نگرانی خانواده مارک فریکس از سرنوشت نامعلوم او در اسارت طالبان

مارک فریکس، کهنه‌سرباز نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا و کارمند یک پروژه توسعه‌ای، در اواخر ‏ژانویه ۲۰۲۰ در کابل ربوده شد

 طالبان پیشنهاد کرده‌اند که در قبال آزادی حاجی بشیر نورزی، یک قاچاقچی بین‌المللی مواد مخدر، مارک فریکس را آزاد می‌کنند‌ـ FBI/AFP

خانواده مایک فریکس، تنها آمریکایی گروگان طالبان، با ناامیدی و درماندگی از شکست دولت آمریکا در آزادسازی او سخن می‌گویند و نگران‌اند که مبادا دولت آمریکا توانایی‌های اندکی را که در آزادسازی مایک فریکس دارد از دست بدهد.

مجله واشنگتن اگزمینر روز شنبه ۲۵ دی نوشت که طالبان از یک سال پیش علاقه‌مند بودند در مورد آزادسازی مارک فریکس با آمریکا مذاکره کنند و این زندانی را با افراد طالبان که در آمریکا در حبس‌اند مبادله کنند، اما دولت بایدن تاکنون علاقه‌ای در این مورد نشان نداده است.

هفته گذشته در روز ۱۸ دی، فارین پالسی نیز گزارش داد که طالبان علاقه‌مندند مارک فریکس را با زندانیان این گروه مبادله کنند، و پیشنهاد کرده‌اند که در قبال آزادی حاجی بشیر نورزی، یک قاچاقچی بین‌المللی مواد مخدر، مارک فریکس را آزاد می‌کنند. بر اساس گزارش فارین پالسی، طالبان گفته‌اند تا زمانی که حاجی بشیر نورزی آزاد نشود و به قندهار برنگردد، نه تنها مارک فریکس آزاد نمی‌شود، بلکه این گروه اجازه نخواهد داد که آمریکایی‌ها و کسانی که اسناد اقامت آمریکا دارند از افغانستان خارج شوند. حاجی بشیر نورزی یک قاچاقچی بین‌المللی مواد مخدر است که در سال ۲۰۰۵ به اتهام حمایت مالی از فعالیت‌های تروریستی طالبان، در آمریکا بازداشت و به حبس ابد محکوم شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مارک فریکس که یک کهنه‌سرباز نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا است، در روز ۳۱  ژانویه ۲۰۲۰ و در جریان کار در یکی از پروژه‌های توسعه‌ای آمریکا در افغانستان، از شهر کابل ربوده شد.

تاکنون هیچ نشانه‌ای از آغاز مذاکره میان طالبان و دولت آمریکا بر سر مبادله این دو زندانی دیده نشده است، اما خانواده مارک فریکس نگران است که آخرین فرصت‌ها برای آزادی او از دست برود.

شارلین کاکورا، خواهر مارک فریکس، به مجله واشنگتن اگزمینر گفت که برادرش به فعالیت‌های امدادرسانی و کمک به نیازمندان علاقه‌مند بود و از همین رو با پذیرش خطر، در کشورهای جنگ‌زده مانند افغانستان کار می‌کرد.

گمان می‌رود که مارک فریکس را شبکه حقانی ربوده باشد که تندروترین شاخه طالبان است. شبکه حقانی مسئولیت آدم‌ربایی، بمب‌گذاری، ترورهای شهری، و حمله‌های پیچیده به شهرها را در بیست سال گذشته بر عهده گرفته است.

شارلین کاکورا، خواهر مارک فریکس، از دولت ایالات متحده آمریکا خواست که مذاکره با طالبان بر سر تبادل زندانیان را آغاز کند و برادرش را به خانه بازگرداند. طالبان زمانی مارک فریکس را ربودند که مذاکره میان آمریکایی‌ها و طالبان در دوحه پایتخت قطر جریان داشت، و دو طرف بر سر خروج نیروهای خارجی از افغانستان به توافق نهایی نزدیک شده بودند.

در همین حال، به‌تازگی گلوبال نیوز کانادا گزارش داد که روز پنجشنبه ۲۳ دی، طالبان یک شهروند کانادایی را در شهر فراه در غرب افغانستان بازداشت کرده است. گفته می‌شود این مرد ۲۲ ساله فرانسوا خاویر پارادی گارنو نام دارد و به‌تازگی به پاکستان سفر کرده و از آن‌جا از راه زمینی وارد افغانستان شده بود.

طالبان تاکنون در مورد بازداشت این شهروند کانادا اظهارنظر رسمی نکرده است، اما گلوبال نیوز به نقل از مسئولان این گروه، نوشت که او به‌دلیل فعالیت‌های مشکوک بازداشت شده است و تحت بازجویی قرار دارد.