درویش و ذوالفقارنسب، مدیران جدید باشگاه پرسپولیس

وزارت ورزش و جوانان همچنان مالک پرسپولیس است

مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره‌ موفق‌ترین تیم ۵ سال اخیر فوتبال ایران، پی‌در‌پی تغییر می‌کنند- عکس: وزارت ورزش

رضا درویش مدیرعامل، و بیژن ذوالفقارنسب عضو هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس شدند؛ انتصاب‌هایی از سوی وزارت ورزش و جوانان که دوباره در داستان بحرانی مدیریت باشگاه پرسپولیس یک نقطه گذاشته است و بحرانی دیگر باید از سر خط شروع شود. مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره‌ موفق‌ترین تیم ۵ سال اخیر فوتبال ایران، پی‌در‌پی تغییر می‌کنند.

از اولین روزهایی که حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان شد، پیش‌بینی‌ها درباره پرسپولیس و استقلال این بود که مدیران هر دو باشگاه با نظر وزیر جدید تغییر خواهند کرد. مصطفی آجرلو در باشگاه استقلال جانشین احمد مددی شد، اما مجید صدری سرپرست موقت پرسپولیس باقی ماند. طی مدت اخیر، وزارت ورزش و جوانان هر هفته از تصمیمات جدید برای هیات‌مدیره پرسپولیس خبر می‌داد تا آن که تصمیم نهایی گرفته شد.

رضا درویش، انتخاب جدید وزارت ورزش برای مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس است. او که سابقه مدیرعاملی باشگاه سایپا را دارد، بارها در سال‌های اخیر به عنوان گزینه مدیرعاملی پرسپولیس مطرح می‌شد. روابط سیاسی او و البته دوستی‌اش با علی پروین، چهره نامدار باشگاه پرسپولیس، از دلایل نزدیکی او به این سمت بود. اما او فقط تجربه مدیرعاملی باشگاه سایپا را دارد که برای تامین بودجه متکی به یکی از دو کارخانه خودروساز انحصاری در ایران است و مدیرعاملش کوچک‌ترین مسئولیتی برای ایجاد درآمد ندارد. درویش اما در پرسپولیس با انبوهی از بدهی‌ها مواجه می‌شود و هزینه‌های سرسام‌آوری که همخوانی با درآمد باشگاه پرسپولیس ندارد؛ همان چیزی که استعفای صدری را در پی داشت.

دکتر بیژن ذوالفقارنسب، مربی سابق فوتبال که در دوره وزارت مسعود سلطانی‌فر و حمید سجادی مشاور عالی وزیران ورزش و جوانان بود، عضو جدید هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس است. حضور چهره‌های ورزشی در هیات‌مدیره این باشگاه برای مشروعیت بخشیدن به انتخاب‌ها است و چهره‌هایی مثل ذوالفقارنسب یا حسین کلانی و دیگران که پیش‌تر عضو هیات‌مدیره پرسپولیس بودند، نقش چندانی در اداره باشگاه و تصمیمات هیات‌مدیره ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنچه پس از واگذاری پرسپولیس و استقلال به وزارت‌خانه‌های صمت و اقتصاد و دارایی عجیب به نظر می‌رسد، این است که همچنان وزیر ورزش و جوانان در انتخاب اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل باشگاه نقش دارد و واگذاری پرسپولیس و استقلال به دو وزارت‌خانه دیگر، صوری است و برای فرار از مالکیت مشترک وزارت ورزش و جوانان بر دو باشگاه انجام شده است. اخیرا کنفدراسیون فوتبال آسیا استقلال و پرسپولیس را از لیگ قهرمانان آسیا حذف کرد و یکی از چندین دلیل لغو مجوز حرفه‌ای این دو باشگاه، مالکیت مشترک بود. ای‌اف‌سی مستندات جدیدی را که واگذاری دو باشگاه به دو وزارت‌خانه دیگر را نشان می‌داد، نپذیرفت. قدرت انتخاب‌ مدیرعامل پرسپولیس، همچنان نزد وزیر ورزش است و این امر نشان می‌دهد که تصمیم ای‌اف‌سی بیراه نبوده است.

مجید صدری، عضو هیات‌مدیره و سرپرست سابق باشگاه پرسپولیس که پس از جنجال‌های ناشی از حذف آن باشگاه از لیگ قهرمانان، کناره‌گیری کرد، از مدیران ناآشنا با فوتبال بود. در سوابق او مدیرعاملی شرکت مخابرات ایران به چشم می‌خورد. او مدعی بود که مشکلات مالی باشگاه را حل می‌کند، اما باشگاه در دوره مدیریت او نیز همواره دچار بحران‌های مالی بود و پول‌ها از منابع غیرشفاف به پرسپولیس می‌رسید. 

محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال ایران که پیش‌تر یکی از گزینه‌های مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس بود، درباره نپذیرفتن آن پیشنهاد گفت: «شاید خیلی‌ها دوست داشته باشند این مسئولیت را بپذیرند، اما من اعتقاد دارم تا زمان اداره دو باشگاه توسط دولت، امکان اداره خودکفا و بهینه آن‌ها وجود ندارد و در واقع با نگاه دولتی سخت است که بشود این کار را در استانداردی که هوادار مدنظر دارد، انجام داد. حالا هم به نظر من باشگاه باید در اختیار سهامداران باشد و آنان کسی را بیاورند که کارش را بلد است و شفاف عمل کند. فکر می‌کنم در شرایط کنونی جدایی‌ام از والیبال و حضورم در پرسپولیس، منطقی و به سود هیچ‌کس نیست.»

بیژن ذوالفقارنسب، عضو جدید هیات‌مدیره پرسپولیس، در اولین مصاحبه‌اش، با حمایت از یحیی گل‌محمدی گفت: «قانون نیست که حتما باید قهرمان شود، کادر مربیان باشگاه پرسپولیس به اعتقاد من بسیار هماهنگ کار انجام می‌دهند و بسیار باشخصیت هستند و من بسیار خوش‌بینم که عملکرد آن‌ها امسال هم خوب باشد.»

رضا درویش، مدیرعامل جدید باشگاه پرسپولیس، به محض ورود به باشگاه، با موضوع احتمال قطع همکاری کارگزار باشگاه پرسپولیس مواجه شده است. او که هنوز با کار جدیدش آشنا نشده است، درباره این احتمال سخن گفت: «من نمی‌دانم بحث همکاری با کارگزار را. اما ما یک کارگروه حقوقی و اقتصادی را مشخص کردیم که به موازات هم کار را شروع کنند، جهت این که اگر با اسپانسر فعلی بتوانیم، ادامه دهیم و اگر قطع همکاری دارند، گروهی از اسپانسرها را که داوطلب حضور در پرسپولیس هستند، به شکلی برنامه‌ریزی کنیم که بتوانند کمک کنند تا مشکلات عدیده پرسپولیس رفع شوند.»

بیشتر از ورزش