نفتالی بنت: با حرف نمی‌شود جلو چرخیدن سانتریفیوژهای ایران را گرفت

نخست‌وزیر اسرائیل در سازمان ملل گفت کشورش «فانوس دموکراسی در پرخطرترین محله دنیا» است

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل- John Minchillo-Pool/Getty Images/AFP

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، روز دوشنبه بخش عمده اولین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل را به موضوع ایران اختصاص داد. 

آقای بنت گفت برنامه هسته‌ای ایران «تمامی خطوط قرمز» را پشت سر گذاشته است و بار دیگر موضع دیرین اسرائیل را تکرار کرد و وعده داد که کشورش هرگز نخواهد گذاشت ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد. 

نخست‌وزیر جدید راست‌گرای اسرائیل که بر صدر دولتی ائتلافی متشکل از هشت حزب با سیاست‌های مختلف قرار دارد، گفت: «ایران در چند سال گذشته قدم‌های بزرگی به جلو برداشته است؛ در پژوهش و توسعه هسته‌ای، و در ظرفیت تولیدی و در غنی‌سازی. برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران به نقطه‌ای خطیر رسیده است.»

بنت گفت دنیا دارد به شواهدی که خبر از اماکن مخفی هسته‌ای در ایران می‌دهد بی‌توجهی می‌کند. او تاکید کرد: «ناظران را آزار می‌دهند و در تحقیقات‌شان خرابکاری می‌کنند، و این اجازه به آنان داده می‌شود. اورانیوم را ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کنند که یک قدم با سطح تسلیحاتی فاصله دارد، و این اجازه به آنان داده می‌شود.» 

نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «برنامه هسته‌ای ایران به نقطه‌عطف رسیده است و تحمل ما نیز. با حرف نمی‌شود جلو چرخیدن سانتریفیوژها را گرفت. ما نمی‌گذاریم ایران به سلاح هسته‌ای برسد. اگر فکرمان را متمرکز کنیم، اگر جدی عمل کنیم، اگر از همه منابع‌مان استفاده کنیم، پیروز خواهیم شد.» 

بنت تاکید کرد که اسرائیل می‌خواهد در همکاری با جامعه بین‌المللی با برنامه هسته‌ای ایران مقابله کند. 

او همچنین جمهوری اسلامی ایران را متهم به ایجاد آشوب در سراسر خاورمیانه کرد و گفت: «ایران می‌خواهد زیر چتر [سلاح] هسته‌ای، کل منطقه را تحت تسلط خود درآورد. سی سال است که ایران در سراسر خاورمیانه کشتار و نابودی به بار می‌آورد؛ کشور پس از کشور: لبنان، عراق، سوریه، یمن و غزه.»

آقای بنت افزود: «هر جایی که ایران به آن دست می‌زند، سقوط می‌کند. اگر فکر می‌کنید تروریسم ایرانی محدود به اسرائیل است، اشتباه می‌کنید.» او اقدامات جمهوری اسلامی ایران را بدین‌سان با افسانه قدیمی یونانی در مورد شاه میداس مقایسه کرد که می‌گفتند به هر چه دست می‌زند طلا می‌شود، بر عکسِ جمهوری اسلامی ایران که به هر چه دست می‌زند، نابود می‌شود، و بر آن مبنا بنت به جای «قدرت لمسِ میداس»، از «قدرت لمسِ آخوندها» سخن گفت. 

بنت مشخصا به حملات پهپادی ایران علیه کشتی‌های غیرنظامی و مواضع‌ آمریکایی و سعودی اشاره کرد، و نیز از پرونده سیاه ابراهیم رئیسی، رئیس‌جموری جدید ایران، در زمینه حقوق بشر سخن گفت.  بنت گفت: «ایران در سال ۱۹۸۸ کمیسیون مرگی بر پا کرد که دستور به قتل دسته‌‌جمعی ۵۰۰۰ زندانی سیاسی را داد. آن‌ها را از جرثقیل به دار آویختند. آن کمیسیون مرگ چهار عضو داشت. ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری جدید ایران، یکی از آن چهار نفر بود.» 

نخست‌وزیر اسرائیل از رئیسی به عنوان «قصاب تهران» یاد کرد و افزود:‌ «این نام را به او داده‌اند، چون این دقیقا همان کاری است که انجام داده است: قصابی مردم خودش. یکی از شاهدان آن قتل‌عام در شهادت خود گفته است که وقتی رئیسی یک دور قتل را تمام می‌کرد، مهمانی برگزار می‌کرد، پول کسانی را که اعدام کرده بود به جیب می‌زد، و بعد می‌نشست و کیک خامه‌ای می‌خورد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هشدار درباره برنامه هسته‌ای و اقدامات جمهوری اسلامی ایران، سال‌ها است که موضوع اصلی سخنرانی نخست‌وزیران اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل بوده است. نیایِ بنت، بنیامین نتانیاهو، هر سال این وظیفه را بر عهده داشت و در سال ۲۰۱۲ با آوردن تصویری از یک بمب به صحن سازمان ملل که گویا قرار بود نشان دهد که ایران چقدر به دستیابی به سلاح هسته‌ای نزدیک شده است، تیتر اول رسانه‌های جهان شد. 

حالا اما نه فقط اسرائیل، که آمریکا و بسیاری از دیگر کشورهای غربی نیز در مورد پیشرفت‌های هسته‌ای ایران هشدار می‌دهند. بسیاری می‌گویند با توجه به این پیشرفت‌های هسته‌ای، بازگشت به برجام عملا دارد از موضوعیت خارج می‌شود. با این حال، از سر گرفتن مذاکرات برای احیای برجام از موضوعاتی بوده‌ است که در بسیاری از دیدارهای جنبی مقامات کشورهای مختلف در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، مطرح شده‌ است. 

آقای بنت در سخنان خود به موضوع کرونا هم اشاره کرد. او تاکید کرد: «تعطیلی و محدودیت و قرنطینه در دراز‌مدت جواب نمی‌دهد. اداره کشور در زمان دنیاگیری فقط به سلامت مربوط نمی‌شود. تمامی جنبه‌های زندگی که تحت تاثیر کرونا هستند، به‌خصوص مشاغل و آموزش، باید با دقت تنظیم شوند.» 

او با دفاع از رویکرد دولتش، گفت شیوه مقابله با کرونا باید باز نگاه داشتن کشور، واکسن زدن فوری، و تطبیق یافتن با تغییر شرایط باشد. او یادآوری کرد که اسرائیل در تزریق واکسن تقویتی پیشگام بوده است. 

بنت کرونا را همراه با «قطبی‌سازی سیاسی»، دو آفتی دانست که «شیرازه جامعه را به چالش کشیده‌اند». او تاکید کرد: «هر دو می‌توانند باعث کاهش اعتماد مردم و فلج شدن کشورها شوند. اگر جلو آن‌ها گرفته نشود، تاثیرشان بر جامعه می‌تواند ویرانگر باشد.» او در ادامه گفت که کشورش با هر دو آفت مقابله کرده و بر آن‌ها فائق آمده است. 

نخست‌وزیر اسرائیل در همین راستا تاکید کرد که مردم آن کشور پس از چهار انتخابات در دو سال گذشته، به دنبال ثبات سیاسی هستند. او یادآوری کرد که دولتش «متنوع‌ترین» دولت تاریخ اسرائیل است و دقیقا نقطه مقابل قطبی‌سازی سیاسی. بنت گفت: «ما با همدیگر با احترام صحبت می‌کنیم، با شایستگی برخورد می‌کنیم، و پیغامی با خود داریم: اوضاع می‌تواند متفاوت باشد.»

بنت در آغاز و پایان سخنان خود، از اسرائیل به عنوان «فانوسی دریایی در دریایی طوفانی» یاد کرد. او در ابتدای سخنانش گفت کشورش «فانوس دموکراسی» در «سخت‌ترین محله جهان» است. او به «توافق ابراهیم» که به موجب آن اسرائیل روابطش را با چهار کشور عربی (امارات متحده عربی، مراکش، بحرین و سودان) عادی‌سازی کرده است، و نیز به روابط دیرین‌تر اسرائیل با مصر و اردن اشاره کرد و گفت: «ما در کنار دوستان قدیمی‌مان داریم دوستان جدیدی هم پیدا می‌کنیم؛ در خاورمیانه و فراسوی آن.» او در این زمینه به ۳۸ کشوری اشاره کرد که نشست ضدنژادپرستی سازمان ملل موسوم به‌ «دوربان» (به یاد شهر دوربان آفریقای جنوبی که میزبان اولین نشست در آن روند بود) را به دلیل اعتراض اسرائیل به پخش یهودستیزی در آن، تحریم کرده‌اند. جمهوری اسلامی ایران، که در زمان خاتمی یکی از نشست‌های تدارک دوربان را در تهران میزبانی کرده بود، همیشه نقش مهمی در این روند و در تزریق ضدیت با اسرائیل به آن داشته است. 

بنت در پایان سخنان خود، با همان مضمون نور و فانوس دریایی، گفت: «تمام دولت‌های عضو در این ساختمان انتخابی پیش رو دارند. این انتخاب نه سیاسی، که اخلاقی است…. کمی نور می‌تواند بسیاری تاریکی را کنار بزند. فانوس دریایی ما در دریاهای توفانی بلند و قوی است و نورش روشن‌تر از همیشه می‌تابد. متشکرم.» 

آقای بنت در سخنان خود اما هیچ اشاره‌ای به درگیری با فلسطین و میلیون‌ها فلسطینی که بر اساس قطعنامه های سازمان ملل تحت اشغال غیرقانونی اسرائیل زندگی می‌کنند، نکرد. او از دیگر موضوع مهم جهانی، تغییرات اقلیمی، نیز چیزی نگفت؛ دو ناگفته مهم، که مورد انتقاد برخی از ناظران قرار گرفت. از جمله روزنامه «هاآرتز» که گرایش نسبتا لیبرال دارد  ضمن چاپ کل متن سخنان بنت، تیتر زد: «سخنرانی بنت در سازمان ملل: ایران، کرونا، و نه حتی یک بار اشاره به فلسطینی‌ها.»