استقرار محافظ و ایجاد حسینیه؛ نخستین گام‌های علی‌عسگری در هلدینگ پتروشیمی

انتصاب علی‌عسگری پیش از آنکه در سطح جامعه و رسانه‌ها حساسیت‌برانگیز شود، کارشناسان و مدیران صنعت پتروشیمی را شگفت‌زده و مبهوت کرد

عبدالعلی علی‌عسگری، رئیس سابق صداوسیما - خبرگزاری پتروشیمی ایران

حضور عبدالعلی علی‌عسگری در ساختمان هلدینگ خلیج‌فارس مانند خبر صدور حکمش در ۲۰ دی‌ماه به‌عنوان مدیرعامل این شرکت، با حاشیه‌هایی همراه بود.

پس از تکذیب شایعه استعفای رئیس سابق صداوسیما از سمت مدیرعاملی، عبدالله عبدی، فعال رسانه‌ای، به نقل از برخی منابع، از ایجاد تغییراتی در ساختمان پتروشیمی خلیج‌فارس واقع در میدان هفت‌تیر خبر داد. به گفته این خبرنگار، مسدود کردن محل استقرار مدیرعامل در طبقه یازدهم، تغییر چیدمان راهروها، استقرار محافظان شخصی و ایجاد حسینیه نخستین اقدام‌های مدیریتی علی‌عسگری در روزهای آغاز کارش در این شرکت بوده‌اند.

علی‌عسگری در حالی کار خود را در پتروشیمی خلیج فارس آغاز می‌کند که رئیس سازمان خصوصی‌ سازی انتصاب او را تاییدنشده اعلام کرد، اما برگزاری جلسه‌ای با حضور وزیر نفت و معرفی او به‌عنوان مدیرعامل شرکت پتروشیمی خلیج‌فارس به منزله تایید حکم او با وجود همه مخالفت‌ها است.

دستور از بالا به وزیر نفت

احمد مرادی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس، پس از بالا گرفتن انتقادها از انتصاب یک مدیر رسانه‌ای در صنعت پتروشیمی، در گفت‌وگویی تاکید کرد: «در ظاهر این انتصاب توسط وزیر نفت انجام شده است اما دستور استفاده از این شخص را نهادهای بالاتر از وزارت نفت صادر کرده و به وزیر دیکته کرده‌اند.»

انتصاب علی‌عسگری پیش از آنکه در سطح جامعه و رسانه‌ها حساسیت‌برانگیز شود، کارشناسان و مدیران صنعت پتروشیمی را شگفت‌زده و مبهوت کرده بود؛ زیرا اگرچه پتروشیمی ایران -به‌خصوص در یک دهه گذشته- بارها انتصاب مدیران سیاسی بدون سابقه لازم در شرکت‌های صنعتی را شاهد بوده، انتصاب فردی که از فرایندهای تولید، بازرگانی و فروش، زنجیره تامین و تجهیز و نگهداری صنعت پتروشیمی هیچ شناختی ندارد، در راس دومین شرکت پتروشیمی بزرگ منطقه پس از سابیک عربستان و سی‌وهشتمین شرکت پتروشیمی بزرگ دنیا که تامین‌کننده ۲۰ درصد درآمد ارزی ایران و تولیدکننده بیش از ۴۰ درصد کل محصولات پتروشیمی در این کشور است، تاکنون سابقه نداشته است.

واکنش منفی بازار سرمایه به لابی علی‌عسگری

فعالان بازار سرمایه هم به انتصاب علی‌عسگری واکنش منفی نشان دادند و آن را خطری برای بورس و بازار سرمایه دانستند. آنان تاکید کردند هرگونه تصمیم غیراصولی برای مدیریت هلدینگ خلیج‌فارس به‌عنوان دومین شرکت بزرگ بورسی به لحاظ میزان سرمایه در گردش با ۱۵ مجتمع بزرگ تولیدی، می‌تواند به تلاطم در بازار سرمایه ایران منجر شود؛ آن هم وقتی که حال و روز آن چندان هم خوب نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما نکته قابل‌توجه دیگر در مورد تحولات مدیریتی روی داده در شرکت پتروشیمی خلیج‌فارس، زمان آن است. در شرایطی که دولت تصمیم گرفته است سهام خود در این مجموعه را به‌ صورت بلوکی واگذار کند، مطلعان صنعت پتروشیمی به‌خوبی می‌دانند که نبود مدیری آشنا به مسائل این حوزه می‌تواند چه تاثیر مخرب و جبران‌ناپذیری داشته باشد و به از دست‌ رفتن سرمایه‌های عمومی منجر شود؛ موضوعی که منتقدان آن را فرصت‌سازی برای لابی‌های اقتصادی درون حاکمیت می‌دانند تا واگذاری و تحولات داخلی این مجموعه بزرگ با یک نیروی خودی را بدون دردسر پیش برند و به سرانجام برسانند.

پیش‌تر، هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های داخلی از آنچه واگذاری صنعت پتروشیمی به نام خصوصی‌ سازی از دولت به یک دولت نظارت‌ناپذیر و بی‌نظم نامید، انتقاد کرده بود. اشاره این نماینده مجلس به «خصولتی‌ سازی» شرکت‌های دولتی و واگذاری مجموعه‌های دولتی به هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری شبه‌دولتی و حاکمیتی است.

کنایه سرفراز به جانشین سابقش در صداوسیما

اما واکنش‌ها به انتصاب علی‌عسگری تنها به رسانه‌ها، مجلس و سازمان خصوصی‌ سازی و فعالان بورسی محدود نماند. کنایه سرفراز، رئیس سابق صداوسیما، به علی‌عسگری پس از صدور این حکم، در فضای مجازی بیشترین بازتاب را داشت. او نوشت: «جناب علی‌عسگری رسانه ملی را با کمک خانواده و دو مرجع تصمیم‌ساز از فروپاشی نجات داد و مخاطب آن را به بیش از ۸۰ درصد رساند و معضلات کشور را یکجا حل کرد؛ اکنون در تراست خصولتی پتروشیمی خلیج‌فارس، مشکل مالی دولت را هم حل خواهد کرد.»

در متن کنایه‌آمیز سرفراز به علی‌عسگری، «تراست خصولتی» خواندن هلدینگ خلیج‌فارس انتقاد از شکل خصوصی‌ سازی مجموعه‌های اقتصادی بزرگ در جمهوری اسلامی ایران هم محسوب می‌شود.

حمید رسایی نیز منتقد بعدی انتصاب رئیس سابق رسانه ملی در شرکت پتروشیمی بود. او نوشت: «این حکم نتیجه لابی‌های پنهانی بوده است که پیش‌تر شرایط ریاست عسگری در صداوسیما را فراهم آورده بودند.»

پاداش خدمت به ابراهیم رئیسی

بعضی چهره‌های رسانه‌ای در فضای مجازی، مانند یاشار سلطانی، پست جدید علی‌عسگری را امری دانستند که نباید از آن تعجب کرد و آن را نتیجه تلاش‌های او برای تبلیغ ابراهیم رئیسی و نزدیکانش در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری دانستند.

از طرفی، موافقان علی‌عسگری هم با مرتبط دانستن سوابق کلان اجرایی‌اش درون نظام، او را فردی بسیار مناسب برای مدیریت مجموعه هلدینگ خلیج‌فارس ارزیابی کرده‌اند که نسبت به جعفر ربیعی، مدیرعامل سابق این مجموعه، شایستگی‌های بیشتری دارد.

در شرایطی که زمان واگذاری بلوکی شرکت پتروشیمی خلیج‌فارس که قرار بود ۱۰ و ۱۱ دی‌ماه انجام شود، به تعویق افتاده است، باید منتظر ماند تا نتایج حضور عبدالعلی علی‌عسگری را در روزهای آتی و با اعلام اسامی سهام‌داران جدید هلدینگ، بهتر درک کرد. ضمن آنکه تغییر مدیرعامل‌های ۱۵ شرکت تولیدی و در مجموع ۶۰ شرکت زیرمجموعه نیز طرح و برنامه‌های دستوردهندگان از بالا (برای انتصاب او) برای آینده وزارت نفت را روشن خواهد کرد.