رئیس سازمان سنجش: کنکور را حذف شده در نظر بگیرید

سازمان سنجش، بارها به دست داشتن در مافیای آموزش و کنکور متهم شده است

دومرحله‌ای شدن کنکور سراسری، طرحی بود که تیرماه ۱۴۰۰ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید- اعتمادآنلاین

مدت‌هاست که بحث حذف یا ادامه برگزاری کنکور مطرح است. در آخرین اظهار نظر، رئیس سازمان سنجش گفته است: کنکور را حذف شده در نظر بگیرید، طی سال‌های آینده ما دیگر کنکور به شیوه سابق نخواهیم داشت بلکه یک نظام سنجش ورود به دانشگاه که شامل دو بخش است را اجرایی خواهیم کرد.

به گزارش میزان، عبدالرسول پورعباس در مورد روش جایگزین کنکور گفت: «سوابق تحصیلی و آزمون سنجش به شکل هوشمند و در تعدد قابل قبول از سوی آموزش و پرورش و سازمان سنجش در راستای تقویت این دو سازمان طراحی خواهد شد.»

پیش‌تر و در همین رابطه، منصور کبکانیان، قائم‌مقام ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور هم گفته بود: «دومرحله‌ای شدن کنکور از سال ۱۴۰۲ قطعی است.»

به گفته او، مصوبه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی «لازم‌الاجرا» است و هرگونه مخالفت با آن کار را به سازمان بازرسی کل کشور می‌کشاند. شورای عالی انقلاب فرهنگی در حالی طرح دومرحله‌ای شدن کنکور را تصویب کرد که از مدت‌ها پیش وعده حذف آن داده شده بود.

دومرحله‌ای شدن کنکور سراسری، طرحی بود که تیرماه ۱۴۰۰ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و آیین‌نامه آن نیز در ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور تدوین شد. تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی برای دومرحله‌ای شدن کنکور درحالی‌که پیش‌تر وعده حذف آن داده شده بود، با انتقادهای زیادی روبه‌رو شد و به‌تازگی نیز اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته‌اند آیین‌نامه کنکور دومرحله‌ای «ناپخته و ناقص» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، از سال ۱۴۰۲ در مرحله نخست کنکور سراسری «میزان دانش و ظرفیت تحصیلی داوطلب بر اساس سوابق تحصیلی و آزمون» مورد سنجش قرار می‌گیرد و در مرحله دوم نیز «آزمون اختصاصی برای پذیرش دانشجو بر اساس ظرفیت دانشگاه‌ها» برگزار می‌شود.

در بیانیه‌ای که تیرماه ۱۴۰۰ پس از تصویب طرح دومرحله‌ای شدن کنکور منتشر شد، شورای عالی انقلاب فرهنگی ادعا کرد که اجرای این طرح کمترین «هزینه مادی و معنوی» را برای داوطلبان و خانواده‌های آنان دارد و «عدالت آموزشی» نیز محقق می‌شود.

این ادعا در حالی است که به گفته کارشناسان آموزش، با دومرحله‌ای شدن کنکور حجم فشار و استرس بر داوطلبان دو برابر می‌شود. ضمن اینکه سود مافیای کنکور نیز با برگزاری دو آزمون در سال دو برابر خواهد شد.

سازمان سنجش، بارها به دست داشتن در مافیای آموزش و کنکور متهم شده یا دست‌کم به این دلیل که قدرت مقابله و ایستادن در مقابل مافیای آموزش را ندارد موردانتقاد قرار گرفته است. سوالات خارج کتاب بودن کنکور باعث خواهد شد آن دسته از داوطلبانی که به‌ صورت فردی و بدون استفاده از آموزش‌های خصوصی و کلاس‌های کنکور خود را برای آزمون آماده‌ کرده‌اند، نتوانند به سوالات پاسخ دهند و از رقابت باز بمانند.