دو زلزله در یک روز غرب افغانستان را به لرزه درآورد 

به دلیل بارش برف‌ سنگین و نبود امکانات ارتباطی، اطلاع دقیقی از میزان خسارات و تلفات احتمالی در دست نیست

شهر هرات بر اثر زلزله دوشنبه لرزید - عکس از رها پرس افغانستان

زلزله‌ای با شدت ۵.۶ ریشتر غرب افغانستان را به لرزه درآورد.  بر اساس سنجش مرکز زلزله‌سنجی آمریکا، زمین‌لرزه مذکور در عمق ۱۰ کیلومتری زمین صورت گرفته است و مرکز آن در شهرستان قادس در ۴۰ کیلومتری شهر قلعه نو، مرکز استان بادغیس، در همسایگی شهر هرات بوده است.

این دومین زمین‌لرزه در یک روز است که غرب افغانستان را به لرزه درمی‌آورد. حوالی ساعت ۲ بعدازظهر به وقت محلی نیز زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۴.۹ درجه در مقیاس ریشتر غرب افغانستان را به لرزه درآورده بود. 

مسئولان طالبان هنوز در مورد احتمال تلفات یا خسارت‌های ناشی از این زمین‌لرزه گزارشی نداده‌اند، اما کاربران شبکه‌های اجتماعی از وارد شدن خسارات به تعدادی خانه در شهر قلعه‌نو و نیز در هرات خبر می‌دهند. تصاویر منتشرشده از شهر قلعه‌نو نشان می‌دهند که چندین خانه کاملا ویران، و تعدادی دیگر نیز تا حدی تخریب شده‌اند. گفته می‌شود که یک کودک نیز در شهر قلعه‌نو در اثر آن زمین‌لرزه زخمی شده است. با این حال، از شهرستان قادس که مرکز اصلی زمین‌لرزه بوده است، هنوز هیچ گزارشی در دست نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی گزارشهای غیر رسمی گفته اند دست کم ۱۲ نفر در این زلزله ها کشته شده اند.

به دلیل بارش برف‌ سنگین در غرب افغانستان و نبود امکانات ارتباطی با آن شهرستان، مشخص نیست که زمین‌لرزه در شهرستان قادس چقدر خسارت یا تلفات برجا گذاشته است. اما با توجه به عمق کم و قدرت بالای زمین‌لرزه، احتمال خسارات و تلفات در آن منطقه قادس، اندک نیست. زمین‌لرزه بخش‌هایی از ترکمنستان را نیز به‌شدت تکان داده است، زیرا در نزدیکی مرز افغانستان با ترکمنستان رخ داده است. 

در شهر هرات نیز زمین‌لرزه دوم با شدت بالایی احساس شده است. شماری از شهروندان هرات می‌گویند که تا کنون چنین زمین‌لرزه‌ای را تجربه نکرده بوده‌اند. شیشه‌های تعدادی از مغازه‌ها در سطح شهر هرات شکسته و سقف تعدادی از خانه‌ها نیز ترک برداشته است. 

شهروندان در هراس از پس لرزه‌های زمین‌لرزه، به بیرون از خانه‌های خود هجوم بردند. شماری از شهروندان هرات می‌گویند که خانواده‌های خود را سوار خودرو کرده‌اند و به صورت بی‌هدف در سطح شهر می‌گردند تا زمان بگذرد و خطر برطرف شود. 

در غرب افغانستان زمین‌لرزه به ندرت رخ می‌دهد. به همین دلیل، وقوع زمین لرزه‌هایی با این شدت، مردم را بیش از حد نگران می‌کند.