سناتور پیشین به اتهام مشارکت در قتل رئیس جمهور هائیتی دستگیر شد

جوینل مویز، رئیس جمهوری پیشین هائیتی، در روز ۷ ژوئیه ۲۰۲۱ مورد حمله گروهی از کماندوهای مسلح قرار گرفت و کشته شد

سناتور پیشین هائیتی در ارتباط با پرونده قتل رئیس جمهوری هائیتی توسط پلیس جامائیکا در این کشور دستگیر شد- Angela Weiss / AFP

پلیس ملی هائیتی روز شنبه ۱۵ ژانویه اعلام کرد یک سناتور پیشین هائیتی در ارتباط با پرونده قتل جوینل مویز، رئیس ‌جمهوری آن کشور، در جامائیکا دستگیر شد.

گری دسروسیر، سخن‌گوی پلیس هائیتی، به اَسوشیتدپرس گفت جان جوئل جوزف، سناتور پیشین، اکنون در بازداشت است.

در همین حال، استفانی لیندسای، سرپرست پلیس جامائیکا، به اَسوشیتدپرس گفت افراد دیگری نیز همراه با جوئل جوزف دستگیر شدند و مسئولان می‌کوشند وابستگی‌های خانوادگی آنان‌ را مشخص کنند. او افزود این اشخاص سحرگاه شنبه دستگیر شدند، اما جزئیات بیشتری را فاش نکرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جوئل جوزف از سیاستمداران هائیتی و از مخالفان حزب رئیس جمهوری مقتول است. او دومین مظنونی است که در ارتباط با قتل رئیس جمهوری هائیتی در جامائیکا دستگیر می‌شود. مقام‌های جامائیکا در اواخر اکتبر ماریو آنتونیو پالاسیوس، نظامی پیشین کلمبیا، را دستگیر کردند. او چندی پیش به ایالات متحده آمریکا مسترد شد و در انتظار برگزاری دادگاه است.

جوینل مویز، رئیس جمهوری پیشین هائیتی، در روز ۷ ژوئیه ۲۰۲۱ در اقامتگاه خود در پورتو پرنس، پایتخت هائیتی، مورد حمله گروهی از کماندوهای مسلح قرار گرفت و کشته شد.

او اکتبر سال ۲۰۱۵ در انتخابات ریاست جمهوری هائیتی پیروز شد. اما نهاد نظارت بر انتخابات نتایج رأی‌گیری را باطل کرد. جوینل مویز بار دیگر در انتخابات سال ۲۰۱۶ پیروز شد و در فوریه سال ۲۰۱۷ در مقام رئیس جمهوری سوگند یاد کرد.

نیویورک تایمز دسامبر ۲۰۲۱ در گزارشی احتمال داد که قتل این رئیس‌جمهوری به مبارزه او با مافیای مواد مخدر و پشتیبان سیاسی آن‌ها مرتبط باشد.

هائیتی در دریای کارائیب و در شرق کوبا و جامائیکا قرار دارد و بیش از یازده میلیون تن جمعیت دارد.

بیشتر از جهان