نفتالی بنت: رفع تحریم‌های ایران به تقویت تروریسم منجر می‌شود

نخست‌وزیر اسرائیل با اشاره به دخالت‌های جمهوری اسلامی در سوریه، لبنان و یمن گفت که ایران «اختاپوس ترور و بی‌ثباتی» در منطقه است

ABIR SULTAN / POOL / AFP

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه ۱۸ ژانویه، در همایش جهانی اقتصاد داووس ۲۰۲۲ از جامعه بین‌المللی خواست رژیم ایران را «پمپاژ مالی» نکنند.

به گزارش تایمز اسرائیل، او در پایان بحثی درباره برنامه هسته‌ای ایران و گفت‌وگوهای جاری در وین گفت: «سرمایه‌گذاری در ایران یک سرمایه‌گذاری معقول نیست، خواه توافقی حاصل شود یا نشود.»

گفت‌وگوهای میان تهران و قدرت‌های جهانی از اواخر ماه نوامبر و پس از پنج ماه توقف دوباره آغاز شده است.

نخست‌وزیر اسرائیل خطاب به بورگه برنده، رئیس همایش جهانی اقتصاد، تاکید کرد تنها توافقی می‌تواند پذیرفتنی باشد که مطابق آن ایران برنامه سلاح هسته‌ای خود را کنار بگذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نفتالی بنت در ادامه گفت: «چرا باید حق آن‌ها مبنی بر غنی‌سازی اورانیوم را در مقیاسی گسترده مشروع دانست؟ من هیچ منطقی نمی‌بینم که جهان با آن‌ها توافقی را امضا کند که پول در اختیار آن‌ها می‌گذارد و هم‌زمان به آن‌ها اجازه می‌دهد غنی‌سازی خود را ادامه دهند.»

او به دخالت‌های جمهوری اسلامی در سوریه، لبنان و یمن اشاره کرد و جهوری اسلامی ایران را «اختاپوس ترور و بی‌ثباتی» نامید.

نخست‌وزیر اسرائیل دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای دیگر را عامل بی‌ثباتی دانست و گفت: «آن‌ها شیوه‌ عملیاتی هوشمندانه‌ای دارند. در تهران دور از ترورهایی که انجام می‌دهند آسوده دراز می‌کشند و دیگران را، سفیرانشان را، برای ترور اعزام می‌کنند.»

او به نمونه حوثی‌ها در یمن پرداخت و گفت: «چه کسی آن‌ها را پشتیبانی می‌کند؟ ایران. چه کسی پول در اختیار آن‌ها می‌گذارد؟ ایران. چه کسی سلاح به آن‌ها می‌دهد؟ ایران. چه کسی آن‌ها را رهبری می‌کند که چه‌کار کنند؟ ایران.»

شورشیان حوثی که از پشتیبانی ایران برخوردارند روز دوشنبه حمله مرگباری را علیه تاسیساتی نفتی در امارات متحده عربی بر عهده گرفتند.

نخست‌وزیر اسرائیل درباره رفع تحریم‌ها که به گفته او ایران را قادر می‌کند به میلیاردها دلار دسترسی پیدا کند، هشدار داد و آن را موجب تقویت تروریسم دانست.

نفتالی بنت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیمان ابراهیم گفت: «هم‌پیمانان ما در منطقه هر لحظه بیشتر درک می‌کنند که اسرائیل لنگر ثبات در منطقه‌ای پرآشوب است.»

او همچنین به تلاش‌هایی اشاره کرد که برای بهبود روابط میان اسراییل و اردن انجام داده است و با ابراز تاسف از اینکه روابط اقتصادی این کشور با مصر اندک است، تمایل خود را به گسترش این روابط ابراز کرد. او امارات متحده عربی را «دروازه اسرائیل به‌سوی شرق» خواند.

پیمان ابراهیم که به ابتکار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات‌متحده، امضا شد به عادی‌سازی روابط اسرائیل و برخی کشورهای مسلمان منطقه انجامید.