کرونا، مجرم فراری را که مرگ خودش را صحنه‌سازی کرده بود به دام انداخت

نیکلاس الله‌وردیان به‌عنوان منتقد سرسخت نظام رفاه کودکان شهرتی برای خودش دست‌وپا کرده بود

زیاده روی در سوگواری باعث شک پلیس شد-providencejournal

ابتلا به کرونا باعث شد مرد فراری که مرگ خود را صحنه‌سازی کرده و از آمریکا گریخته بود، در اسکاتلند به دام بیفتد.

بعد از یک تعقیب و گریز طولانی که بیشتر به داستان‌های پلیسی جنایی می‌ماند تا ماجرایی واقعی، ویروس کرونا باعث شد تا نیکلاس الله‌وردیان، مجرم فراری، دستگیر شود.

مقامات فدرال و ایالتی که به خبر مرگ یک مظنون فراری شک داشتند سرانجام او را در بیمارستانی در اسکاتلند پیدا کردند، جایی که نزدیک بود بر اثر کووید جان خود را واقعاً از دست بدهد.

سرگرد پلیس ایالت رود آیلند، رابرت آ. کرمر روز چهارشنبه ۱۲ ژانویه اعلام کرد «نیکلاس الله‌وردیان حدود یک ماه پیش در اسکاتلند بود، جایی که زیر دستگاه تنفس مصنوعی قرار داشت.»

ماجرا چه بود؟

شهرت نیکلاس از جنگ چندساله‌اش با مقامات دولتی می‌آمد. او که دوران نوجوانی و جوانی سختی را در خانه‌های دولتی حمایت از کودکان و خانواده‌های موقت گذرانده بود بارها تلاش کرد تا از دولت و نهادهای مربوط شکایت کرده و غرامت دریافت کند. حتی بیوه او (درحالی‌که همسرش زنده بود) مدعی شد نیکلاس مورد تجاوز جنسی هم قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات گفته‌اند که الله‌وردیان که به‌عنوان منتقد سرسخت سیستم رفاه کودکان شهرتی برای خودش دست‌وپا کرده بود، در یوتا و اوهایو نیز با شکایت‌های کلاه‌برداری و اخاذی مواجه شده است. همچنین بابت جدایی از همسرش سابقش هم بدهکار بود.

در مرثیه‌هایی که برای مرگ نیکلاس الله‌وردیان سرازیر شده بود گفته می‌شد که او در سال ۲۰۲۰ در ۳۲ سالگی بر اثر لنفومای غیرهوچکین جان باخته است و آخرین سخنان او این بود: «مهراس و به‌سوی خورشید بگریز».

یکی از مواردی که باعث ایجاد شک و شبهه در مرگ او شد همین مدیحه‌های فراوانی بود که در ثنای او پس از مرگش نوشته شد. برخی از نزدیکانش لحن نیکلاس را در آن نوشته‌ها تشخیص دادند و حدس زدند این‌ها را خود او نوشته باشد. مقامات ایالتی هم گفتند درباره مرگ او بسیار اغراق شده است.

الله‌وردیان که اخیراً در اسکاتلند دستگیر شد به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان گلاسکو بستری است و حتی در مقطعی زیر ونتیلاتور رفته بود و بنا بر گفته پلیس حال مساعدی ندارد.

او در زمان زندگی در اسکاتلند از نام آرتور نایت استفاده کرده و از چنگ پلیس می‌گریخت. بازرسان روز پنجشنبه گفتند که آن‌ها اکنون به دنبال استرداد او به ایالات‌متحده به دلیل اتهام تجاوز جنسی هستند که از سپتامبر ۲۰۲۰ تاکنون معلق مانده است.

پرونده‌ای که به گفته دادستان مربوط به تجاوز جنسی به زنی بود که طبق گزارش‌ها الله‌وردیان در سال ۲۰۰۸ در اورم، یوتا، در شبکه اینترنتی مای اسپیس با او آشنا شده بود. پرونده‌ای که تا همین اواخر بسته شده بود. دادستان ارشد یوتا گفت که این اتهام هفت ماه پس‌ازاینکه او مرگ خود را صحنه‌سازی کرد، مطرح شد: «ما اتهامات مطرح‌شده در رابطه با افراد مرده را بررسی نمی‌کنیم و الله‌وردیان حتماً خیلی خوب از این مسئله آگاه بود. حالا ما به دنبال او هستیم.»

در طول این سال‌ها الله‌وردیان، از تعداد زیادی نام مستعار از جمله نیکلاس روسی استفاده کرده است. او در سال ۲۰۰۸ به اتهام تحمیل جنسی و فحاشی عمومی تحت این نام محکوم شد.

او همچنین سابقه دستمالی یک دختر دانشجو و خود ارضایی در مقابل او را نیز دارد و با حکم دادگاه نامش به‌عنوان مجرم جنسی ثبت‌شده بود.

در گلاسکو کارمندان بیمارستان توانستند الله‌وردیان را که اثر انگشت و DNA او در اختیار اینترپل قرارگرفته بود، از روی عکس شناسایی کنند.

بیشتر از جهان