اومیکرون رکورد مبتلایان به کرونا در ایران را می‌شکند؟

در یک تحقیق میدانی مشخص شد ۶۰ درصد مراجعان به مراکز بهداشتی با تست مثبت، به اومیکرون مبتلا شده‌اند

«۳۸۳ نفر از بیماران شناسایی‌شده نیاز به بستری داشتند و ۲۰ نفر جانشان را از دست دادند» - شفقنا

افزایش آمار مبتلایان به اومیکرون به نگرانی جدی کارشناسان سلامت در ایران تبدیل شده است و از غالب شدن این سویه ظرف مدت کوتاهی خبر می‌دهد. در تازه‌ترین هشدار در مورد ‌شدت گرفتن میزان مبتلایان به اومیکرون، حمید سوری، اپیدمیولوژیست هشدار داد که «در صورت وقوع پیک ششم، قله آن در مرگ‌ومیر و بستری به اندازه پیک پنجم نخواهد بود، اما این احتمال وجود دارد که رکورد ابتلا به کرونا در کشور زده شود.»

این متخصص بهداشتی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان به اومیکرون اظهار کرد: «بااینکه تغییر چشمگیری در تعداد موارد مرگ یا بستری ناشی از کرونا نداریم، روند افزایشی ابتلا به اومیکرون مشهود است؛ به شکلی که بر اساس یک تحقیق میدانی کوچک مشخص شد ۶۰ درصد کسانی که به مراکز بهداشتی مراجعه کردند و تست مثبت داشتند، به اومیکرون مبتلا بودند و در جمعیت عمومی هم از نمونه‌های گرفته‌شده بین ۳ تا ۵ درصد اومیکرون مثبت بوده‌اند که حاکی از روند افزایشی ابتلا به این سویه است.»

در آمار اعلام‌شده وزارت بهداشت ایران درباره میزان ابتلا به کووید-۱۹ آمده است که در ۲۴ ساعت منتهی به جمعه، یکم بهمن‌ماه، پنج هزار و ۲۷۶ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ شناسایی شدند. این وزارتخانه همچنین اعلام کرده است که ۳۸۳ نفر از بیماران شناسایی‌شده نیاز به بستری داشتند و ۲۰ نفر جانشان را از دست دادند. بااین‌حال، آمار دقیقی از مبتلایان به اومیکرون در این گزارش‌‌ها ذکر نمی‌شود که یکی از دلایل آن ناکافی بودن تجهیزات شناسایی این سویه جدید کووید-۱۹ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بااین‌حال اومیکرون با سرایت بالا منتظر تجهیز امکانات آزمایشی و درمانی در ایران نمانده است. بااینکه این ویروس هنوز به سویه غالب تبدیل نشده، در گردش است و در انکار و ابهام، هر روز به تعداد مبتلایان می‌افزاید. حمید سوری با اشاره به این‌که برآورد واقعی و منطقی از ابتلا به اومیکرون در ایران وجود ندارد، تاکید کرد: «در حال حاضر نظام مراقبت فعال وجود ندارد. وقتی می‌توان برآورد منطقی از وضعیت اومیکرون داشته باشیم که تعداد تست‌ها و تست‌های تعیین‌کننده اومیکرون را افزایش دهیم تا بتوانیم برآورد منطقی داشته باشیم. ما نه به شکل تصادفی نمونه‌گیری می‌کنیم و نه از همه‌ افراد تست می‌گیریم؛ درنتیجه تصویری که از وضعیت این سویه داریم چندان کامل نیست و ناقص است.»

این نگرانی‌ها در شرایطی است که هنوز در ایران دوره واکسیناسیون علیه کرونا کامل نشده است. میزان واکسیناسیون کرونا در ایران تا یکم بهمن این‌طور گزارش شده است که ۶۰ میلیون و ۴۴۷ هزار و ۶۵۹ نفر دوز اول، ۵۳ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۹۴۱ نفر دوز دوم و فقط ۱۴ میلیون و ۱۳ هزار و ۴۶۵ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

در انتظار واکسن خارجی
بخشی از تعلل در انجام واکسیناسیون دوز سوم در ایران به سرازیر شدن واکسن‌های تولید داخل به مراکز بهداشتی برمی‌گردد و بی‌اعتمادی مردم به این واکسن‌ها باعث شده است تا منتظر ورود واکسن‌های خارجی ازجمله آسترازنکا بمانند. فرمانده ستاد عملیاتی مبارزه با کرونای تهران امروز، شنبه دوم بهمن، از رسانه‌ها خواست نسبت به واکسن‌های داخلی تبلیغ بیشتری کنند و گفت: «رسانه‌ها راجع به تنوع جدید واکسن‌های موجود در کشور که قابلیت استفاده در دوز سوم را دارند؛ ازجمله محصولات اسپایکوژن، پاستور، برکت و مواردی ازاین‌دست تبلیغ بیشتری کنند.» علیرضا زالی در گفت‌وگو با ایلنا تاکید کرد: «سبد واکسن داخلی ازنظر تنوع شرایط خوبی دارد و خوشبختانه تمام واکسن‌هایی که دوز سوم بالینی را در کشور و تهران طی کردند مطالعات سخت‌گیرانه‌ای داشتند و ایمنی‌زایی و کم‌خطری آن‌ها اثبات شده است.»

گفته‌های زالی درباره کافی بودن تعداد و همچنین میزان اثربخشی واکسن‌های داخلی در حالی است که سه‌شنبه، ۲۸ دی‌ماه رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از مسئولان خواسته بود واکسن وارد کنند. علیرضا ناجی، بابیان این‌که «مشخص نیست واکسن‌های تولید داخل بر اومیکرون چه تاثیری دارند» به خبر آنلاین گفته بود: «سویه اومیکرون به‌گونه‌ای است که احتیاج داریم دوزهای تقویتی زده شود و حتی واکسن‌هایی با کیفیت بالاتر استفاده شوند. اگر تصمیم گرفته شود که واکسیناسیون را فقط بر اساس تولید داخل انجام دهیم، با مشکلاتی روبه‌رو خواهیم شد. نباید دوباره محاسبات اشتباه انجام شود.»