موج دیگری از اومیکرون در تابستان از راه می‌رسد؟

اختلاف نظر بین موافقان و مخالفان ادامه محدودیت‌های ناشی از کرونا ادامه دارد

شدت بیماری کرونا کاهش می‌یابد و کمتر از هزار تا حدود دو هزار مورد ابتلا در روز پیش‌بینی می‌شود - verge

برخی کارشناسان معتقدند باید منتظر موج دیگری از اومیکرون در اوایل تابستان بود. به گفته آنها این موج ناشی از این خواهد بود که ایمنی‌ حاصل‌شده از واکسن کاهش می‌یابد و همزمان با رسیدن فصل تابستان سفر و فعالیت‌های اجتماعی مردم گسترش می‌یابد.

به گزارش گاردین، تیم دانشگاه وارویک با اعلام این که اندازه و زمان اوج بعدی اصلا قابل پیش‌بینی نیست، گفته است با ادامه محدودیت‌ها تا پایان ژانویه و سپس بازگشت تدریجی به فعالیت‌های معمولی و روزمره در تابستان احتمال موج‌های بعدی کرونا وجود دارد.

با این حال این گروه پزشکی اعلام کرده که شدت بیماری کاهش می‌یابد و کمتر از هزار تا حدود دو هزار مورد ابتلا در روز پیش‌بینی می‌شود.

در کنار این گفته‌ها، گروه علمی مشاوره موارد اضطراری در انگلستان اعلام کردند که تقریبا مطمئن هستند لازم نیست به دنبال بدترین سناریوها برای موج کنونی باشیم و میزان بستری در بیمارستان کاهش خواهد یافت.

آنها معتقدند که به دلیل شدت ذاتی کمتر سویه اومیکرون در مقایسه با دلتا و به دلیل اینکه واکسن‌ها در برابر کووید خوب عمل کرده‌اند، حتی با گسترش وسیع این سویه، بستری و مرگ کمتری ثبت شده و اوضاع بهتر از برخی پیش‌بینی‌ها بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی منابع دولتی نیز اعلام کرده‌اند آمار بستری شدن در بیمارستان به دلیل ابتلا به کووید و تعداد افراد تحت مراقبت‌های ویژه بهتر از حد تصور است، اما هنوز هم ممکن است برخی یا همه محدودیت‌ها تمدید شوند.

اعلام نظر این کارشناسان در حالی است که در بریتانیا برخی نمایندگان به وزرا فشار می‌آورند که تمامی محدودیت‌ها را تا ۲۶ ژانویه لغو کنند. با این حال مقام‌های این کشور تاکید کرده‌اند که قبل از اتخاذ هر گونه تصمیمی به داده‌های بیشتری نیاز دارند.

مدافعان ادامه محدودیت‌های کرونایی معتقدند با این که اومیکرون به نسبت دلتا خطر مرگ کمتری دارد، نباید نسبت به سرایت سریع‌تر و بستری بیشتر بیماران در بیمارستان بی‌توجهی کرد. 

آنها معتقدند که احتمالا پذیرش در بیمارستان برای مدتی به دلیل تعداد بسیار بالای ابتلا و خطری که افراد مسن و به ویژه واکسن‌نزده‌ها را تهدید می‌کند بالا خواهد ماند. ضمن این که اطمینان نداشتن در مورد عواملی از جمله شدت اومیکرون، مدت زمانی که افراد را مبتلا می‌کند و همچنین نحوه تغییر رفتار ویروس، پیش‌بینی پذیرش در بیمارستان را دشوار می‌کند.

شیوع سویه اومیکرون دراروپا و برخی نقاط دیگر جهان باعث کمبود امکانات بیمارستانی و نیروی پزشکی و پرستاری شده است. هفته گذشته وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد اعزام نیروهای ارتش به بیمارستان‌های این کشور آغاز شده است. بر اساس اعلام دولت بریتانیا حدود ۲۰۰ عضو ارتش به بیمارستان‌‌های لندن اعزام شدند تا از کادر درمان این شهر در برابر موج جدید بیماران مبتلا به کرونا پشتیبانی کنند.

سازمان جهانی بهداشت در مورد دست کم گرفتن سویه اومیکرون هشدار داده و گفته است اگر چه این سویه جدید در مقایسه با دلتا شدید نیست، اما نظام درمانی را بیش از اندازه زیر فشار قرار می‌دهد.

بیشتر از جهان