسن کوبایی است که با ایران مشترک است. واکسن‌های دیگر که در ایران تولید می‌شوند هنوز هیچ‌ مصرفی در سطح وسیع در بزرگسالان نداشته‌اند که بخواهیم به آن‌ها اطمینان کنیم و کارازمایی بالینی را در کودکان انجام دهیم.»

این متخصص ویروس‌شناسی تاکید کرد: «اگر بخواهیم فقط واکسن‌ها را به واکسن‌های داخلی‌ خود معطوف کنیم، چه اطلاعاتی در این مورد داریم؟ کارازمایی بالینی واکسن‌های خارجی با مصرف خیلی بالا در دنیا اتفاق افتاده است. ما هم حتما باید به پایش واکسن‌ها در جمعیت خودمان بپردازیم.»

بی‌اعتمادی مردم ایران به واکسن‌های تولید داخل

هفته گذشته میزان مراجعه سرپایی به علت کرونا در ایران ۲۰ درصد افزایش یافت و مرگ چند شهروند بر اثر سویه اومیکرون هم ثبت شد.

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز بیست‌وششم دی، با اشاره به سه مورد فوت ناشی از ابتلا به سویه اومیکرون در ایران، اعلام کرد که این افراد مسن بودند و به طور کامل و در سه نوبت واکسینه نشده بودند. محمد هاشمی از افزایش تعداد مبتلایان به اومیکرون در ایران به یک هزار و ۱۶۲ مورد خبر داد و از مردم درخواست کرد که برای تزریق  دوز سوم واکسن مراجعه کنند.

با این حال برای تزریق دوز سوم واکسن تقاضای زیادی وجود ندارد که برخی دلیل آن را کمبود واکسن‌ آسترازنکا و پیشنهاد به مردم برای تزریق واکسن‌ داخلی در مراکز واکسیناسیون می‌دانند.

هم‌زمان با شیوع کووید-۱۹ در جهان، حکومت ایران که در تلاش بود نشان بدهد خودکفا است، واردات واکسن‌های معتبر جهانی را ممنوع کرد؛ اما در نهایت ناچار شد واقعیت را بپذیرد و واکسن‌های اهدایی کشورهای مختلف را قبول کند. حالا مسئولان جمهوری اسلامی ایران بار دیگر مصمم‌اند با واکسن‌های تولید داخل مسیر مبارزه با کرونا را ادامه دهد. این موضوع باعث شده است بسیاری از مراجعه‌کنندگان به مراکز بهداشتی که می‌خواهند واکسن آسترازنکا بزنند، با جواب منفی روبه‌رو و از تزریق واکسن منصرف شوند.

با این حال به نظر می‌رسد تقاضای مراجعان به مراکز بهداشتی باعث شده است واردات و پذیرش واکسن‌های آسترازنکا اهدایی دوباره از سر گرفته شود. چهارشنبه، ۲۲ دی‌ماه، سفارت ایران در آتن اعلام کرد که ۲۰۰ هزار دوز واکسن آسترازانکای اهدایی دولت یونان به تهران ارسال می‌شود. روز جمعه، بیست و پنجم دی، سفارت ژاپن هم در تهران اعلام کرد که ۷۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا اهدایی در قالب دو محموله به ایران رسیده است.

با این حال، این واکسن‌ها برای همگان در دسترس نیستند و تنها برای افرادی که دوز اول یا دوم آسترازنکا تزریق کرده‌اند یا می‌توانند با مدارکی نشان دهند که مسافر کشورهای خارجی‌اند، امکان‌پذیر است.