دولت افغانستان زیر فشار آمریکا به آزادی زندانیان «خطرناک» طالبان تن داد 

شرط طالبان برای شروع مذاکرات بین‌الافغانی؛ ۸۰ زندانی طالبان آزاد شدند

این ۸۰ زندانی «خطرناک» از جمله ۴۰۰ زندانی‌اند که طالبان بر آزادی‌شان پافشاری می‌کرد  Afghanistan's National Security Council (NSC) / AFP

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید ۸۰ زندانی «خطرناک» طالبان را از بند رها کرده و روند رهایی زندانیان جنجال‌برانگیز آغاز شده است.

این ۸۰ زندانی از جمله ۴۰۰ زندانی‌اند که گروه طالبان شروع مذاکرات بین‌الافغانی را به آزادی آن‌ها مشروط کرده است.

اشرف غنی، رییس جمهور کشور با برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح سرانجام با رهایی این زندانیان توافق کرد و فرمان رهایی آن‌ها را امضا کرد. اما چند روز بود که رهایی زندانیان جنجال‌برانگیز طالبان به دلایل نامشخصی به تعویق افتاده بود.

حالا با رهایی این زندانیان و تکمیل این روند آخرین سد از سر راه برگزاری نشست بین‌الافغانی صلح برداشته می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در میان این چهارصد زندانی طالبان، حدود ۱۵۰ اعدامی‌اند، ۱۰۵ نفر مسایل حق‌العبدی (حق‌الناس) دارند، ۳۴ نفر محکوم به آدم‌ربایی شده‌اند، ۵۱ زندانی قاچاق‌بر شناخته شده مواد مخدراند و ۴۴ تن آن‌ها هم در فهرست سیاه سازمان ملل متحد و حکومت افغانستان قرار دارند.

دولت افغانستان زیر فشار فزاینده آمریکا به آزادی این زندانیان تن داده است. اما اشرف غنی، رییس جمهور کشور، در نشست مجازی دیروز به شورای روابط خارجی ایالات متحده آمریکا گفت که آزادی زندانیان طالبان برای افغانستان، ایالات متحده آمریکا و جهان امر خطرناک اما ضروری است.

او گفت: «جامعه ما می‌خواهد هرچه زودتر آتش‌بس صورت گیرد و من آرزو دارم که این اجماع بزرگ در ختم جنگ و تامین صلح پایدار، امتداد یابد.»

گروه طالبان از آزادی زندانیان خطرناک خود استقبال کرده است. سهیل شاهین سخنگوی گروه طالبان به روزنامه همشهری گفته است که این افراد طبق توافق‌نامه صلح طالبان با آمریکا آزاد می‌شود.

آمریکا و طالبان توافق کرده‌اند که پنج هزار زندانی طالبان و هزار زندانی دولت افغانستان پیش از شروع مذاکرات بین‌الافغانی آزاد شوند.

با این حال، آقای غنی با اشاره به افزایش خشونت‌های طالبان گفت: «وقتی هیات مذاکره‌کننده دولت افغانستان مذاکراتش را با طالبان شروع کند، روشن خواهد شد که طالبان درباره افغانستان نوین چه فکری دارد و آیا می‌تواند دستاوردهای ۱۹ سال گذشته افغانستان و جامعه دموکرات و آزاد را بپذیرند و از خشونت دست بکشند یا خیر.»

انتظار می‌رود این مذاکرات هفته آینده در دوحه شروع شود.

آتش‌بس جامع و دائم موضوع اصلی بحث دولت افغانستان است اما برای طالبان برقراری امارت اسلامی سرنگون شده‌شان موضوع اصلی خواهد بود.

بیشتر از